arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۹۸۵۰
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۲۰ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۹

یک کارشناس مسکن: مافیای مسکن لابی قوی در مجلس و دولت دارد

احمدرضا سرحدی، کارشناس مسکن گفت: متاسفانه وجود مافیای مسکن مسئله‌ای است که سال‌ها بازار را با مشکلات جدی روبه‌رو کرده است. این مافیا بسیار قدرتمند بوده و لابی قوی در دولت و مجلس دارد و قطعا مانع اجرایی شد قوانینی همچون مالیات بر خانه‌های خالی می‌شود. با یک بررسی ساده می‌توان عناصر این گروه قدرتمند را مشخص کرد. متاسفانه این‌روزها بانک‌ها با بنگاه‌داری به خریدوفروش ملک پرداخته‌اند و این در حالی است که برخی از نمایندگان در مجلس‌های قبلی نیز در برج‌سازای فعالیت داشتند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بازار مسکن مدت‌هاست که با مشکلات متفاوتی دست و پنجه نرم می‌کند. در این میان دریافت مالیات از خانه‌های خالی به عنوان یکی از راه‌های درمان مشکلات بازار مسکن یاد می‌شد. مسئله‌ای که بارها مطرح می‌شود اما اجرای آن به تاخیر می‌افتد.

به گزارش روزنامه ابتکار، دریافت مالیات از خانه‌های خالی از جمله طرح‌هایی است که سا‌ل‌هاست کارشناسان و نمایندگان مجلس در مورد آن بحث می‌کنند، از سال ۱۳۹۱ این موضوع به صورت جدی‌تر در مجلس‌ شورای اسلامی مطرح شد و ظاهرا قرار است بالاخره این طرح به مرحله اجرا برسد. البته قانون مالیات بر خانه‌های خالی که سازوکار اخذ آن در مجلس به تصویب رسیده بود، در حال حاضر شورای نگهبان ابهاماتی به آن وارد کرده و این مالیات همچنان در مرحله اصلاح به سر می‌برد بنابراین به نظر می‌رسد که فعلا خانه‌های خالی باید در انتظار مالیات باشند. حالا کارشناسان از بی نتیجه ماندن اجرای این طرح و موکول کردن به زمانی دیگر می‌گویند.

اخیرا حسین راغفر در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به موانع اجرای مالیات بر خانه‌های خالی گفته است: «مافیای مسکن در مجلس هم رخنه دارد، این افراد اجازه نمی‌دهند مالیات بر خانه‌های خالی به اجرا برسد و به بهانه‌های مختلف در اجرا سنگ‌اندازی می‌کنند. هرچند که این مالیات بر خانه‌های خالی تصویب شده و قانون است اما در مجموعه دولت اراده‌ای برای اجرای آن نیست و افراد منتفع به هزار روش سنگ اندازی خواهند کرد».

حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا وجود مافیا مانع از اجرای شد این طرح می‌شود؟

در این راستا احمدرضا سرحدی، کارشناس مسکن به «ابتکار» گفت: متاسفانه وجود مافیای مسکن مسئله‌ای است که سال‌ها بازار را با مشکلات جدی روبه‌رو کرده است. این مافیا بسیار قدرتمند بوده و لابی قوی در دولت و مجلس دارد و قطعا مانع اجرایی شد قوانینی همچون مالیات بر خانه‌های خالی می‌شود. با یک بررسی ساده می‌توان عناصر این گروه قدرتمند را مشخص کرد. متاسفانه این‌روزها بانک‌ها با بنگاه‌داری به خریدوفروش ملک پرداخته‌اند و این در حالی است که برخی از نمایندگان در مجلس‌های قبلی نیز در برج‌سازای فعالیت داشتند.

این فعال اقتصادی اظهار کرد: اقتصاد کشور ما یک اقتصاد بسازوبفروشی است و افرادی که در این عرصه فعالیت دارند نفوذ قدرتمندی در مجلس دارند و همین نفوذ باعث می‌شود که قوانین به نفع آنها تصویب شود و یا در مواردی مانع از اجرای برخی از طرح‌ها و یا راهکارها می‌شوند، بنابراین وجود مافیا مسکن یک حقیقت است.

سرحدی از سابقه طرح مالیات بر خانه‌های خالی گفت: ماجرای مالیات بر خانه‌های خالی سال‌هاست که مطرح بوده اما هربار به دلایل مختلف از میدان خارج می‌شود. به هرحال چون اینگونه طرح‌ها منافع برخی‌ها را در بر می گیرد معمولا به نتیجه نمی‌رسد. حتی اگر چنین طرحی به مرحله اجرا هم برسد افرادی را شامل می‌شود که سه یا چهار خانه دارند و فردی که 300 خانه خالی دارد به راحتی از زیر بار قوانین شانه خالی خواهد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که با وجود نفوذ و قدرت برخی از افراد با چه راهکاری می‌توان مشکلات اقشار کم‌درآمد برای تامین یک سرپناه را حل کرد، گفت: قطعا دولت‌ها باید برنامه‌ای برای خانه‌دار شدن دهک‌های پایین جامعه داشته باشند. اکنون زوج‌ها جوان، کارگران و بسیاری از کارمندان توانایی تامین مسکن را ندارند و چون سرمایه‌ای در اختیارشان نیست نمی-توانند وارد بازار شوند. در قانون اساسی تمام کشورها و همچنین ایران آمده که دولت‌ها وظیفه دارند تا مسکن که جزو نیازهای اولیه است را برای افراد تامین کنند.

این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: تامین نیاز این باید برای قشرهای متوسط روبه پایین باشد، به خصوص شرایط بحرانی که ما اکنون گرفتار آن هستیم و تورم رمقی برای افراد باقی نگذاشته است. این‌روزها در تصور نمی-گنجد که زوج‌های جوان و یا کارگران بتوانند سرپناهی را برای خود تامین کنند. متاسفانه تا کنون دولت‌ها بر خلاف تکلیف قانون اساسی نتوانستند در این راه موفق عمل کنند. البته طرح مسکن مهر دولت احمدی‌نژاد با وجود ایراداتی که داشت در مسیر همان تکلیف قانون اساسی بود. دولت‌ها باید طرح‌هایی همانند مسکن مهر البته بدون ایراد و مشکل را در دستور کار قرار دهند.

سرحدی با اشاره به وضعیت دشوار اقتصادی گفت: مخالفان پروژه مسکن مهر بعد از پایان دولت مانع ادامه آن شدند، پس از آن صحبت از مسکن اجتماعی به میان آمد که این طرح حتی بر روی کاغذ هم نیامد. اخیرا نیز از طرح مسکن ملی رونمایی شده است، ما در پایان دولت قرار داریم و گمان نمی-کنم این طرح هم نتیجه مطلوبی به همراه داشته باشد. من معتقدم مثل تمام کشورها، دولت‌های ما نیز باید برای اقشار کم‌درآمد جامعه اقدامات جدی را در دستور کار قرار دهند، چراکه با توجه به وضعیت اقتصادی کشور بسیاری از خانوارها نمی‌توانند بدون حمایت دولت سقفی را برای زندگی‌شان تامین کنند.

این کارشناس بازار مسکن با تاکید بر ساخت خانه‌های استیجاری با هدف کاهش التهابات در بازار اجاره ادامه داد: بخش مهم دیگری که در بازار مسکن ما مغفول مانده مسکن استیجار است، برای کاهش مشکلات بایستی این بخش فعال شود. یکی از انگیزه‌ها برای دریافت مالیات از خانه‌های خالی همین فعال کرد بخش استیجار بود. گفته می‌شد که مالیات‌های خانه‌های خالی که مبلغ قابل توجهی خواهد بود می‌تواند به بخش مسکن به خصوص ساخت خانه‌های استیجاری کمک کند، اما متاسفانه این مسئله همچنان مغفول مانده است.

نظرات بینندگان