arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۰۰۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۱ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۹

لایو خبر - ۱ شهریور ۹۹

در «لایو خبر» مهمترین اخبار روز را به صورت لحظه به لحظه بخوانید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پورابراهیمی: مجلس از جزئیات طرح گشایش اقتصادی رئیس‌جمهور اطلاع دقیقی ندارد / فروش نفت باید به فروش قطعی منجر شود و همین موضوع منجر به اختلاف بین دولت و مجلس شد
۱۳۹۹/۰۶/۰۱ - ۲۰:۳۹

محمدرضا پور ابراهیمی داورانی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره طرح گشایش اقتصادی دولت، اظهار داشت: مجلس از جزئیات و سرفصل‌های طرح گشایش اقتصادی مطرح شده توسط رئیس‌جمهور اطلاع دقیقی ندارد. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه پیشنهاد دولت این بوده که از اوراق بهادار سلف نفتی استفاده کند که با مخالفت مجلس مواجه شد، عنوان کرد: فروش نفت به جای تسویه نقدی در سررسید باید به فروش قطعی منجر شود و همین موضوع منجر به اختلاف بین دولت و مجلس شد.

سید جلال ساداتیان، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با «انتخاب» مطرح کرد: سفر مدیرکل آژانس به تهران در مسیر ممانعت از بهانه‌جویی آمریکا در شورای امنیت است / ترامپ و پومپئو می خواهند با اعمال فشار باعث شوند یکی از کشورهای عضو برجام به نیابت از آمریکا، مکانیزم ماشه را فعال کند
۱۳۹۹/۰۶/۰۱ - ۱۹:۵۱

یک کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است، ترامپ که هم در عرصه سیاست خارجی و داخلی با شکست بزرگ مواجه شده، تنها چاره ممکن را روی آوردن به تلاش برای فعال‌کردن مکانیسم ماشه می‌داند. اکنون او قصد دارد این مساله را به نمایش بگذارد که سیاست‌های او در قبال ایران همراه با موفقیت بوده و در نهایت موجب تسلیم تهران شده است.

آخرین آمار کرونا در ایران، ۱ شهریور ۹۹: فوت ۱۲۶ نفر دیگر / مجموع جانباختگان به ۲۰۵۰۲ نفر رسید
۱۳۹۹/۰۶/۰۱ - ۱۷:۲۱

سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۲۰۲۸ مورد جدید کرونا در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

وزیر دفاع ایران در راه مسکو / هدف از این سفر چیست؟
۱۳۹۹/۰۶/۰۱ - ۱۷:۱۹

سفیر ایران در روسیه با اعلام اینکه امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح امروز شنبه عازم مسکو است، اظهار داشت: وی ملاقات های مهمی با مقامات ارشد نظامی روسیه از جمله وزیر دفاع این کشور خواهد داشت و فصل جدیدی از همکاری های فنی و نظامی بین طرفین در راه است.

در گفتگو با «انتخاب»؛ نقد شکوری راد به حکم اخراج درون جبهه اصلاحات: کسی نمی‌تواند خود را متولی تعیین هویت اصلاحات بداند / اظهار پشیمانی از روحانی ضربه دوم اصلاح‌طلبان به خودشان است / فاصله گرفتن روحانی از اصلاح‌طلبان باعث سرخوردگی در بدنه این جریان شد
۱۳۹۹/۰۶/۰۱ - ۱۷:۱۸

وی درباره این جمله که «اصلاح‌طلبان دیگر نمی‌توانند روی دو صندلی بنشینند»، گفت: مشخص است فردی که اصلاح‌طلب است باید تعهدش را نسبت به معیارهای اصلاح‌طلبی حفظ کند، نمی‌تواند خودش را اصلاح‌طلب بداند اما روی کرسی اصولگرایی بنشیند یا اینکه بعد از رسیدن به کرسی قدرت، اصولگرا و محافظه‌کار شود. به اسم اصلاح‌طلبی از مردم رأی بگیرد ولی وقتی روی صندلی نشست، محافظه‌کار بشود.

فعال شدن خط ریلی ایران-اروپا از مسیر ترکیه
۱۳۹۹/۰۶/۰۱ - ۱۷:۱۷

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از فعال شدن خط ریلی ایران – اروپا از طریق ترکیه و در قالب کریدور ترانزیتی چین به ترکیه و اروپا برای حمل و نقل بار و ترانزیت خبر داد.

سازمان هواپیمایی: ایران آماده مذاکره برای پرداخت غرامت به هواپیمای اوکراینی است
۱۳۹۹/۰۶/۰۱ - ۱۷:۱۶

رییس سازمان هواپیمایی در آستانه برگزاری دور بعدی مذاکرات با اوکراین که مهر ماه در شهر تهران برگزار می‌شود، گفت: ایران در خصوص مذاکره برای پرداخت غرامت کاملا آماده است.

شکوری راد و محمد حسین کروبی محکوم به حبس تعزیری شدند
۱۳۹۹/۰۶/۰۱ - ۱۷:۱۶

رای پرونده متهمان بیانیه ۷۷ نفر صادر شد که طبق آن علی شکوری راد به یک سال زندان، مهدی محمودیان به پنج سال زندان و محمد حسین کروبی، محسن آرمین، قربان بهزادیان نژاد و صدیقه وسمقی هر کدام به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند.

کشف اسکلت‌های ۲۳ دختر جوان در هفت‌تپه/ شاید دختران جوان خود را تقدیم خدایان کرده باشند
۱۳۹۹/۰۶/۰۱ - ۱۷:۱۵

هرچند هر محوطه باستانی ویژگی‌های خاص خود را دارد اما شوش و خوزستان از خاص‌ترین محوطه‌های ایران هستند. در هفت تپه باستان‌شناسان با گوری که دربردارنده ۲۳ اسکلت دختران جوان است، درحالی‌که گردن‌هایشان بریده شده، مواجه شدند و تپه حصار دامغان نیز با فرهنگ زن‌سالاری باستان‌شناسان را شگفت‌زده کرد.

وزیر اقتصاد: دست‌کاری دولت در بازار بورس درست نیست، دولت هیچ نفعی از بورس برای خود نمی‌برد / نفع دولت در بورس، ثبات بازار سرمایه است
۱۳۹۹/۰۶/۰۱ - ۱۷:۱۵

دژپسند می‌گوید دولت هیچ دخالتی در بورس ندارد و اینکه گفته شود دولت در این بازار دستکاری می‌کند حرف درستی نیست.

کدخدایی: نگفتیم در انتخابات ثبت نام نکنید
۱۳۹۹/۰۶/۰۱ - ۱۲:۱۸

اظهارات اخیر سخنگوی شورای نگهبان درباره توصیه به کاندیداهای رد صلاحیت شده مبنی بر ثبت‌نام نکردن در انتخابات، موضوعی بود که حواشی زیادی درپی داشت و بار دیگر شورا را در صدر اخبار قرار داد.

کدخدایی در این باره گفته: ما نگفتیم ثبت‌نام نکنید یا ثبت‌نامتان خلاف قانون است؛ در خبرها دیدم برخی از آقایان که عنوان حقوقدان و استاد دانشگاه هم دارند، متأسفانه از روی مجادله عنوان کردند این اظهارنظر خلاف حقوق و قوانین است؛ درحالی‌که گفتیم افراد می‌توانند طبق قانون ثبت‌نام کنند ما هم بررسی‌ها را خواهیم داشت و ابایی هم از این نداریم که پس از بررسی‌ها بگوییم صلاحیتشان تأیید نشد، اما توصیه می‌کنیم کسی که دو سه بار آمده و تأیید نشده، دیگر خودش و ما را به‌زحمت نیندازد. برای انتخابات مجلس حدود ۱۶ هزار نفر ثبت‌نام کردند و شورای نگهبان چاره‌ای ندارد که همه این موارد را بررسی و افراد فاقد صلاحیت را رد کند. افرادی که چنین جنجال‌هایی به راه می‌اندازند اهداف دیگری دارند و اصلاً بحثشان اظهارنظر من نیست، چون از موضع بنده آگاه‌اند اما خواستند فضاسازی کنند.

قیمت دلار، امروز ۱ شهریور ۹۹
۱۳۹۹/۰۶/۰۱ - ۱۲:۱۴

قیمت دلار در صرافی‌های بانکی امروز اول شهریور ۹۹ به رقم ۲۲۵۰۰ تومان رسید که نسبت به روز پنجشنبه ۱۰۰ تومان افزایش داشته است.

قیمت خرید دلار نیز ۲۲۴۰۰ تومان اعلام شده است.

قیمت فروش یورو نیز ۲۶۷۰۰ و قیمت خرید آن ۲۶۶۰۰ تومان است.

روانچی: واکنش ایران به تحریم تسلیحاتی بسیار سخت خواهد بود
۱۳۹۹/۰۶/۰۱ - ۱۲:۱۴

نماینده کشورمان در سازمان ملل تاکید کرد به کارگیری مکانیسم بازگردانی تحریم ها از سوی آمریکا و اعمال تحریم های تسلیحاتی از سوی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران فاقد مبنای قانونی بوده و خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ است.

ایرانی‌ها رتبه اول خرید مسکن در ترکیه
۱۳۹۹/۰۶/۰۱ - ۱۲:۱۳

طبق آمار‌های بررسی‌شده در گزارش پیش رو، در کمتر از چهار سال، خارجی‌ها ۱۲۶ هزار ملک در ترکیه خریده و ۴۱ هزار شرکت جدید در حوزه‌های مختلف تاسیس کرده‌اند. در بین شهروندان خارجی، ایرانی‌ها طی کمتر از چهار سال ۲۷۲۱ شرکت در ترکیه تاسیس کرده و ۱۳ هزار و ۳۵ فقره ملک نیز در این کشور خریده‌اند.

با لحاظ شروط ۶ گانه اعطای تابعیت به خارجی‌ها، اگر ایرانی‌ها به ازای تاسیس هر شرکت جدید حداقل ۵۰۰ هزار دلار هزینه کرده باشند (شرط حداقلی اعطای تابعیت) معادل بیش از یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار در این حوزه و اگر برای خرید هرکدام از املاک فقط ۲۵۰ هزار دلار (شرط حداقلی اعطای تابعیت) هزینه کرده باشند، در اینجا نیز سه میلیارد و ۲۶۰ میلیون دلار سرمایه به ترکیه برده‌اند. به‌عبارتی‌دیگر ایرانی‌ها طی کمتر از چهار سال اخیر در برآورد حداقلی چهار میلیارد و ۶۲۰ میلیون دلار در املاک و شرکت‌های ترکیه سرمایه‌گذاری کرده‌اند که با نرخ بازار دلار امروز، رقمی معادل ۱۰۱ هزار میلیارد تومان است.

در سال ۲۰۱۹ بازهم بیشترین خریداران ملک در ترکیه به‎ترتیب عراقی‌ها با حدود ۷۶۰۰ ملک، ایرانی‌ها با ۵۴۲۳ ملک و روس‌ها با ۲۸۹۳ ملک بوده‌اند. شهروندان روسیه، عربستان سعودی و افغانستان نیز در رتبه‌های سوم تا ششم قرار داشتند. اما در آخرین آمار‌های مرکز آمار ترکیه نیز که مربوط به هفت ماهه سال جاری میلادی است، ایرانی‌ها به‎رغم شیوع ویروس کرونا، تاکنون با خرید ۳۱۶۸ فقره ملک، رتبه اول خرید ملک در ترکیه را به‎دست آورده و از شهروندان عراقی نیز سبقت گرفته‌اند.

کلیسای خورا در استانبول، با فرمان اردوغان مسجد شد
۱۳۹۹/۰۶/۰۱ - ۱۲:۱۲

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه پس از ایاصوفیه، فرمان تبدیل کلیسای تاریخی خورا در استانبول به مسجد را صادر کرد. کلیسای منجی مقدس (خورا) یکی از مهم‌ترین کلیساهای دوران بیزانس به شمار می‌رود.

طرح ترافیک از امروز به خیابان های پایتخت بازگشت
۱۳۹۹/۰۶/۰۱ - ۱۲:۱۱

بنابراعلام مسئولان مدیریت شهری و پلیس راهور پایتخت از صبح امروز -اول شهریور-، ۲ طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا اجرایی شد.

روحانی: اگر نتوانیم یک آزمون را برگزار کنیم، چگونه می‌توانیم بگوییم ادارات، مترو و بازار باز باشد؟
۱۳۹۹/۰۶/۰۱ - ۱۲:۱۱

رئیس جمهور با اشاره به برگزاری آزمون های سراسری به کنکور و مصادف شدن آن با شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: برای ما و چگونه انجام شود سخت بود چون بعضی ها می گفتند بگذارید کنار و یکی از مسئولین به من تلفنی می گفت که این مسئله را کنار بگذارید و یک سال دیرتر برگزار کنید. بله؛ می‌شود گفت که یک سال دیرتر؛ ولی گفتنش خیلی سخت است. وی اظهار داشت: عمر، آرزو و امید و و برنامه ریزی یک جوان و یک خانواده. حالا ما بگوییم که یک سال صبر کن و بیان دانشگاه های پایین که می توانی شرکت کن. یک وقت هست که در آزمون سراسری شرکت می‌کند ولی نمره کافی نمی آورد اما وقتی نمی‌گذاریم که ورود پیدا کند خیلی سخت است.

روحانی افزود: از طرف دیگر ما اگر نمی توانیم یک آزمون برگزار کنیم پس چگونه می توانیم در این ویروس بگوییم مغازه ها ادارات باز باشد و به مردم اجازه بدهیم که به مسافرت بروند؟ اینها همه مشابه هم هستند و چطور مغازه، باغ، بازار، ادارات، مترو و اتوبوس باز است و چطور مسافرت به استان‌ها آزاد است؟ این آزمون هم مثل همان‌ها است.

برای حذف کنکور، باید امتحانات سه سال آخر به صورت «نهایی» برگزار شود
۱۳۹۹/۰۶/۰۱ - ۱۲:۰۸

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه جایگزینی برای حذف کنکور در رشته های پرطرفدار وجود ندارد، اظهار داشت: آموزش و پرورش برای حذف کنکور باید سه سال آخر تحصیلی دانش آموز را به صورت امتحان نهایی و با ارزیابی یکسان برگزار کند تا دانشگاه ها بتوانند نتیجه تحصیل سه سال دانش‌آموزان را کنار هم قرار دهند و با دقت بیشتری انتخاب کنند.

وزیر علوم ادامه داد: سال گذشته با وزارت آموزش و پرورش مسأله ای را در این زمینه پیگیری کردیم. آموزش و پرورش برای حذف کنکور باید سه سال آخر تحصیلی دانش آموز را به صورت امتحان نهایی و با ارزیابی یکسان برگزار کند تا دانشگاه ها بتوانند نتیجه تحصیل سه سال دانش آموزان را کنار هم قرار دهند و با دقت بیشتر انتخاب کنند.

غیبت ۱۲ هزار داوطلب در کنکور زبان
۱۳۹۹/۰۶/۰۱ - ۱۲:۰۷

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور از غیبت بیش از ۱۲ هزار داوطلب در کنکور زبان خبر داد و گفت: بیش از ۱۶۱ هزار داوطلب گروه آزمایشی زبان کارت ورود به جلسه گرفتند.

فاطمه زرین آمیزی اظهار کرد: کلید اولیه سئوالات آزمون سراسری (داخل کشور) از ساعت ۲۱ دوشنبه سوم شهریور و کلید سئوالات آزمون داوطلبان خارج از کشور نیز بعد از ظهر روز چهارشنبه ۵ شهریور بر روی سایت سازمان سنجش قرار می گیرد.

نوبخت: هنوز به طرح گشایش اقتصادی مد نظر رئیس‌جمهور ورود نکرده‌ایم
۱۳۹۹/۰۶/۰۱ - ۱۲:۰۶

محمدباقر نوبخت با اشاره به پیش بینی یک و نیم میلیون بشکه نفت در سال 99 بیان کرد: پیش بینی‌ها مشخص کرده بود که برخی از کشور‌ها می‌توانند از ما نفت خریداری کنند. طرحی که تحت عنوان طرح گشایش اقتصادی از آن نام برده می شود را هنوز به طور رسانه ای و دقیق مطرح نکرده ایم و از نمایندگان مجلس هم خواسته ایم که فعلا راجع مباحث مطرح شده در جلسات مصاحبه و اظهار نظری نداشته باشند که اذهان عمومی دچار سردرگمی شوند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در بحث تجارت و فروش نفت می‌توانستیم موفق‌تر باشیم. در جلسه سران قوا مواردی مطرح و برای تایید رهبری به ایشان مراجعه شد و منتظر تایید ایشان هستیم البته رهبری هم در بیاناتی فرمودند اگر سه قوه موافق باشند می‌توانند اجرا کنند.

واکنش مشاور حناچی به حذف واژه «اسلامی» از تابلوی میدان «جمهوری اسلامی»
۱۳۹۹/۰۶/۰۱ - ۱۲:۰۵

غلامحسین محمدی مشاور شهردار و رئیس مرکز اطلاع‌رسانی شهرداری تهران در توئیتی نسبت به اشتباه نوشتاری در تابلوی میدان جمهوری اسلامی واکنش نشان داد و نوشت: «جمهوری اسلامی» نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر! ارثیه هزاران شهید برای ملت ایران است. آنچه در مورد تابلوی میدان جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است برای ما قابل بخشش نیست. با مسببان این اشتباه در هر پست و موقعیتی برخورد جدی خواهد شد. پیگیری‌ها را گزارش می‌کنم.

حمله حسین شریعتمداری به نخست وزیر عراق
۱۳۹۹/۰۶/۰۱ - ۱۲:۰۵

حسین شریعتمداری درکیهان نوشت: آقای مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق در دیدار با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا گفته است «ما برای مقابله با داعش به آمریکا نیاز داریم»! تمامی اسناد و شواهد موجود به وضوح حکایت از آن دارند که گروه وحشی داعش ساخته و پرداخته خود آمریکاست. همین آقای ترامپ که جناب نخست‌وزیر عراق از او برای مقابله با داعش اعلام نیاز می‌کند، در تبلیغات انتخاباتی خود با صراحت گفته بود «باراک اوباما و هیلاری کلینتون بنیان‌گذاران داعش هستند» و خانم هیلاری کلینتون در کتاب خاطراتش با عنوان «انتخاب سخت HARD CHOICE» می‌گوید به ۱۱۲ کشور سفر کردم تا آنان را متقاعد کنم بعد از اعلام موجودیت این گروه، از آن حمایت کنند؟! آیا نخست‌وزیر عراق نمی‌داند که مجروحان داعش را برای مداوا به بیمارستان‌های تل‌آویو و حیفا می‌فرستادند و نتانیاهو از ملاقات خود با آنها عکس و فیلم گرفته و منتشر می‌کرد؟!

زنگنه: اگر به سال ۹۲ برگردم، وزیر نمی‌شوم
۱۳۹۹/۰۶/۰۱ - ۱۲:۰۴

زنگنه وزیر نفت با بیان اینکه اگر برگردیم به سال ۹۲ دیگر وزیر نمی‌شوم، در پاسخ به این که چه چیزی در این سال‌ها شما را آزار داد که تأکید می‌کنید اگر برگردید به آن سال دیگر وزیر نمی‌شوید؟ گفت: «خیلی چیزها».

ETF پالایشی امروز ثبت و چهارشنبه عرضه می شود
۱۳۹۹/۰۶/۰۱ - ۱۲:۰۴

رئیس سازمان خصوصی سازی از ثبت دومین صندوق ETF دولتی شامل ۴ پالایشگاه اصفهان، بندرعباس، تهران و تبریز در روزجاری(یکم شهریور) و پذیرش آن در بورس طی چهارشنبه همین هفته خبر داد.

آنچه گذشت
۱۳۹۹/۰۶/۰۱ - ۱۱:۱۹

مهمترین اخبار روز گذشته را از اینجا بخوانید.

نظرات بینندگان