arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۰۱۲۹
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۲ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۹

شرط ایران برای ادامه حضور هندی‌ها در چابهار: اپراتور هندی تجهیزات بیاورد؛ ۱۰ سال دیگر در بندر چابهار می‌ماند

رییس سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: به نظر می‌رسد با روندی که در حال انجام آن هستیم اشکالی در فعال‌سازی قرارداد اصلی 10 ساله BOT بندر شهید بهشتی با مشارکت هندی‌ها ایجاد نمی‌شود و این قرارداد عملیاتی می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: به نظر می‌رسد با روندی که در حال انجام آن هستیم اشکالی در فعال‌سازی قرارداد اصلی 10 ساله BOT بندر شهید بهشتی با مشارکت هندی‌ها ایجاد نمی‌شود و این قرارداد عملیاتی می‌شود.

به گزارش ایلنا، پس از انتشار اخباری مبنی بر اقدام ایران و چین برای همکاری‌های راهبردی و بلندمدت در پروژه‌های زیرساختی کشورمان و همچنین کناره‌گیری هند از پروژه ساخت راه آهن زاهدان-چابهار، شایعاتی درباره احتمال حذف اپراتور هندی از بندر چابهار شنیده شد. در حالی که اولا از عمر قرارداد بهره برداری موقت اپراتور هندی حدود یک سال باقی مانده و بعد از آن درباره قرارداد 10 ساله با این اپراتور تصمیم گیری می‌شود و موضوع مهم‌تر اینکه ربط دادن اجرای راه آهن چابهار – زاهدان بدون حضور هندی‌ها به ادامه فعالیت اپراتور هندی در بندر چابهار تحلیل اشتباهی است. طبق گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشورمان کناره گیری شرکت هند از پروژه راه آهن موضوع جدیدی نبوده و به سه سال قبل برمی‌گردد و در واقع هند از این پروژه حذف نشد، بلکه اساسا وارد این پروژه نشد و تامین مالی را انجام نداد از این رو دولت درخواست برداشت از صندوق توسعه ملی را داد که با موافقت رهبری هم مواجه شد.

در این میان عده‌ای با ربط دادن روند اجرای این دو پروژه توسعه‌ای در چابهار و اخبار خام و تایید نشده حضور چینی‌ها در پروژه‌های عمرانی، پیش بینی‌هایی از حذف اپراتور هندی از روند توسعه بندر شهید بهشتی داشتند. اما رییس سازمان بنادر و دریانوردی با رد این موضوعات، می‌گوید هر دو طرف برای ادامه همکاری‌های بلند مدت البته با تعیین شروطی از طرف ایران، تمایل به همکاری دارند.

محمد راستاد، رییس سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره انتشار اخباری مبنی بر پایان همکاری ایران و هند در بندر شهید بهشتی چابهار اظهار داشت: در حال حاضر قرارداد بهره‌برداری موقت با شرکت هندی در جریان است و در قرارداد اصلی تامین تجهیزات از سوی هندی‌ها تعهد شده است و پارت اول تجهیزات شامل موبایل کرین‌ها امسال تامین می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه قرارداد اصلی فقط شامل تامین تجهیزات بندر نیست و در مورد برخی از بندهای قرارداد اصلی در حال مذاکره هستیم، گفت: به نظر می‌رسد با روندی که در حال انجام آن هستیم اشکالی در فعال‌سازی قرارداد اصلی 10 ساله BOT بندر شهید بهشتی با مشارکت هندی‌ها ایجاد نمی‌شود و این قرارداد عملیاتی می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر خروج هندی‌ها از پروژه مطرح نیست و تمایل طرفین فعالسازی قرارداد اصلی 10 ساله است، ادامه داد: در حال حاضر روند فعالیت بندر چابهار بسیار خوب است و اگر نسبت آماری که با سایر بنادر کشور در شرایط کرونا مقایسه می‌کنیم میانگین رشد این بندر از همه بالاتر است.

راستاد افزود: علاوه بر محموله گندم‌هایی اهدایی که از هند به سمت افغانستان بوده، چندین محموله ترانزیتی یخچالی از افغانستان به هند داشتیم. با ادامه این روند بندر چابهار به جایگاه خوبی در تجارت بین الملل و ترانزیت در منطقه

نظرات بینندگان