arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۰۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۱ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۹

واکسن کرونا هنوز هیچ نتیجه قطعی نداده است

رئيس‌جمهور با تاکيد بر انجام امور مردم در ادارات از طريق فضاي مجازي گفت: مي‌دانم اين کار سخت است و برخي بخش‌ها نعوذبا... براي برخي از امور خلاف قانون زير بار نمي‌روند، اما اگر به دنبال مقابله با فساد هستيم الان زمانش است. اهم اظهارات حسن روحاني در جلسه ستاد ملي مديريت بيماري کرونا را در ادامه مي‌خوانيد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئيس‌جمهور با تاکيد بر انجام امور مردم در ادارات از طريق فضاي مجازي گفت: مي‌دانم اين کار سخت است و برخي بخش‌ها نعوذبا... براي برخي از امور خلاف قانون زير بار نمي‌روند، اما اگر به دنبال مقابله با فساد هستيم الان زمانش است. اهم اظهارات حسن روحاني در جلسه ستاد ملي مديريت بيماري کرونا را در ادامه مي‌خوانيد.

 

موج اول در نوع خودش سخت بود براي اينکه با اين ويروس و خطرات آن و اينکه چه نوع دارو و درماني مي‌تواند مفيد باشد يا چه مراقبتي اهميت بيشتري دارد، آشنا نبوديم، پس از اسفند تا اواخر فروردين، دو ماه بسيار سختي را پشت سر گذاشتيم. موج دوم کرونا اما از اواخر خرداد آغاز شد و تمام تير و مردادماه را هم در بر گرفت، اين موج تا حدي با موج اول متفاوت بود، به‌طوري‌که اين موج وسيع‌تر و سنگين‌تر بود و ويروس مهاجم‌تر شده بود.

 

در ميان جانباختگان، جوانان در سنين 30 تا 40 سال را مشاهده مي‌کنيم، درحالي‌که در موج اول اين آمار کم بود اما در موج دوم بيشتر شده است و علاوه بر اين در موج دوم استان‌هاي زيادي درگير شده‌اند.بدانيم براي اينکه در نمودارهاي استاني، کرونا يک ميلي‌متر کاهش پيدا کند و روند و شرايط عادي آغاز شود، خيلي تلاش شده است. اينکه امروز به نمودار برخي استان‌ها با يک نفس راحت و لبخند نگاه مي‌کنيم که تا چه اندازه از پيک قبلي فاصله گرفته، با تلاش همه اين پيک، پايين آمده و خط صاف شده و شرايط آرامش‌بخش شده است، بنابراين قدر اين کار بزرگ را بايد بدانيم.

 

از طرف ديگر، اگر ما نمي‌توانيم به خاطر ويروس يک آزمون برگزار کنيم پس چطور مي‌گوييم مغازه‌ها باز باشد؟ پس چطور مي‌گوييم در اين شرايط اداره‌ها باز باشد؟ پس چطور در شرايط اين ويروس مي‌توانيم اجازه دهيم مردم سفر بروند؟ اينها همه مشابه هم هستند. چطور بازار باز است؟ مغازه باز است؟ ادارات باز است؟ اتوبوس و مترو باز است؟ سفرها به استان‌ها آزاد است؟ اين آزمون هم مثل همان‌هاست.

 

براي واکسن اين بيماري خيلي تلاش شده است. کشورهاي مختلف کار خود را شروع کرده‌اند و برخي از فاز اول و برخي از فاز دوم سخن مي‌گويند. معروف است که 180 مرکز در دنيا مشغول ساخت واکسن هستند، البته رقم‌هاي بالاتر از اين هم وجود دارد اما هنوز با اطمينان راجع به هيچ واکسني نمي‌توان سخن گفت و هنوز به آن مرحله نرسيده‌ايم.

 

بايد به شرايطي برسيم که سازمان بهداشت جهاني و وزارت بهداشت ما بگويند که واکسني وجود دارد که اولا موثر است، بي‌خطر است و تا مدتي ماندگاري دارد و حفظ مي‌کند. همين چند روز پيش سازمان بهداشت جهاني اعلام کرد که ما تا مهار کامل اين ويروس دو سال فاصله داريم.با تاکيد بر رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي و فاصله‌گذاري اجتماعي: ادارات ما هم بايد به همين شکل رفتار کنند.

مسئولان اداري بايد به ادارات بگويند که اين پروتکل‌ها مال تير و مرداد فقط نبوده و نيست. اين تا پايان سال حداقل ادامه دارد. ما زماني مي‌گفتيم هر هفت دقيقه يک فوتي داريم، ممکن است فردا به هر پانزده دقيقه يک فوتي برسيم، يا در هر بيست دقيقه يک فوتي باشد اما نبايد دليل شود که دستورالعمل‌ها را کنار بگذاريم. اگر باز هم رعايت پروتکل‌ها شل شود باز هم شاهد شيوع مجدد مي‌شويم. برخي مي‌گويند پيک سوم در راه است. بايد گفت که اين دست خود ماست.

 

مجددا دو چيز را اينجا تاکيد مي‌کنم، يکي دولت الکترونيک و ديگري سلامت الکترونيک. اين دو امر بسيار براي ما مهم است. در دولت الکترونيک مردم از خانه خارج نمي‌شوند، به بانک، اداره ثبت و ديگر ادارات نمي‌روند و از خانه مشکل خود را حل مي‌کنند.رئيس‌جمهور تاکيد کرد: من باز هم مي‌گويم، اگر اداره‌اي کاري را بشود از فضاي سايبري انجام دهد اما به طرف بگويد که بايد حضوري بيايي، اين بايد حتما تنبيه شود.

از آن تنبيه‌هايي که انفصال سه‌ماهه و شش‌ماهه بود. آن دفعه هم گفتم اگر کسي مردم را وادار مي‌کند که بياييد. مردم را به جامعه مي‌کشاند، وقت‌شان را صرف مي‌کند و مي‌گويد توي صف اين اداره بيايد، با او برخورد شود.در بخش سلامت هم همينطور است. پرونده سلامت الکترونيک هم به‌خوبي پيش رفته است. از آقاي نمکي و آقاي جهرمي تشکر مي‌کنم و مي‌خواهم ما هرچه سريع‌تر مسير سلامت الکترونيک را به پايان برسانيم.

نسخه‌ها الکترونيکي داده شود و مردم جز در موارد ضروري نيازي نداشته باشند که در مراکز درماني حاضر شوند. من مي‌دانم اين کار سخت است. مي‌دانم برخي بخش‌ها زيربار نمي‌روند. مي‌دانم بخشي از ادارات ما نياز به حضور دارند. نعوذ با... براي برخي از امور خلاف قانون! مي‌دانم برخي از شهرداري‌ها نياز به حضور دارند، اما ما بايد برخورد کنيم.

 

اگر مي‌خواهيم با فساد برخورد کنيم، جا و زمانش همينجاست. موقعيتش همين الان است. بياييم همه را تا جايي که امکان دارد محدود کنيم مگر مواردي که حضور ضرورت دارد و آن بحث ديگري است.براي ما مهم است که محرم پرشوري را بگذرانيم اما بعد از عاشورا و يکي‌دو هفته که گذشت شاهد بالارفتن آمار و نمودارهاي ابتلا در هيچ نقطه‌اي نباشيم و پيک جديدي شروع نشود. آنجا نقطه افتخار براي ما است.

من براي ماه محرم به وزير ارتباطات تاکيد مي‌کنم که روي افزايش پهناي باند و دسترسي به اينترنت در تمام کشور کار کند. الان همه تکايا و حسينيه‌ها آدرسي مي‌دهند تا در فلان شبکه سايبري مداحي و سخنراني ما را تماشا کنيد. پس بايد پهناي باند ما ظرفيت لازم را داشته باشد.

 

من از وزير ارتباطات مي‌خواهم که در اين مدت به هيچ مسئولي در اين زمينه مرخصي داده نشود بايد در تاسوعا و عاشورا سر کار باشند و مراقبت کنند چون اين کار دادن مرخصي مي‌تواند برنامه‌ريزي‌هاي عزاداري را مختل کند چرا که همه بر شبکه‌هاي مجازي و پخش از طريق آن حساب کرده‌اند و البته صداوسيما هم در اين زمينه کار خودش را انجام مي‌دهد.

 

روزنامه آرمان ملی 

نظرات بینندگان