arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۰۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۶ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۹

دولت افغانستان برای مهاجران ساکن ایران شناسنامه الکترونیک صادر می کند

سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرد یک هیأت از این کشور برای صدور شناسنامه الکترونیک و گذرنامه در بین مهاجران افغان به ایران سفر کرده است .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرد یک هیأت از این کشور برای صدور شناسنامه الکترونیک و گذرنامه در بین مهاجران افغان به ایران سفر کرده است .

«گران هیواد» امروز (یکشنبه) در گفت وگو با خبرنگاران در کابل افزوود:این هیات روند شناسایی مهاجران افغان در ایران را از چهار مرکز آغاز و بین آنها شناسنامه الکتروونیکی و گذرنامه توزیع می کند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در این هفته کار در چهار مرکز از جمله دو مرکز در تهران یک مرکز در زاهدان و یک مرکز در مشهد آغاز می شود .

براساس آمار منتشر شده بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار مهاجر افغان که در ایران زندگی می کنند مدارک هویتی از جمله شناسنامه و گذرنامه ندارند.

قرار است توزیع شناسنامه الکترونیکی برای مهاجران ساکن ایران ،پاکستان و هند صادر شود.

هرچند دولت افغانستان در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ روند توزیع شناسنامه را پس از تصویب قانون ثبت نفوس در مجلس نمایندگان آغاز کرده است اما این روند در بسیاری از شهرهای افغانستان با کندی پیش می رود.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان با اخذ نخستین شناسنامه الکترونیک در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ روند توزیع این شناسنامه‌ها را رسما آغاز کرد.

با گذشت حدود سه سال از آغاز توزیع شناسنامه در این کشور، تاکنون دولت تنها قادر به توزیع ۸۰۰ هزار شناسنامه شده است. اگر روند این گونه ادامه یابد توزیع شناسنامه برای ۳۲ میلیون جمعیت افغانستان چندین دهه را دربر خواهد گرفت.

افغانستان از جمله معدود کشورهای جهان است که با گذشت بیشتر از یک قرن از آغاز توزیع اولین شناسنامه در این کشور هنوز تمام شهروندانش شناسنامه ندارند.

نظرات بینندگان