arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۰۴۵۳
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۷ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۹

امسال همه باید واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند

هر سال پیش از شروع فصل پاییز و بالا رفتن احتمال ابتلا به آنفلوآنزا، پزشکان توصیه می کنند که افراد در معرض خطر، مبتلایان به بیماری های خاص و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند،واکسن را تزریق کنند تا از این بیماری در امان بمانند.اماامسال قضیه فرق می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هر سال پیش از شروع فصل پاییز و بالا رفتن احتمال ابتلا به آنفلوآنزا، پزشکان توصیه می کنند که افراد در معرض خطر، مبتلایان به بیماری های خاص و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند،واکسن را تزریق کنند تا از این بیماری در امان بمانند.اماامسال قضیه فرق می کند.

حدود 7 ماهی از همه گیری کرونا در جهان می گذرد و در حال حاضر بیشتر کشورها با آن دست به گریبان اند. پیش بینی ها حکایت از آن دارد که امسال با وجود ویروس کرونا و همزمانی آن با بروز سرماخوردگی و آنفلوآنزا که علائمی کاملا مشابه کرونا دارند، پاییز و زمستان بسیار سختی در پیش رو داشته باشیم.

از این رو، محققان توصیه کرده اند که امسال و پیش از شروع فصل سرما، تقریبا همه افراد باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند. اما باوجود تأکیدهای صورت گرفته، باز هم پرسش هایی برای همه افراد پیش می آید که در ادامه به آنها می پردازیم.

 

چرا هر سال باید واکسن آنفلوآنزا تزریق کرد؟

ویروس آنفلوآنزا انواع مختلفی دارد که مدام در حال تغییر هستند و از این رو، هر سال با نزدیک شدن به فصل پاییز و شیوع بیشتر آنفلوآنزا، واکسن جدیدی برای نوع تازه ویروس آنفلوآنزا به بازار می آید. درواقع، واکسنی که سال گذشته تزریق کرده اید، دیگر برای مقابله با ویروس تغییریافته جدید مؤثر نیست و باید تجدید شود.

 

چه زمانی بهترین موقع برای تزریق واکسن است؟

معمولا هر سال در اواخر شهریور و اوایل مهر ماه، همزمان با عرضه جدیدترین نوع واکسن آنفلوآنزا، بهترین زمان برای تزریق واکسن است. پیش از این زمان، واکسن های موجود، جدید نیستند و کارآیی لازم را برای ویروس های جدید ندارند. ماندگاری اثر واکسن های آنفلوآنزا حدود 6 ماه است و با تزریق از اوایل شهریور تا مهر، می توانید مطمئن باشید که بدنتان در 6 ماه سرد سال در مقابل ویروس آنفلوآنزا ایمنی کافی را دارد. اما اگر در این بازه زمانی قادر به تزریق واکسن نبودید، نهایت تا هفته اول آبان زمان دارید که آن را تزریق کنید. محققان توصیه می کنند که بعد از هفته اول آبان، دیگر تزریق واکسن تأثیری ندارد چرا که با توجه به این که بعد از تزریق، چند هفته ای طول می کشد تا واکسن ایمنی کاملی در بدن ایجاد کند.

 

چه کسانی باید واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند؟

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های آمریکا توصیه می کند که همه افراد از نوزاد 6 ماهه گرفته تا افراد سالمند می توانند هر سال این واکسن را تزریق کنند. اما امسال، تزریق آن از اهمیت بالاتری برخوردار است. از آنجایی که علائم آنفلوآنزا بسیار شبیه به علائم کووید- 19 است، تزریق واکسن آنفلوآنزا و جلوگیری از ابتلا به این بیماری می تواند جان شما را نجات دهد.

 

واکسن آنفلوآنزا با دوز بالا مناسب چه افرادی است؟

نوعی از واکسن آنفلوآنزا نیز موجود است که دوز بالاتری دارد و برای افراد بالای 65 سال مورد استفاده قرار می گیرد تا ایمنی بالاتری از آنها در برابر ویروس های آنفلوآنزا داشته باشد. میزان آنتی ژن این واکسن های دوز بالا، حدودا 4 برابر دوزهای استاندارد است و به همین دلیل، اثربخشی واکسن را چند برابر می کند.

 

آیا واکسن آنفلوآنزا بی خطر است؟

به طورکلی، مصرف هر داروی شیمیایی، عوارض ناخواسته ای را هم به دنبال دارد که بسته به مقاومت بدن هر فرد در برابر آن دارو، ممکن است این عوارض شدید یا خفیف باشد یا حتی هرگز فرد علامتی از خود نشان ندهد. واکسن آنفلوآنزا هم از این امر مستثنی نیست و تزریق آن ممکن است با عوارضی چون درد در ناحیه تزریق، سردرد، تب، حالت تهوع و درد عضلانی همراه باشد. این عوارض، هیچ کدام ربطی به ویروس آنفلوآنزا ندارد و واکسن نمی تواند باعث بروز بیماری شود بلکه تنها عوارضی است که در مواجهه بدن با واکسن ایجاد می شود و واکنش سیستم ایمنی شما به واکسن است.

 

تزریق واکسن آنفلوآنزا می تواند از بروز کووید- 19 جلوگیری کند؟

با توجه به همزمانی شیوع ویروس کرونا با فصل پاییز و احتمال شیوع آنفلوآنزای فصلی، پزشکان از ماه ها قبل هشدار داده اند که امسال همه افراد واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند. اما سؤالی که مطرح می شود، این است که آیا این واکسن می تواند از بدن در برابر ابتلا به کووید- 19 هم محافظت کند؟

معمولا متخصصان بر این باورند که تزریق هر واکسنی می تواند از بروز یک ویروس در بدن جلوگیری کند و هنوز اطلاعات دقیقی در دست نیست که مشخص کند واکسن آنفلوآنزا می تواند مانع از بروز ویروس SARS-CoV-2 که ایجاد کننده بیماری کووید- 19 است هم باشد.

درواقع، واکسن آنفلوآنزایی که افراد تزریق می کنند تنها در برابر ویروس آنفلوآنزا از آنها محافظت می کند و نباید انتظار داشته باشند که این واکسن از آنها در برابر ویروس کرونا هم ایمنی ایجاد کند. اما به دلیل شباهت زیاد علائم دو بیماری، الزام تزریق آن مطرح شده تا افراد بی دلیل با تشخیص کووید- 19 در بیمارستان بستری نشوند.

از آنجایی که احتمال مرگ و میر ناشی از ابتلا به آنفلوآنزا به ویژه در سال های اخیر بالا بوده، تزریق واکسن، احتمال بستری شدن در بیمارستان و ICU را تا 82 درصد کاهش می دهد. امسال با توجه به همزمانی ویروس آنفلوآنزا و کرونا، محققان با جدیت بیشتری برای تولید دوزهای بالاتر واکسن تلاش کرده اند تا با توجه به بالاتر بودن تقاضای افراد، به موقع برای تزریق آماده شوند.

 

واکسن های استنشاقی آنفلوآنزا هم به اندازه تزریقی مؤثر است؟

بعد از شیوع آنفلوآنزای خوکی در سال 2009، بعضی مطالعات نشان داد که اثربخشی واکسن استنشاقی آنفلوآنزا نسبت به نوع تزریقی آن به مراتب پایین تر است بنابراین محققان همواره نوع تزریقی آن را پیشنهاد می کنند. اما عوارض واکسن استنشاقی آنفلوآنزا با نوع تزریقی متفاوت است و بیشتر علائم تنفسی مانند سرفه، آبریزش بینی و خس خس سینه نشان می دهد.

 

آیا تزریق واکسن آنفلوآنزا در کودکان بی خطر است؟

همان طور که پیش تر هم اشاره کردیم، تزریق واکسن آنفلوآنزا در همه افراد پرخطر و امسال برای همه افراد توصیه می شود و کودکان هم جزء کسانی هستند که تزریق واکسن برای آنها مشکلی ایجاد نمی کند.

در کودکان از 6 ماهگی به بعد می توان واکسن آنفلوآنزا را تزریق کرد. اما استفاده از واکسن استنشاقی برای کودکان راحت تر است به شرطی که زیر 2 سال نباشند. درواقع، واکسن آنفلوآنزای استنشاقی برای کودکان زیر 2 سال ممنوع است چون ممکن است عوارضی چون خس خس سینه در آنها ایجاد کند.

استفاده از این واکسن برای کودکان راحت تر است و می توان در این مورد این نوع استنشاقی استفاده کرد. این واکسن در کودکانی که مبتلا به بیماری های تنفسی هستند، ممکن است علائم سرماخوردگی بروز دهد.

 

سیناپرس

نظرات بینندگان