arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۰۵۵۱
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۱ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۹

رئیس سازمان بورس: با تصمیم‌های تازه‌ای که گرفته شده، بزودی شاهد بهبود قیمت‌ها خواهیم بود

به دنبال ریزش مداوم شاخص بورس سه راهکار بهبود این بازار اعلام شد. به گفته قالیباف اصل براساس تصمیم‌های تازه‌ای که در شورای عالی بورس گرفته شده بزودی شاهد بهبود قیمت‌ها در این بازار خواهیم بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به دنبال ریزش مداوم شاخص بورس سه راهکار بهبود این بازار اعلام شد. به گفته قالیباف اصل براساس تصمیم‌های تازه‌ای که در شورای عالی بورس گرفته شده بزودی شاهد بهبود قیمت‌ها در این بازار خواهیم بود.

شاخص کل بورس روز گذشته با افت ۶۵ هزار واحدی وارد کانال یک میلیون و ۶۶۲ هزار واحدی شد، نماد‌های فارس، شستا، فولاد، فملی، شتران، اخابر و تاپیکو بیشترین تأثیر را بر افت شاخص داشتند.

به گزارش «ایران»، شاخص بورس که ۲ میلیونی شده بود، از هفته گذشته شروع به ریزش کرد و روز گذشته در پایان معاملات، این شاخص عدد یک میلیون و ۶۶۲ هزار واحد را ثبت کرد. با شروع ریزش شاخص، صف فروش تشدید شده و سهامداران حقیقی رفتار‌های هیجانی از خود نشان داده‌اند. فعالان بازار سرمایه، رفتار‌های هیجانی بازیگران حقیقی تازه وارد به بورس و خروج پول از این بازار، بی اعتمادی به بازار پس از چند روز منفی شدن شاخص، عدم حمایت حقوقی‌ها از بازار، از دست رفتن مقطعی جذابیت بازار بورس و اخبار منفی بین‌المللی را دلایل اصلی ادامه روند افت شاخص بورس عنوان می‌کنند.

صبور باشید
با افت شاخص بورس، برخی از سهامداران تصمیم گرفتند که سهام خود را بفروشند، اما حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس با تأکید بر اینکه «متغیر‌های بازار در مقایسه با ماه‌های گذشته تغییری نکرده است» به سهامداران توصیه کرد صبر پیشه کنند، چون به گفته او، «بازار سرمایه در بلندمدت سود خوبی نصیب سرمایه‌داران می‌کند.» رئیس سازمان بورس درباره افت بازار سرمایه گفت: بازار بر اساس عرضه و تقاضا است و قیمت سهم، تابع عرضه روز است و سهامداران نباید انتظار داشته باشند که هر روز سهام رشد کند، باید قیمت سهم را با متغیر‌های بنیادی و اخبار مرتبط بررسی کنند. سرمایه‌گذار زمانی که وارد بازار بورس می‌شود، باید بداند که در این بازار هم سود و هم ضرر نصیبش می‌شود.

حمایت از بورس
سازمان بورس و شورای عالی بورس برای بهبود وضعیت معاملات این بازار و پایان افت چند روز اخیر تصمیماتی را اتخاذ کرده‌اند که این موضوع هم در کنار دیگر مسائل مانند تداوم حمایت دولت می‌تواند روز‌های پررونق معاملات را به این بازار بازگرداند و بزودی شاهد بازگشت رشد به معاملات بورس خواهیم بود.

رئیس سازمان بورس واوراق بهادار درخصوص تصمیمات جدید برای حمایت از بورس، با اشاره به تصمیمات شورای عالی بورس گفت: سقف پذیره‌نویسی در صندوق دارا دوم تعیین شده و این سقف برای هر کد ۵ میلیون تومان است. همچنین پذیره‌نویسی از طریق درگاه‌های بانکی و با کد ملی امکان‌پذیر است. چون قیمت صندوق دارا دوم مهم است و پالایشی‌ها در سبد صندوق دارا دوم،‌ای تی اف دوم هستند، دولت اعلام کرده سقف پذیره نویسی برای هر نفر ۵ میلیون تومان است.

قالیباف اصل با اشاره به اینکه پالایش‌ها در سبد‌ای تی اف دوم هستند، ادامه داد: سازمان خصوصی‌سازی به ما درخواست داده و ما هم مجوز صادر کردیم، فرض ما این است که پذیره‌نویسی دارا دوم بموقع انجام می‌شود.

وی گفت: در شورای عالی بورس بحث‌های خوبی درباره سهام عدالت انجام و راهکار‌های مختلفی برای عرضه و فروش سهام عدالت مطرح شد. در این جلسه همچنین درباره سقف اعتباری در صنعت کارگزاری صحبت شد تا اعتبارات کارگزاری این سقف برای سهام عدالت افزایش پیدا کند.

قالیباف اصل با اشاره به اینکه سهام عدالت متشکل از ۳۶ سهام بزرگ و مهم است، گفت: یکی از دلایل افت بازار، عرضه سهام عدالت بود که از این به بعد سهام عدالت دربازار عرضه نمی‌شود و نهاد‌های مالی این سهم را خریداری می‌کنند. به دلیل اینکه سهام عدالت خرد است و حقوقی‌ها نمی‌توانستند خریداری کنند، این امکان فراهم شد تا نهاد‌های مالی این سهم را به صورت بلوکی خریداری کنند.

وی با بیان اینکه اقدام دیگری که برای حمایت از بازار انجام داده‌ایم افزایش سقف صندوق‌ها با درآمد ثابت بود گفت: افزایش سقف صندوق‌ها از ابتدای امسال ۱۰ درصد بود که در شرایط رونق بازار به ۵ درصد کاهش یافت و اکنون نیز بنا به موقعیت بازار، به ۱۵ درصد رساندیم. با توجه به بررسی‌های بازار، صندوق‌های با درآمد ثابت در زمان افت و رشد بازار فروشنده نبودند و به همین دلیل برای آن‌ها این امکان را فراهم کردیم که در صف خرید قرار گیرند.

رئیس سازمان بورس گفت: نکته دیگرافزایش سقف اعتبار کارگزاری‌ها از ۱۰ درصد به ۱۵ درصد است که این موضوع توسط کمیته پایش ریسک در بازار سرمایه برای کمک به بازار، تصمیم‌گیری شد.

اصلاح بازار
کارشناسان بازار سرمایه با اشاره به حباب قیمتی شرکت‌ها در بازار سهام، افت چند روز اخیر شاخص را بخاطر «اصلاح چند روزه به دنبال چند ماه صعود بی وقفه شاخص بورس» می‌دانند و معتقدند سهامداران نباید کاهش شاخص در چند روز اخیر را ملاک تصمیم‌گیری نهایی برای خروج سرمایه‌های خود در این بازار قرار دهند. امیرعلی امیرباقری، کارشناس بازار سرمایه در این خصوص به ایرنا گفت: روند معاملات در وضع حاکم، نشاندهنده آن است که نمی‌توان از این به بعد در بازار، انتظار رشد‌های غافلگیرکننده‌ای را داشت که تا چند وقت گذشته در بازار شاهد بودیم.

یک کارشناس بازار سرمایه نیز با تأکید بر اینکه نباید به این بازار دید کوتاه مدت داشت، گفت: بازار سرمایه احتیاج به ماندگاری دارد و سهامداران نباید دنبال سود‌های کوتاه مدت باشند.

یوسف هاشمی به ایسنا گفت: سرمایه‌گذاری در بازار بورس گزینه‌ای است که هم می‌تواند سرمایه‌گذاران را در مقابل تورم حفظ کند و اگر سهم‌ها با دانش و علم انتخاب شوند، می‌تواند سرمایه‌گذاران را از تورم جلو بیندازد، این موضوع در بازار‌های دیگر امکانپذیر نیست، زیرا بازار‌های دیگر لزوماً معادل تورم حرکت نمی‌کنند یا امکان دارد بخش کوچکی از میزان تورم را پوشش دهند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بازار‌های دیگر از جمله مسکن و طلا به سرمایه‌های زیادی نیاز دارند و کمکی هم به اقتصاد کشور نمی‌کنند. درحالی که پولی که وارد بازار سرمایه می‌شود می‌تواند بعداً در قالب افزایش سرمایه‌ها برای شرکت‌ها وضعیت نقدینگی بهتری ایجاد و به پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای، افزایش تولید و گسترش خدمات‌شان کمک کند. باید به این نکته توجه داشت که افرادی که بلندمدت در بازار می‌مانند همگی منتفع می‌شوند؛ بنابراین آینده بلند مدت این بازار حتی بدون پیش بینی خوب است و فقط احتیاج به ماندگاری، صبوری و افزایش دانش دارد.

کاهش ارزش بازار
روز گذشته در معاملات بازار بورس، ارزش روز بازار که پیش از این، به بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده بود، به رقم ۶ هزار و ۲۲۸ هزار میلیارد تومان رسید. روز گذشته ارزش معاملات فرابورس هم به بیش از ۲۵۷۳ میلیارد تومان رسید که در مجموع ارزش معاملات بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران به حدود ۱۱ هزار و ۵۶۷ میلیارد تومان رسید، در حالی که در هفته‌های قبل ارزش معاملات یک روز بورس و فرابورس به ۳۳ هزار میلیارد تومان هم رسیده بود. کارشناسان بازار سرمایه افت ارزش معاملات را نشان دهند فضای التهابی و هیجانی بسیاری از معامله‌گران می‌دانند که باعث می‌شود آنان از معامله در بازار سرمایه خودداری کردند.

به گزارش فارس، علاوه بر رفتار هیجانی حقیقی‌ها، عده‌ای می‌گویند برخی شرکت‌ها منتظر هستند تا در شرایط هیجانی و ریزش قیمت سهام مردم، سهام با ارزش را از بازار جمع کرده و در آینده به سود برسند. به همین دلیل، کارشناسان همواره به مردم تأکید می‌کنند برای ورود به بازار سرمایه از پس‌انداز مازاد و سرمایه‌های کناری استفاده کنند و به هیچ وجه برای خرید سهام دارایی‌های مورد استفاده خود را نفروشند.

روز گذشته عمده نماد‌های مؤثر در کاهش شاخص بازار نماد‌های پتروشیمی خلیج فارس، شستا، فولاد مبارکه، ملی مس، پالایش نفت تهران، مخابرات ایران، و هلدینگ تاپیکو بود. نماد‌های پربیننده در بورس روز گذشته هم، شامل فولاد مبارکه، ایران خودرو، ملی مس، پالایش نفت اصفهان، بانک تجارت، سایپا و بانک صادرات بوده‌اند.

دیروز در بازار‌های فرابورس هم، با معامله ۸۷۱ میلیون و ۷۴۴ هزار ورقه به ارزش ۲ هزار و ۵۷۳ میلیارد تومان در ۲۰۷ هزار و ۸۸۸ نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) ۵۵۳ واحد افت کرد و در ارتفاع ۱۷ هزار و ۸۲۴ واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نماد‌های معاملاتی پتروشیمی مارون، سنگ آهن گهر زمین و پلیمر آریا ساسول شد و در مقابل شرکت‌های توسعه مسیر برق گیلان، تجارت الکترونیک پارسیان کیش و کشاورزی و دامپروری ملارد شیر بیشترین اثر مثبت را بر شاخص فرابورس به نام خود ثبت کردند.

نظرات بینندگان