arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۰۷۰۲
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۲۱ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۹

چرا سفیر امارات در سازمان ملل دیدار با نماینده اسرائیل را لغو کرد؟

شبکه خبری "المیادین" دوشنبه شب گفت، سفیر امارات در سازمان ملل دیدار خود با نمایندگان آمریکا و اسرائیل در این سازمان را به خاطر مخالفت"بنیامین نتانیاهو" با خرید "اف۳۵" توسط ابوظبی لغو کرده است. این دیدار قرار بود که روز جمعه در سازمان‌ ملل متحد میان سفیران کشورهای امارات، آمریکا و اسرائیل برگزار شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شبکه خبری "المیادین" دوشنبه شب گفت، سفیر امارات در سازمان ملل دیدار خود با نمایندگان آمریکا و رژیم صهیونیستی در این سازمان را به خاطر مخالفت"بنیامین نتانیاهو" با خرید "اف۳۵" توسط ابوظبی لغو کرده است.

به گزارش ایرنا، المیادین به نقل از رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش داد: این دیدار قرار بود روز جمعه در سازمان‌ ملل متحد میان "یوسف بن عطیه"، "گیلاد عردان" و "کلی کرافت" به ترتیب سفیران امارات، آمریکا و رژیم صهیونیستی در این سازمان صورت گیرد.

لغو دیدار میان سفیران امارات، آمریکا و رژیم صهیونیستی نشان داد که کمتر از ۲ هفته از اعلام توافق میان ابوظبی و تل آویو برای برقراری روابط دیپلماتیک، دو طرف بر سر خرید جنگنده «اف-۳۵» آمریکایی توسط امارات به اختلاف شدیدی برخورده‌اند.

نتانیاهو پیشتر وجود توافق تسلیحاتی در خلال عادی‌سازی این روابط را تکذیب  کرده بود. دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که وی با فروش جنگنده‌های اف۳۵ و دیگر تسلیحات پیشرفته به هر کشوری در خاورمیانه از جمله اعراب که توافق صلح با اسرائیل دارند، مخالف است. 

«الی کوهن» وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی نیز سه‌شنبه گذشته با بیان اینکه تغییری در سیاست‌های این رژیم مبنی بر نفروختن سلاح‌های پیشرفته به کشورهای عربی ایجاد نشده است، گفت: توافقی برای فروش جنگنده‌های اف۳۵ به امارات وجود ندارد.

اما مقام اماراتی به روزنامه یدیعوت آحارونوت گفته بود، نتانیاهو توافق تسلیحاتی میان آمریکا و امارات را به عنوان بخشی از روابط دیپلماتیک بین ابوظبی و تل آویو پذیرفته بود.

از طرف دیگر کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای که در رسانه‌های عبری زبان منتشر شد، اعلام کرد، هیچ توافق تسلیحاتی محرمانه‌ای در رابطه عادی‌سازی اسرائیل و امارات وجود ندارد.

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا نیز پیشتر گزارش داده بود که دولت «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا تلاش می‌کند تا جنگنده‌های رادارگریز اف-۳۵ و پهپادهای مسلح پیشرفته به امارات بفروشد، اما بدون حمایت مقام‌های رژیم صهیونیستی غیر محتمل است که کنگره به دولت واشنگتن برای انجام این فروش تسلیحاتی کمک کند.

اختلاف در همین شروع راه توافق عادی‌سازی روابط بین امارات و اسرائیل نشان دهنده عدم ثبات این رابطه است و اصرار رژیم صهیونیستی بر عدم دستیابی امارات به تسلیحات پیشرفته نشان از تمایل آنها به یکجانبه‌گرایی در توافق دارد.

البته این سیاست رژیم صهیونیستی تنها در توافق با ابوظبی نیست و در توافق‌های پیشین با تشکیلات خودگردان فلسطین، اردن و مصر نیز گرفتن امتیاز یکطرفه از جانب آنها و عدم پایبندی به تعهداتشان کاملا مشهود بوده است. به طور مثال نقض قوانین بین‌المللی و توافق «اسلو» با اقدام صهیونیست‌ها در راستای الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی به وضوح قابل درک است.‌

نظرات بینندگان