arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۰۷۳۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
گزارش هاآرتص از

قرار و مدار‌های تسلیحاتی امارات و اسرائیل / تل آویو چه تسلیحاتی به ابوظبی خواهد فروخت؟

ساعاتی پس از عادی سازی روابط تل آویو و ابوظبی، منابعی در صنعت اسلحه سازی اسرائیل از اینکه امارات پتانسیل جبران کردن ضررهای آنها را دارد، سخن می گفتند. آنها معتقد بودند که امارات یک شریک ایده آل، پولدار و یک رژیم اقتدارگرا است که می تواند سریعاً در مورد خرید اسلحه تصمیم گیری کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هاگای آمیت در هاارتص نوشت: اخیراً در چت های گروهی واتس اپ، پس از اینکه تل آویو و ابوظبی عادی سازی روابطشان را اعلام کردند، تعدادی از اسرائیلی ها در مورد تعطیلات خانوادگی در امارات متحده عربی صحبت می کردند.  برخی می گفتند: آیا دورهمی بعدی خانوادگی در دبی خواهد بود؟ آیا پدر قبلاً هتل رزرو کرده است؟ اتاق های ما در برج خلیفه در کدام طبقه قرار دارند؟ آیا باید در آنجا برقع بپوشیم؟

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: هیجان سفر به دبی، اقامت در هتلی در بلندترین ساختمان جهان و خرید از پاساژهای بسیار بزرگ قابل درک است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز در مورد سفر و جهانگردی صحبت کرد. اما جایی که اسرائیل بیشترین بهره را از روابط اقتصادی با امارات خواهد برد، بخش دفاعی و امنیت سایبری است.

گفتنی است، بودجه دفاعی سالانه امارات متحده عربی حدود 23 میلیارد دلار تخمین زده می شود که 20 میلیارد دلار آن برای تهیه اسلحه از  ایالات متحده صرف می شود. و مهم اینکه، رقم بودجه دفاعی امارات رو به رشد است.

ساعاتی پس از عادی سازی روابط تل آویو و ابوظبی، منابعی در صنعت اسلحه سازی اسرائیل از اینکه امارات پتانسیل جبران کردن ضررهای آنها را دارد، سخن می گفتند. آنها معتقد بودند که امارات یک شریک ایده آل، پولدار و یک رژیم اقتدارگرا است که می تواند سریعاً در مورد خرید اسلحه تصمیم گیری کند.

ماه گذشته، شرکت اماراتی به نام گروه 42 با صنایع هوایی متعلق به دولت اسرائیل و شرکت سیستم های دفاعی پیشرفته رافائل وارد شراکت شد تا فناوری هایی را در راستای مبارزه با کرونا ویروس جدید ایجاد کند. اما همکاری های بسیار بیشتری در پشت صحنه نه تنها با شرکتهای دفاعی قدیمی مانند آی اِی آی، رافائل و البیت سیستمز بلکه با بازیکنان فناوری های ناب مانند شرکت سیستم های دفاعی هوایی (هواپیماهای بدون سرنشین)، انی ویژن (تشخیص چهره) و ان اس او گروپ که در زمینه ی نظارت سایبری فعالیت می کند، سامان داده شد.

از سوی دیگر، بازرگانان اسرائیلی مانند ماتی کوشاوی، دیوید میدان، اوی لومی و آویهای استولرو سالهاست که در خلیج فارس فعالیت می کنند. آنها تجهیزات جمع آوری اطلاعات، هواپیماهای بدون سرنشین، هواپیماهای شناسایی، خدمات ارتقای اف 16 و فناوری های هک سایبری را به فروش می رسانند.

تخمین ها حاکی از آن است که صادرات اسلحه و فناوری امنیت سایبری اسرائیل به امارات متحده عربی سالانه چند صد میلیون بوده و تمامی این ها در غیاب روابط رسمی دیپلماتیک و به صورت پنهانی رخ می داده است.

برخی از فعالان صنعت، عادی سازی روابط را یک مشکل می دانند، زیرا اکنون همه چیز از جمله معامله هایی که ترجیح می دهند پشت درهای بسته بمانند، در معرض دید عموم خواهد بود. با این وجود، بیشتر منابع صنعت می گویند كه عادی سازی روابط احتمالاً منجر به افزایش فروش تسلیحات، سیستم های امنیت سایبری و فرماندهی و كنترل به قدرتهای خلیج فارس خواهد شد.

حدود پنج سال پیش، برخی از دولتهای خلیج فارس به سیستم ضد موشکی گنبد آهنین اسرائیل علاقه نشان دادند اما در پایان از انعقاد توافق با تل آویو عقب نشینی کردند. اکنون، با توجه به تهدیدهای موجود در منطقه، آنها دوباره گنبد آهنین یا سایر فناوری های ضد موشکی اسرائیل را مورد بررسی قرار می دهند.

منابع وزارت دفاع اسرائیل پس از توافق تل آویو-ابوظبی نتوانستند بگویند که آیا هیئت نمایندگی ای را به امارات اعزام می کنند و اینکه این اتفاق چه زمانی رخ خواهد داد. به نظر می رسد این موضوع بستگی زیادی به نحوه توسعه روابط دو جانبه و نظر ایالات متحده دارد. اسرائیل و امارات از جمله بزرگترین خریداران تجهیزات نظامی ایالات متحده هستند و واشنگتن در مقابل تحکیم روابط آنها دور از چشم خودش بیکار نخواهد نشست. به نظر می رسد که باید کمی با شک و تردید به این موضوع نگریست که صنعت دفاعی ایالات متحده از توافق تل آویو-ابوظبی به شدت هیجان زده باشد، زیرا این توافق ناگهان رقیب جدیدی را برای قراردادهای پرسود امارات متحده عربی با آمریکا ایجاد می کند.

مهم اینکه، نتانیاهو به مائیر بن شبات، رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل مأموریت داده است تا برای مذاکرات بعدی با امارات آماده شود. اما با توجه به اینکه مشخص نیست چقدر مسائل پیچیده خواهد بود، بن شبات چاره ای نخواهد داشت جز اینکه وزرای خارجه و دفاع را هم به میدان بیاورد، اگر چه ممکن است هر دوی آنها توسط اعضای کابینه هدایت شوند. در نهایت باید مدنظر داشت که توافق نهایی نمی تواند توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریكا، جارد کوشنر، مشاور وی و یا دفتر نخست وزیر اسرائیل به تنهایی بسته شود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
3
0
هر چقدرم خرید کنه بازم حریف صنایع دفاعی ما نیست و السلام
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
2
0
تسلیحات و ... بهانه است . از قبل هم روابط پنهانی داشتند . کلا دنیا طلبی در اکثریت موارد ارجحت پیدا می کند بر انسان گرایی و و جدان گرایی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
2
1
تسلیحات خریدن ومسلح شدن به اسلحه روز توسط امارات هیچ ضرری برای ایران نخواهد داشت چون این اسلحه ها در صورت جنگ شدن هیچ سودی برای امارات نخواهد داشت کشوری با ۹میلیون نفر جمعیت که ۸ میلیون نفر ان خارجی هستند
نظرات بینندگان