arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۰۷۵۳
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۰ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۹

لایو خبر - ۴ شهریور ۹۹

در «لایو خبر» مهمترین اخبار روز را به صورت لحظه به لحظه بخوانید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تیر ترامپ باز هم به خطا رفت؛ فوری/ رئیس شورای امنیت: ما در جایگاهی نیستیم که اقدامات بیشتری در خصوص اقدام آمریکا برای کلید زدن مکانیسم ماشه علیه ایران انجام دهیم
۱۳۹۹/۰۶/۰۴ - ۲۰:۵۸

رئیس شورای امنیت در پاسخ به پرسش نمایندگان روسیه و چین برای اعلام موضع درباره درخواست آمریکا برای پیشبرد مکانیسم بازگشت تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرد این شورا در جایگاهی نیست که اقدامات بیشتری در این خصوص انجام دهد. او گفت: «پس از رایزنی با اعضای این شورا، برای من روشن است که یک عضو شورا موضع خاصی درباره این موضوعات دارد در حالی که شمار زیادی از اعضا نظر متفاوتی دارند.»

نیویورک تایمز: پسر ارشد ترامپ معتقد است، پدرش در انتخابات می‌بازد
۱۳۹۹/۰۶/۰۴ - ۱۹:۱۰

طبق مطلبی که در مجله «نیویورک تایمز» منتشر شده «دونالد ترامپ جونیور» پسر بزرگ رئیس‌جمهور آمریکا معتقد است پدرش در مسیر باخت در انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر (۱۳ آبان) قرار دارد.

سوپرایز الکاظمی برای مصر، اردن و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس؛ طرح شام جدید چیست؟
۱۳۹۹/۰۶/۰۴ - ۱۷:۰۹

مصطفی الکاظمی در نشست سران سه کشور عراق، مصر و اردن در امان در صدد اجرایی کردن طرح «شام جدید» است که مبتنی بر دادن نفت در مقابل جذب سرمایه‌های این دو کشور خواهد بود.

وزیر دفاع: به پیشرفت‌های خوبی در حوزه ضدکروز دست یافته‌ایم / تجهیز شناورها به سیستم‌های جدید پدافند هوای
۱۳۹۹/۰۶/۰۴ - ۱۶:۱۳

امیر حاتمی در گفتگو با اسپوتنیک از دستیابی ایران به سامانه‌های چابک ضدکروز خبر داد.

متهم تجاوز به دختران دانشجو دستگیر شد
۱۳۹۹/۰۶/۰۴ - ۱۵:۰۴

سردار رحیمی،فرمانده انتظامی تهران بزرگ از شاکیان درخواست کرد با اطمینان از محفوظ ماندن هویتشان نزد پلیس برای شکایت از این مرد به پلیس امنیت عمومی تهران مراجعه کنند.

وزیر دفاع: فصل جدید همکاری‌های دفاعی با روسیه آغاز می‌شود
۱۳۹۹/۰۶/۰۴ - ۱۴:۱۰

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: با پایان محدودیت های تسلیحاتی در مورد ایران پس از 17 ماه اکتبر فصل جدیدی از همکاریهای دفاعی با روسیه را آغاز می کنیم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: فشار بر آژانس وجود دارد اما ضمانت می‌دهیم نفوذی در کار نیست / تا جایی که بتوانیم اجازه نمی‌دهیم این فشارها بر فعالیت ما تاثیر بگذارد / یکسری موضوعات بین ایران و عربستان باید حل و فصل شود
۱۳۹۹/۰۶/۰۴ - ۱۳:۰۷

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ضمانت می‌دهیم نفوذی بر آژانس نیست ولی فشار هست. تا جایی که بتوانیم اجازه نمی‌دهیم این فشارها بر فعالیت ما تاثیر بگذارد.

وزیر بهداشت: دقیقه ۹۰ از کرونا گل خوردیم
۱۳۹۹/۰۶/۰۴ - ۱۱:۵۹

وزیر بهداشت گفت: خواهشم این است که مردم به همکاران در کاهش این بار سنگین کمک کنند. در زمانی که در اردیبهشت ماه پیک اول را مهار کردیم، بارها گفتم مراقب باشیم و به دلیل این کاهش ابتلا مغرور نشوید. این ویروس پیچیده، خطرناک و غیرقابل پیش‌بینی است. کرونا می‌تواند در دقیقه ۹۰ از گوشه‌های زمین به ما گل بزند و زد. آنچه که به ما گل زد، حاصل بی توجهی و عادی انگاری بیماری بود.

عراق: تا ۵ سال دیگر، واردات گاز از ایران را متوقف می‌کنیم
۱۳۹۹/۰۶/۰۴ - ۱۱:۵۴

احسان اسماعیل، وزیر نفت عراق اعلام کرد عراق رسیدن ظرفیت تولید نفت به هفت میلیون بشکه در روز در مقایسه با پنج میلیون بشکه در روز فعلی و توقف مشعل سوزی و واردات سوخت از ایران تا سال ۲۰۲۵ را هدف گرفته است.

روحانی: سه رهبر دنیا به من گفتند مقابله با کرونا در ایران برای ما الگو شد
۱۳۹۹/۰۶/۰۴ - ۱۱:۵۳

رییس جمهور گفت:از واحدهای تولیدی به خاطر رعایت پروتکل های بهداشتی تشکر می کنم. دشمنان می خواستند بگویند همه کارها باید تعطیل شود اما ما تاکید داشتیم که واحدهای تولیدی نباید تعطیل شود که آنها عصبانی شدند و می گفتند برای دولت جان انسان ها مهم نیست. می خواستند کشور را به بحران بکشانند اما ستاد مقابله با کرونا تصمیم گرفت که تولید نباید تعطیل شود و کسب و کار هم از ۲۳ فروردین آغاز شد؛ ما گفتیم نان و جان باید با هم باشد.

روحانی همچنین با بیان اینکه سه رهبر دنیا گفتند به من که مقابله با کرونا در ایران برای ما الگو شد، افزود: ما از آغاز دولت دوازدهم دنبال نوسازی ناوگان حمل و نقل هستیم و برنامه ریزی لازم انجام شد که با بدعهدی ترامپ ما دچار مشکل شدیم، ولی نوسازی باید به شکل دیگری انجام شود.

آمریکا می تواند از «دابل وتو» علیه ایران استفاده کند؟
۱۳۹۹/۰۶/۰۴ - ۱۱:۵۲

«رضا نصری» تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی درباره احتمال دابل وتو از سوی آمریکا برای اسنپ‌بک بیان کرد: بحث «دابل وتو» یا «وتوی مضاعف» زمانی مطرح می‌شود که شکایت‌نامه آمریکا (Notification) به نحوی به دستورکار یکی از جلسات شورای امنیت راه یابد. فعلاً بسیاری از دولت‌ها اعلام کرده‌اند وجاهتی برای نامه آمریکا در فرایند حل اختلاف برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ قائل نیستند تا آن را «شکایت‌نامه» تلقی کنند و چه بسا با توسل به اختیارات آئین‌نامه‌ای از مطرح شدن آن جلوگیری کنند.

وی اضافه کرد: اگر به هر دلیل موفق نشدند، آن‌ وقت بحث «وتوی مضاعف» مطرح خواهد شد. اما در هر حال، حتی اگر دولت آمریکا بتواند با «وتوی مضاعف» ‌ و این قبیل حیله‌های آئین‌نامه‌ای، برنامه خود را پیش ببرد، در نهایت این دولت‌ها هستند که تصمیم خواهند گرفت قطعنامه‌هایی که از این راه علیه ایران «احیا» شده‌اند را لازم‌الاجرا بدانند یا خیر.

این کارشناس ارشد مسائل آمریکا با بیان اینکه معتقدم اغلب دولت‌ها از تصویب قطعنامه‌های تحریمی گذشته در نظام‌های ‌حقوق داخلی خود - جهت اجرای آن‌ها - سر باز خواهند زد، گفت: احتمالاً هیچ دولتی حاضر نخواهد شد از طریق دستور اجرای قوه مجریه یا مصوبه مجلس خود، قطعنامه‌های مورد نظر آمریکا را علیه ایران به اجرا بگذارد.

تحلیل عباس عبدی از «زیان تغییرات بزرگ» در کشور
۱۳۹۹/۰۶/۰۴ - ۱۱:۵۱

عباس عبدی نوشت:۱۰ سال از اتفاقات منجر به بهار عربی می‌گذرد. تونس، مصر، لیبی، سوریه، تا حدی یمن، سپس عربستان، مراکش و... در این موج سیاسی دچار تحول شدند. چنان شور و شعفی جهان عرب را فرا گرفته بود که همگان بر آن غبطه می‌خوردند. این حمایت به اندازه کافی دلیلی بر درستی و مفید بودن آن اتفاقات تلقی می‌شد. برخی از این کشور‌ها توانستند به سرعت موج را سرکوب کنند مثل عربستان. برخی به جنگ داخلی رسید، مثل لیبی و سوریه، برخی نیز به تحولات سیاسی تا حدی رادیکال انجامید. تقریبا همه آن‌ها شکست خوردند. بهترین آن‌ها تونس بود. هم به علت بالاتر بودن شاخص توسعه‌یافتگی و هم به علت رفتار‌های مدنی‌تر احزاب سیاسی آن. از این‌رو به نظر می‌رسید که تونس از این موج موفق بیرون آید و حداقل سرنوشت آن مثل لیبی و سوریه یا مصر نشود که فروپاشی و ارتجاع کامل را تجربه کردند. تونس که بهترین روند تحول را داشت امروز در چه وضعی است؟ بازگشت آرام به گذشته را در پیش گرفته. ...

برخی دوست دارند که بگویند ما با دیگران فرق داریم و به سرنوشت آنان دچار نمی‌شویم. قطعا فرق داریم، ولی به نظر می‌رسد که این تفاوت‌ها در جهت تقویت سناریوی بدتر شدن نتایج است و نه بهتر شدن.

منافع و مصالح جامعه ایران از خلال یک تفاهم تاریخی و ملی و به رسمیت شناخته شدن همه شهروندان می‌گذرد. امكان شكل‌گيري چنين تفاهمي از خلال فرآيند اصلاح‌طلبانه بسيار بيشتر است تا ورود در فرآيندهاي راديكال و ساختارشكن. همچنان كه در سال‌هاي اصلاحات شاهد تقويت اين نوع از تفاهم هم بوديم. به نظر من مردم نيز از چنين روندي حمايت مي‌كنند.

نیکی هیلی: سازمان ملل جایی برای دیکتاتورها شده؛ آمریکا را محکوم می‌کنند
۱۳۹۹/۰۶/۰۴ - ۱۱:۵۰

نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد که در دوره مسئولیتش از بسیاری از توافق‌ها ونهادهای بین‌المللی خارج شده، سازمان ملل متحد را متهم کرد که دیکتاتورها در آن، آمریکا را محکوم می‌کنند.

نیکی هیلی افزود: سازمان ملل متحد اکنون برای باورهای قلبی ما نیست بلکه جایی برای دیکتاتورها، قاتلان و سارقانی است که آمریکا را تقبیح می‌کنند. دستانشان را بیرون می‌آورند و می‌خواهند قبض‌های آنها را پرداخت کنیم.

منوچهر طیاب، کارگردان سینمای مستند در وین درگذشت
۱۳۹۹/۰۶/۰۴ - ۱۱:۵۰

منوچهر طیاب کارگردان سینمای مستند بامداد امروز ۴ شهریور ماه در بیمارستانی در وین از دنیا رفت. هنوز مشخص نیست پیکر منوچهر طیاب به ایران منتقل خواهد شد یا نه. او از سال ۱۳۴۲ با ساخت فیلم «سفال» به حرفه‌ی مستندسازی روی آورد و در ۵۷ سال اخیر، نزدیک به ۱۰۰ فیلم ارزشمند میراث فرهنگی و تاریخی را کارگردانی کرده است.

همتی: در حال خروج از رکود اقتصادی ناشی از کرونا هستیم
۱۳۹۹/۰۶/۰۴ - ۱۱:۴۹

رییس‌کل بانک مرکزی گفت: در ۴ ماه اول سال به‌خاطر شیوع کرونا رکودی در اقتصاد ایران اتفاق افتاد، ولی شاخص‌های ماهانه صنعت نشان می‌دهد که ما در حال خروج از این رکود مقطعی هستیم.

جزئیات پذیره نویسی دارا دوم اعلام شد
۱۳۹۹/۰۶/۰۴ - ۱۱:۴۹

پذیره نویسی دارا دوم (صندوقی شامل باقی مانده سهام دولت در چهار پالایشگاه) از فردا آغاز می شود. سقف سرمایه­ گذاری هر شخص حقیقی (هر کد ملی ایرانی) در مجموع دو صندوق قابل معامله اول و دوم دولتی، ۵۰ میلیون ریال (پنج میلیون تومان) تعیین شده، پذیره نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکان­پذیر است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد.

خرید طلا با کارت ملی ارتباطی با اخذ مالیات ندارد
۱۳۹۹/۰۶/۰۴ - ۱۱:۴۸

به گفته رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، ارائه کارت ملی برای خرید سکه و طلا به منظور جلوگیری از پولشویی بوده و هدف از این اقدام، احراز هویت خریدار است. ضمن اینکه الزام کارت ملی برای خرید طلا با موضوع مالیات ارتباطی ندارد.

آلمان: آلکسی ناوالنی «مسموم» شده / فعلا بیهوش است
۱۳۹۹/۰۶/۰۴ - ۱۱:۴۸

پزشکان بیمارستانی که در آلمان آلکسی ناوالنی را معاینه کرده‌اند می‌گویند او "مسموم" شده است. همزمان با بیانیه پزشکان آلمانی درباره نوع مسمومیت ناوالنی، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفته تحقیقات شفافی در این باره باید صورت گیرد و کسی که مسئول این عمل بوده است، باید شناسایی و معرفی شود.

بیانیه پزشکان بیمارستان چارته در برلین می‌گوید آزمایش ها تایید می‌کند نوعی سم، عملکرد عادی مغز و سیستم عصبی ناوالنی را مخدوش کرده است. در گزارش بیمارستان آمده صدمات درازمدت قابل بهبود نیست اما در حال حاضر خطر مرگ ناوالنی را تهدید نمی‌کند.

او در اتاقی که نگهبان از آن محافظت می‌کند در بیهوشی به سر می‌برد.

مادورو: به دلایل امنیتی، نمی‌توانم جزئیات همکاری با ایران را افشا کنم
۱۳۹۹/۰۶/۰۴ - ۱۱:۱۹

مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا ضمن قدردانی مجدد بابت کمک‌های ایران در حوزه انرژی، گفت که به دلایل امنیتی نمی‌تواند جزئیات ابعاد کامل همکاری‌های دو کشور را افشا کند. او گفت: «ما در حال کمک به یکدیگر هستیم. به نظرم تجربه ایران به ما کمک می‌کند که ظرفیت مدیریتی خود را تقویت کنیم و پروژه‌ها را توسعه دهیم».

۱۰ یا ۱۵ سال دیگر بعضی حرف ها را می گویم
۱۳۹۹/۰۶/۰۴ - ۱۱:۰۲

واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور درباره اظهارات وزیر اطلاعات که گفته بود اگر رهبر معظم انقلاب نبود، چندین بار دولت را زمین زده بودند، گفت: ممکن است که ۱۰ یا ۱۵ سال دیگر، وقتی که شرایط برای کشور کاملاً عادی شد، آن موقع هم صرفاً برای ثبت در تاریخ مطالب را بگویم تا آیندگان استفاده کنند، البته آن هم نه به خاطر اینکه بخواهم کسی را بکوبم یا تحقیر کنم. ما موقعی در دستیابی به اهداف کشور یا غلبه بر فشارهای امریکا موفق خواهیم شد که به اروپایی‌ها یا هر طرف دیگری بقبولانیم که ما در داخل کشور نماینده مردم هستیم و یک انسجام و وحدتی در کشور وجود دارد. همین بحثی که درباره کرونا شد، چرا در کرونا موفق هستیم؟ برای اینکه وحدتی پشت آن قرار دارد. در سیاست داخلی و خارجی هم همین مسأله مصداق دارد. بنابراین، می‌خواهم بگویم ما از اتفاقاتی که در دی ماه ۹۶ در کشور رخ داد، عبور کردیم و دیگر نمی‌خواهیم آن را باز کنیم تا این مسأله به نوبه خود باعث جدایی و تفرقه شود. ان‌شاء‌الله۱۰-۱۵ سال دیگر در این زمینه بحث می‌کنیم.

روح الله حسینیان درگذشت
۱۳۹۹/۰۶/۰۴ - ۱۰:۵۷

«محمد حسینیان» فرزند حجت الاسلام و المسلمین روح الله حسینیان، صبح روز سه‌شنبه در حساب توییتری خود از درگذشت پدر خود خبر داد و نوشت: «انا لله و انا الیه راجعون روحم جانم پدرم روح الله حسینیان به سالار شهیدش پیوست»

زیباکلام: خاتمی هم تأیید صلاحیت شود، آن ۲۴ میلیون رأی نمی دهند
۱۳۹۹/۰۶/۰۴ - ۱۰:۵۷

صادق زیباکلام گفت: اگر شورای نگهبان شخصِ آقای سید محمد خاتمی را هم تأیید صلاحیت کند، باز هم بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان پای صندوق رأی نمی‌رود؛ بنابراین از همین حالا باید دور آن 24میلیون رأیی که آقای روحانی را روی کار آورد را خط قرمز بکشیم.

نظرات بینندگان