arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۱۰۱۳
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۲ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۹

عملکرد پمپ آب به چه صورت است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عملکرد پمپ آب به چه صورت است؟

پیش از اینکه به این بپردازیم که پمپ آب چگونه عمل می کند، لازم است ابتدا این موضوع را بررسی کنیم که پمپ آب چیست؟ پمپ آب وسیله ای الکتریکی است که وظیفه دارد آبی که در سیستم موجود است را گرفته و با نرخ جریان بیشتر به سیستم بازگرداند. با افزایش سرعت آب، فشار ورودی پمپ کاهش یافته و حالت مکش در آن ایجاد می شود و اینگونه آب دائماً به پمپ وارد می شود.

انواع مختلفی از پمپ آب وجود دارند منتهی دو نوع خاص از سایر انواع آن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد که در این مقاله به آن پرداخته می شود : پمپ آب سانتریفیوژی و پمپ آب جابجایی مثبت.

عملکرد پمپ آب به چه صورت است؟

پمپ آب سانتریفیوژی :

نوعی از پمپ است که در آن آب توسط قطعه ای به نام پروانه به حرکت در می آید. این قطعه شامل تعدادی پره است که آب را در جهت مشخص درون پمپ به حرکت در می آورد. این پمپ ها در تایپ های مختلف به بازار عرضه می شوند که به نام های پمپ آب استاندارد، پمپ آب کف کش و لجن کش، پمپ آب شناوری و ... دسته بندی می شوند.

عملکرد این نوع پمپ ها به چه صورت است ؟

در قلب پمپ آب سانتریفیوژی، پروانه آن وجود دارد. این پروانه شامل تعدادی پره منحنی شکل است که روی یک ورقه قرار گرفته است ( یا درون دو لایه ورقه محکم شده است ). این نوع پمپ کارایی بسیار مناسبی داشته و از آنجایی که پروانه آن همواره درون آب مستغرق است، افزایش فشار به روش گریز از مرکز صورت می گیرد.

با روشن شدن پمپ آب، پروانه آن شروع به چرخیدن می کند و سپس سیال احاطه شده با آن نیز ( همان آب ) شروع به چرخیدن می کند. نیروی گریز از مرکز وارد شده به سیال باعث خروجی آب با سرعت بیشتر و ایجاد انرژی جنبشی در آن می شود. در بخش ورودی پمپ نیز به دلیل جابجایی آب و کاهش فشار، مکش صورت میگیرد.

عملکرد پمپ آب به چه صورت است؟

همین مکش بوجود آمده در ورودی باعث ادامه دار شدن عملیات پمپاژ آب شده و چرخه موثری در آن ایجاد می کند. جالب اینکه علاوه بر این باعث کاهش سرعت آب خروجی و افزایش فشار آن می شود که امری اساسی در غلبه بر مقاومت های موجود در مسیر لوله است و کارایی پمپ را بهبود می بخشد.

یک نکته که در خصوص پمپ های سانتریفیوژی باید در نظر گرفت و برای آن ایجاد مشکل می کند هوا است. هواگرفتگی یکی از مشکلات عدیده است که برای دارندگان این پمپ بوجود می آید. برای پمپ های سانتریفیوژی پمپاژ هوا بسیار سخت تر از آب است و همین، عملکرد پمپ را با اختلال مواجه می کند . به همین جهت لازم است که پمپ هواگیری شود.پمپی که به درستی عمل کند، هیچ اثری از هوا در آن بوجود نمی آید.

پمپ آب خودمکش :

این نوع پمپ ها مشکل وجود هوا را نسبت به پمپ های سانتریفیوژی معمولی تا حدودی برطرف کرده اند.

 

عملکرد پمپ آب به چه صورت است؟

نحوه عملکرد به این صورت است که آب با هوا ترکیب می شود که قابلیت پمپاژ را داشته باشد و پس از افزایش فشار، پمپ از این هوا رهایی یافته و مانند سایر پمپ ها عمل می کند.

 

عملکرد پمپ آب به چه صورت است؟

عملکرد پمپ آب خودمکش به چه صورت است ؟

پمپ خودمکش دارای محفظه ای در جلو یا بالای پروانه هستند که باعث چرخش آب درون آن هنگام عملکرد پمپ می شود. در خصوص این نوع پمپ ها بسیار مهم است که پمپ خشک کار نکند وگرنه باعث آسیب به سیل مکانیکی آن می شود. انواع پمپ آب جتی در این دسته جای می گیرند.

پمپ آب جابجایی مثبت :

این پمپ ها با استفاده از انرژی مکانیکی و انتقال آن به آب باعث ایجاد فشار درون آن می شوند. اگر جابجایی تنها به جلو صورت گیرد نوع آن تک ضرب خواهد بود.

عملکرد پمپ آب به چه صورت است؟

نحوه عملکرد پمپ آب جابجایی مثبت :

این پمپ ها عملکرد دوگانه دارند، به گونه ای که هم هنگام مکش آب را به حرکت در آورده و هم هنگام تخلیه آب پرفشار از آن خارج می شود ( به تصویر زیر نگاه کنید ). این پمپ ها توانایی ایجاد فشار بالا را دارند و به همین جهت داشتن یک شیر اطمینان جهت حفاظت از پمپ و تجیهیزات سیستم درون آن الزامی است.

این پمپ ها از نوع خودمکش هستند چرا که عملکرد مکش وگردش آب در آن جدا شده اند.

اما اکثر پمپ های جابجایی مثبت از نوع چرخشی هستند ( تصویر زیر ):

در این پمپ ها چرخش مداوم پروانه ها باعث ایجاد فشار بیشتر در خروجی پمپ می شود.

نتیجه گیری :

همانطور که در بالا مشاهده شد این دو نوع پمپ بیش از سایر انواع پمپ مورد استفاده قرار گرفته و هریک مزایا و معایبی دارند که توسط نوع دیگر پوشش داده می شود که باید هنگام خرید این محصول به آن دقت کرد.

منبع مقاله : https://pumpiee.com/how-does-a-water-pump-work
مجموعه آی ناین بزرگترین مجموعه فروشگاه اینترنتی محصولات صنعتی و تخصصی در ایران با قدمت زیاد در خصوص این محصولات بوده و آمادگی ارائه مشاوره حرفه ای در خصوص خرید انواع پمپ به شما عزیزان را داراست.

در صورت تمایل به خرید یا مشاوره فنی در خصوص مشکل خود می توانید از طریق یکی از راه های زیر با این شرکت تماس بگیرید:

آدرس سایت : www.i-9.ir
تلفن : 021-45537

 

نظرات بینندگان