arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۱۱۲۱
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۹ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
بریده های تاریحی در «انتخاب»؛

۴ شهریور ۱۳۲۰؛ اعلامیه شماره ۱ ستاد ارتش + عکس

روایت روزنامه «اطلاعات» از اعلامیه شمار 1 ستاد ارتش در چهارم شهریور 1320 را در این گزارش بخوانید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اعلامیه شماره ۱ ستاد ارتش + عکسسرویس تاریخ «انتخاب»: اعلامیه ستاد ارتش به شرح زیر است:

۱- ساعت ۴، روز ۳ شهریور ماه [۱۳۲۰]ارتش شوروی در شمال و ارتش انگلیس در باختر و جنوب باختری مرز‌های کشور را مورد تجاوز و تعرض قرار داده‌اند.


۲- شهر‌های تبریز، اردبیل، رضاییه، خوی، اهر، میاندوآب، ماکو، مهاباد، بناب، رشت، حسن کیاده، میانه، اهواز، بندر پهلوی مورد بمباران هوایی واقع، تلفات وارده نسبت به مردم غیرنظامی زیاد و نسبت به نظامیان با وجودی که سربازخانه‌ها را بمباران می‌کنند معذلک تلفات نسبتا کم بوده است. یک هواپیمای مهاجم در ناحیه تبریز در نتیجه تیراندازی توپخانه ضدهوایی سرنگون شده است.


۳- نیروی موتوریزیه و مکانیزه شوروی در محور جلفا – مرند و پل‌دشت – ماکو – قره ضیاءالدین و نیروی موتوریزه و مکانیزه ارتش انگلیس در محور خانقین – قصرشیرین و نفتخانه – گیلان و آبادان و بندر شاهپور و قصر یخ به تعرض پرداخته‌اند.
۴- نیروی دریایی شوروی در کرانه‌های دریای خزر و نیروی دریایی انگلیس در بندر شاهپور و خرم‌شهر تعرض نموده‌اند.


۵- واحد‌های ارتش شاهنشاهی که غافل‌گیر شده‌اند در حدود امکان به استقبال آن‌ها شتافتند و در نقاط مختلفه با آن‌ها تماس حاصل نموده و به دفاع پرداختند و دو ارابه زره‌پوش مهاجم در منطقه باختر مورد اصابت و از کار افتاده و پیش‌روی مهاجمین را متوقف ساخته‌اند.


۶- در کلیه مناطق شمالی و باختری روحیه اهالی بسیار خوب و عموما تقاضای دخول صفوف ارتش و حرکت به جبهه را برای دفاع از میهن می‌نمایند.

نظرات بینندگان