arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۱۱۹۳
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۰ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۹

نماینده تجاری اتحادیه اروپا به دلیل نقض مقررات بهداشتی استعفا داد

«فیل هوگان» کمیسیونر تجاری «اتحادیه اروپا» پس از دو روز فشار ناشی از متهم شدن به دلیل نقض پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با بیماری «کووید-۱۹ »، استعفا داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«فیل هوگان» کمیسیونر تجاری «اتحادیه اروپا» پس از دو روز فشار ناشی از متهم شدن به دلیل نقض پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با بیماری «کووید-۱۹ »، استعفا داد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری «رویترز» از بروکسل گزارش داد که استعفای دیروز (چهارشنبه) هوگان به دلیل رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی در سفر به زادگاهش در ایرلند بوده است.

رویترز نوشت: خروج اجباری این مقام ارشد اجرایی اتحادیه اروپا به اعتبار تیم تحت امر «اورسلا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا آن هم فقط کمتر از یک سال آغاز فعالیت او در این پست، ضربه محکمی وارد خواهد کرد.

کمیسیون اروپا نقش مهمی را در کمک ۷۵۰ میلیارد یورویی به اقتصادهای آسیب دیده در اتحادیه اروپا در جریان بحران شیوع «ویروس کرونا» ایفا می‌کند و هوگان نقش پیشتازی را در مذاکرات تجاری با آمریکا داشته است.

هوگان پیشتر در بیانیه‌ای گفته بود: روشن است که جنجال‌ها بر سر سفر اخیر من به ایرلند تلاش برای منحرف کردن توجهات از فعالیتم به عنوان کمیسیونر اتحادیه اروپا است و فعالیت من در ماه‌های پیش رو را تضعیف خواهد کرد.

وی همچنین از سفر به ایرلند به دلیل ایجاد چنین نگرانی‌هایی ابراز ندامت کرده بود.

هوگان هفته پیش در یک مراسم بازی گلف که در ایرلند ترتیب داده شده بود، شرکت کرد. وزیر کشاورزی این کشور به دلیل تخطی از پروتکل‌های بهداشتی مجبور به استعفا شد.

هوگان روز سه شنبه تاکید کرده بود که مقررات بهداشتی را رعایت کرده است.

رویترز نوشت: شانس سیاسی هوگان با این استعفا کمرنگ شده است. همین چند هفته پیش او در حال بررسی پیشنهادی درباره برعهده گرفتن پست مدیرکلی سازمان جهانی بهداشت بود.

وی به تلویزیون RTE ایرلند گفته است که این استعفا می‌تواند به معنای پایان فعالیت سیاسی او باشد.

نماینده تجاری اتحادیه اروپا که مسئولیت نظارت بر سیاست‌های تجاری بزرگترین بلوک تجاری جهان را برعهده داشته، سه بار به دلیل حضور در این مراسم که ۸۰ نفر دیگر نیز در آن شرکت داشتند، عذرخواهی کرده است. اما هنگامی که معلوم شد بعد از بازگشت به ایرلند مقررات ۱۴ روز قرنطینه برای مسافران ورودی از ایرلند را رعایت نکرده است، تحت فشار قرار گرفت.

رویترز نوشت: استعفای هوگان در کمتر از یک سال از دوره او به عنوان نماینده تجاری اتحادیه اروپا و ۶ سال بعد از انتصابش به عنوان کمیسیونر کشاورزی، این مفهوم را دارد که ایرلند باید نماینده جدیدی را برای کمیسیون معرفی کند.

به گزارش روزنامه‌های ایرلند، در صورت تصمیم فون در لاین به ترمیم گروهش، هوگان نمی‌تواند همین پست را عهده‌دار شود. برخی از نامزدهای احتمالی برای کمیسیونری تجاری اتحادیه اروپا را «سیمون کوین» وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا، «مک گینس» معاون رئیس پارلمان اروپا و «ریچارد بروتن» وزیر با سابقه‌ای که ماه ژوئن از پست خود کنار گذاشته شد، تشکیل می‌دهند.

ویروس کرونا موسوم به « کووید- ۱۹» اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

«تدروس آدهانوم» مدیر کل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی خبری تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد، نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد، اما ارزیابی‌های این سازمان، ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

نظرات بینندگان