arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۱۵۱۸
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۰۰ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۹

چهار روز پس از اشغال ایران توسط متفقین؛ اعلامیه دولت فروغی خطاب به مردم: خون‌سردی خود را حفظ کنید

در این موقع که مذاکره با نمایندگان دولتین انگلیس و شوروی نسبت به قضایای اخیر در جریان است دولت لازم می‌داند مردم را متوجه کند: اولا - متانت و خون‌سردی را پیوسته رعایت کنند و مطمئن باشند که موجبات آسایش اهالی از هر حیث منظور نظر است و از هیچ اقدام لازم فروگذاری نخواهد شد...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اعلامیه دولت فروغی خطاب به مردم: خون‌سردی خود را حفظ کنید

ساعت ۱۰ و نیم شامگاه جمعه هفتم شهریور ۱۳۲۰، چهار روز پس از حمله متفقین به ایران، دولت ایران به نخست‌وزیری محمدعلی فروغی در اعلامیه‌ای از ملت خواست که خون‌سردی خود را حفظ کنند و به شایعات توجه نکنند. متن این اعلامیه که فردای آن روز در روزنامه اطلاعات منتشر شد به این شرح بود:

در این موقع که مذاکره با نمایندگان دولتین انگلیس و شوروی نسبت به قضایای اخیر در جریان است دولت لازم می‌داند مردم را متوجه کند:

اولا - متانت و خون‌سردی را پیوسته رعایت کنند و مطمئن باشند که موجبات آسایش اهالی از هر حیث منظور نظر است و از هیچ اقدام لازم فروگذاری نخواهد شد.

ثانیا – اخیر دیده می‌شود که شایعات و اراجیف در میان مردم زیاد منتشر می‌شود و موجبات نگرانی خاطرها را فراهم می‌آورند، لزوما تذکر داده می‌شود که به این شایعات بی‌اساس به هیچ وجه توجهی نگذاشته و به آن‌ها ترتیب اثر ندهند.

هر ایرانی میهن‌پرست وظیفه دارد از انتشار اخباری که موجب اختلال انتظامات و پریشانی خاطرها باشد جلوگیری کند.

نخست‌وزیر: محمدعلی فروغی

نظرات بینندگان