arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۱۵۸۰
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۲ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۹

وزیر کشور دولت وفاق ملی لیبی برکنار شد

«فایز سراج» رییس دولت وفاق ملی لیبی جمعه شب «فتحی پاشاغا» وزیر کشور کابینه‌اش را برکنار کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«فایز سراج» رییس دولت وفاق ملی لیبی جمعه شب «فتحی پاشاغا» وزیر کشور کابینه‌اش را برکنار کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، نخست وزیر دولت وفاق ملی لیبی، فتحی پاشاغا را در پی برپایی تظاهرات اخیر در طرابلس برکنار کرده و قرار است از او درباره وقایع اخیر در پایتخت لیبی تحقیق انجام شود.

در روزهای گذشته طربلس صحنه تظاهرات مردمی علیه فساد بوده و مردم خواستار ارائه خدمات عمومی هستند.

پیش‌تر برخی منابع از اختلاف میان سراج و پاشاغا که تهدید کرده بود علیه شبه‌نظامیان مسلح در صورت حمله به تظاهرکنندگان، از زور استفاده خواهد کرد، خبر داده بودند.

لیبی چند سالی است که درگیر جنگ داخلی و متعاقب آن، نبرد نیابتی گسترده میان نیروهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است که در این میدان، کشورهایی نظیر روسیه، مصر، فرانسه، عربستان، امارات و یونان در برابر ترکیه، ایتالیا و قطر قرار گرفته‌اند.

نیروهای طرفدار ژنرال حفتر اوایل سال میلادی جاری تمامی تأسیسات نفتی در مناطق شرقی لیبی را از کار انداختند تا از این طریق «دولت وفاق ملی» مورد حمایت سازمان ملل متحد را به لحاظ اقتصادی تحت فشار قرار دهند. با این اقدام، نیروهای حفتر تقریباً تمامی صادرات نفت لیبی را متوقف کردند.

رویدادهای یک دهه گذشته در لیبی، آشکارا نشان داده که نفت، نقش اساسی در حضور نیروها و عوامل کشورهای بیگانه در لیبی داشته است و به نظر می‌رسد رقابت شرق و غرب برای دستیابی به منابع طبیعی لیبی از عوامل مهم در پشتیبانی کشورهای غربی از بروز ناآرامی‌ها در لیبی در سال‌های پایانی زمامداری قذافی بود و این انگیزه همچنان به قوت خود باقی است.

نظرات بینندگان