arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۱۶۴۱
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۱ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۹

جزئیات بیشتری از شکنجه‌های سیا علیه مظنونان تروریسم منتشر می‌شود

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز گزارش داده سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) با لغو سانسور بخش‌هایی از خاطرات «علی سوفان»، مأمور اسبق «اف‌بی‌آی» که محتوی جزئیاتی درباره روش‌های شکنجه مظنونان اقدامات تروریستی است موافقت کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا با انتشار بخش‌های جدیدی از کتاب یک مأمور سابق اف‌بی‌آی که حاوی جزئیاتی درباره شکنجه‌ها علیه مظنونان تروریسم است موافقت کرده است.

به گزارش فارس، روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز گزارش داده سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) با لغو سانسور بخش‌هایی از خاطرات «علی سوفان»، مأمور اسبق «اف‌بی‌آی» که محتوی جزئیاتی درباره روش‌های شکنجه مظنونان اقدامات تروریستی است موافقت کرده است.

علی سوفان از مأموران اسبق اف‌بی‌ای است که سپتامبر ۲۰۰۲ بعد از دستگیر شدن گروهی از مظنونان القاعده، توسط «سیا» برای کمک به بازجویی از این مظنونان به افغانستان آورده شد.

سوفان به دلیل مخالفت با روش‌های نامناسب سیا برا بازجویی از یکی از مظنونان به نام «ابو زبیده» برای خودش دشمن تراشید. او در سال ۲۰۱۱ بخش‌هایی از بازجویی‌اش با دو نفر از مظنونان تروریسم را در قالب یک کتاب خاطرات نوشت، اما سیا بخش‌های زیادی از روایت او را سانسور کرده و آنها را در رده اطلاعات طبقه‌بندی‌شده قرار داد.

با گذشت ۹ سال از آن زمان، اکنون موضع سیا نرم‌تر شده وقرار است کتاب او ماه آینده منتشر شود. روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته در این کتاب بخش‌هایی از مطالب حذف‌شده برگردانده شده‌اند.

بین این ۹ سال، بخش‌هایی از آنچه سوفان در کتابش به آنها پرداخته علنی شده‌اند. به عنوان مثال، مجلس سنای آمریکا سال ۲۰۱۴ تحقیق مفصلی از شکنجه علیه مظنونان تروریسم تهیه کرده و بخش‌هایی از آن را منتشر کرد.

با این وجود، روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته کتاب علی سوفان حاوی جزئیات بیشتری درباره روش‌های مورد استفاده بازجویان اف‌بی‌آی برای استخراج اطلاعات از مظنونان است. این کتاب همچنین حاوی جزئیاتی درباره این است که چگونه مأموران اف‌بی‌آی از روش‌های آشتی‌جویانه برای اخذ اطلاعات از مظنونان تروریسم در شکنجه‌گاه‌های سیا استفاده کرده‌اند.

نظرات بینندگان