arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۱۸۷۲
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۱ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۹

88 درصد مرزهای کشور باز است/کاهش 44 درصدی صادرات

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در حال حاضر 88 درصد از مرزهای کشور باز است و مبادلات مرزی در آنها انجام می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: سیدمجتبی موسویان صبح امروز در سومین جلسه کارگروه توسعه صادرات استان که در سالن پیامبر اعظم استانداری برگزار شد، اظهار کرد: اینکه در حضور هم همدیگر را نقد می‌کنید یک نعمت و نشان از فضای باز در صحبت و تعامل در بین بخش خصوصی و دولتی است.

وی افزود: همانطور که می‌دانید ظرف یک سال گذشته فشار تحریم ایران در موج سوم خود قرار گرفته است.

موسویان اظهار کرد: هرچه به آخر دولت امریکا نزدیک می‌شویم این فشارها بیشتر می‌شود و فشارهایی که به ایران تحمیل می‌شود در هیچ کشوری بعد از جنگ جهانی دوم وجود نداشته است.

وی تصریح کرد: بخاطر رهبری عالمانه مقام معظم رهبری و فرهنگ بالای مردم توانسته‌ایم این فشارها را تحمل کنیم و موجب ناامیدی استکبار شده‌ایم.

معاون توسعه بازارهای صادراتی وزارت صمت با بیان این اینکه ظرف 7 ماه گذشته بحران کرونا تمام جهان بشریت را درگیر کرده است، گفت: این ویروس نه آمریکا و نه ایران و نه هیچ کشوری نمی‌شناسد و خیلی از کسب و کارها را زمین‌گیر کرده است.

وی اظهار کرد: امروز به دلیل همین کرونا کشورهای بزرگ اقتصادی با مشکل مواجه شده‌اند و این ویروس حدود 12 درصد اقتصاد جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

موسویان با بیان اینکه ما همزمان به صورت مضاعف هم فشار تحریم و هم فشار کرونا را تحمل می‌کنیم، گفت: کاهش 40 درصدی صادرات ناشی از تحریم و کرونا را در کشور تجربه می‌کنیم که فشار دوگانه تحریم و کرونا تاثیرات زیادی روی کشور گذاشته است.

وی اذعان داشت: شدیدترین فشارها به خاطر ظرفیت‌های بی‌نظیر خدادادی را پشت سر خواهیم گذاشت.

وی اظهار کرد: با وجود تمام تحریم های خودرویی، ارزی و غیره در سال گذشته  44 میلیارد دلار صادرات در سال گذشته صادرات داشته ایم.

وی با بیان اینکه صادرات نفتی که تاریخچه 100 ساله در ایران داشت الان به سطح پایین رسیده است، گفت: صادرات سایر کالاها را افزایش داده ایم و در حال حاضر تشدید تجارت با 15 کشور دنیا هدف اصلی ماست که چین و عراق دو کشور هدف اصلی است.

وی افزود: در سازمان توسعه تجارت و حتی وزارت امور خارجه درگیر بازدید و گره گشایی از مشکلات مرزی هستیم چرا که اگر ما استان های مرزی توسعه یافته ای نداشته باشیم نمی توانیم از این پیچ تاریخی عبور کنیم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر جز سه مرز جاده‌ای ایران با ترکمنستان، 88 درصد مرزهای کشور باز است و مبادلات مرزی در آنها انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در فروردین و اردیبهشت امسال جز مرزهای کردستان و افغانستان، درصد بالایی از مرزهای ایران با سایر کشورها بسته بود.

موسویان تصریح کرد: به مدد همین خادمان دولت و صبوری بازرگانان و تجار الان 88 درصد مرزها باز است اما اکنون در چهار ماهه به 40 درصد کاهش رسیده است.

وی با بیان اینکه وضعیت به سمت نرمال شدن در حال حرکت است، گفت: تعداد زیادی از واردات محصولات غیرضروری را ممنوع کرده‌ایم و تمام توان خود را برای صادرات گذاشته‌ایم.

معاون توسعه بازارهای صادراتی وزارت صمت افزود: امروز روز خدمت و جانفشانی صادرکنندگان است که باید مانند عرصه دفاع مقدس نقش‌آفرینی کنند.

وی اذعان کرد: امروز نقش صادرکنندگان کم از شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع سلامت نیست و باید همه پای کار بیاید.

موسویان اظهار کرد: در حال حاضر 2 هزار و 500 نفر تعهدات مرزی خود را انجام نداده‌اند یعنی در واقع به کشور جفا کرده‌اند.

وی با بیان اینکه تمام مشکلاتی را که صادرکنندگان مطرح کرده‌اند به شدت پیگیری خواهیم کرد، گفت: امروز بنا به بررسی‌ها و تحقیقات میدانی که انجام شده وضعیت مرز باشماق مریوان از سایر مرزها بهتر است و رضایت نسبی در بین استفاده‌کنندگان از این مرز وجود دارد.

وی اظهار کرد: در سازمان توسعه و تجارت تمام اولویت ما حمایت از بخش خصوصی است و از کسانی که در ایجاد زیرساخت‌ها ورود کنند مورد توجه قرار خواهند گرفت.

نظرات بینندگان