arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۲۲۶۹
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۱ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۹

واکسن بعد از تایید وزارت بهداشت

چند هفته است زمزمه تولید واکسن روسی در جهان پیچیده است. در حالی که اکثر کشورها در حال تلاش برای تولید واکسن هستند، روس ها ادعای تولید واکسن را دارند و برای اینکه صحت این ادعا را اثبات کنند، پوتین، رییس جمهوری این کشور هم چندی قبل اعلام کرد که یکی از دختران او این واکسن را در مراحل اولیه توسعه، دریافت کرده و حالش مساعد است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 

چند هفته است زمزمه تولید واکسن روسی در جهان پیچیده است. در حالی که اکثر کشورها در حال تلاش برای تولید واکسن هستند، روس ها ادعای تولید واکسن را دارند و برای اینکه صحت این ادعا را اثبات کنند، پوتین، رییس جمهوری این کشور هم چندی قبل اعلام کرد که یکی از دختران او این واکسن را در مراحل اولیه توسعه، دریافت کرده و حالش مساعد است.

اما اینکه آیا واکسن روسی به کشور ما راه پیدا خواهد کرد یا نه هنوز یک مساله گنگ است.شاید خیلی‌ها بعد از شنیدن خبر تولید واکسن روسی خوشحال شوند و یک نفس آسوده بکشند از اینکه واکسن کرونا بالاخره ساخته شده و قطعا به ایران هم خواهد رسید. اما «کیانوش جهانپور» مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت می‌گوید: «این واکسن هنوز تاییدیه هیچ سازمانی را ندارد و قطعا تا زمانی که مورد تایید مراکز بهداشت جهانی نباشد در ایران استفاده نخواهد شد.»

او با بیان اینکه نه تنها در روسیه بلکه کشورهای زیادی در حال ساخت واکسن هستند، می‌گوید: «هر کشوری که موفق به ساخت واکسن کرونا شود و واکسن مورد تایید باشد حتما از آن استفاده خواهیم کرد. در حال حاضر هیچ واکسنی در کشور توزیع نخواهد شد.» چندی قبل خانم دکتر مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی مبارزه با کرونا هم گفته بود: «واکسنی که روسیه تولید کرده، هنوز مورد تایید مراجع بین‌المللی قرار نگرفته است.»

 

اگر تاییدیه بگیرند از واکسن استفاده می‌کنیم

کشورهای زیادی در دنیا این روزها به دنبال واکسن کرونا هستند. ادعای روس‌ها برای دستیابی به واکسن نه تنها جهان را حیرت زده بلکه نگران کرده است. چرا که انگار با عجله در تولید انبوه واکسن قرار است یک نمایش قدرت راه بیندازند. آقای سیدحیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه واکسن روسی مراحل تست انسانی را به درستی طی نکرده به می‌گوید:

«قطعا این واکسن در تراز جهانی که به کشوری مثل ایران صادر شود، نیست و بدون تأییدیه سازمان بهداشت جهانی وارد کشور نمی‌شود.»او در واکنش به خبر تحویل انبوه واکسن روسی می‌گوید: «یک بخش از موضوع واکسن علمی است و یک بخش آن اظهار اقتدار کشورها و نمایش قدرت است، در آن بخش علمی سازمان بهداشت جهانی اجازه داده در شرایط اضطراری چند مرحله را کنار بزنید و ناگهان به مرحله انسانی بروید، در حالی که در شرایط عادی ساخت آن چند سال طول می‌کشد.

احتمالا روسیه نخواسته تمام قوانین بهداشت جهانی را در ساخت این واکسن رعایت کند و بر اساس نظر کشورش این تصمیم را گرفته که خیلی از مراحل را کنار بگذارد و با اجازه بهداشت کشورش این مراحل را کنار زده است.» به گفته محمدی اگر واکسن مورد تایید سازمان های بهداشت جهانی هم باشد برای ورود به ایران باید در بخش بیولوژی وزارت بهداشت مورد تایید قرار بگیرد.

او با بیان اینکه ما با روسیه مذاکره کرده‌ایم و در صورت تایید نهایی واکسن حتما از آن استفاده می‌کنیم، می‌گوید: «با مذاکره‌ای که همین امروز با روسیه داشتم مشخص شد 4 ماه دیگر توزیع واکسن را شروع می‌کنند و خیلی از این تبلیغات شیطنت‌های رسانه‌ای است.» مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل وزارت غذا و دارو در رابطه با وضعیت ساخت واکسن کرونا در ایران می‌گوید: «نمی‌توانم اطلاعاتی بدهم اما در مرحله مطالعات بالینی هستیم.»

 

تحویل انبوه واکسن روسی

پس از اینکه اولین واکسن کروناویروس جهان توسط روسیه به تایید رسمی رسید و پوتین خبر آن را اعلام کرد، محققان و کارشناسان جهان از سرعت روس‌ها شگفت‌زده شدند. این واکسن که «Sputnik V» نام دارد، برای اثبات ایمنی و اثربخشی، آزمایش‌های گسترده را سپری نکرده است. حال بنا به اعلام وزیر بهداشت این کشور، اولین تحویل انبوه این واکسن در مقادیر زیاد در ماه سپتامبر آغاز می‌شود.

وزیر بهداشت روسیه ادامه داد: تولید واکسن همزمان با نظارت بر اثربخشی دارو در حال انجام است.رییس صندوق ثروت ملی روسیه پیش از این اعلام کرده بود که این کشور در نظر دارد با همکاری کشورهای دیگر، تا پایان سال جاری ۲۰۰ میلیون دوز از واکسن کرونا را به تولید برساند.قرار است یک ماه پس از تولید صنعتی واکسن، واکسیناسیون گسترده میان داوطلبان روس در ماه اکتبر آغاز شود. میخائیل موراشکو افزود: واکسن در ابتدا در بدن کارکنان حوزه سلامت و معلمان تزریق خواهد شد و فرآیند واکسیناسیون کاملا داوطلبانه خواهد بود.

وی اظهار کرد: از میان ۴۰ هزار نفر، ۲ هزار و ۵۰۰ داوطلب برای آزمایش بالینی مرحله سوم واکسن ثبت نام کرده‌اند.موراشکو اعلام کرد: چندین واکسن دیگر در حال ثبت هستند و در ماه‌های نوامبر تا دسامبر به حداکثر ظرفیت خواهیم رسید. روسیه اعلام کرد که علی‌رغم نگرانی‌های موجود پیرامون ایمنی این واکسن، بیش از ۲۰ کشور جهان برای بیش از یک میلیارد دوز از واکسن «اسپوتنیک V» درخواست تقاضا داده‌اند. انتظار می‌رود که «اسپوتنیک V» در تاریخ اول ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی وارد چرخه شهروندی شود.

 

واکسن آمریکایی در فاز سوم

این روزها در جهان بیش از ۱۴۰ مرکز تحقیقاتی در حال تلاش برای ساخت واکسن ویروس کرونا هستند. کشورهای زیادی خبر از موفقیت در فازهای ابتدایی را می دهند. شرکت داروسازی انگلیسیِ آسترازنکا نیز از آغاز فاز سوم آزمایش واکسن کروناویروس در آمریکا خبر داد. شرکت داروسازی آسترازنکا اعلام کرد: «فاز سوم آزمایش واکسن کروناویروس در آمریکا آغاز شده و این واکسن، سومین واکسن کووید-۱۹ است که در مراحل پایانی آزمایشات قرار دارد.»

این واکسن با همکاری محققان دانشگاه آکسفورد تولید شده و مورد حمایت دولت فدرال آمریکاست.» بنابر اعلام شرکت داروسازی آسترازنکا، ۳۰ هزار بزرگسال ۱۸ سال به بالا از نژادها و گروه‌های جغرافیایی مختلف که از وضعیت جسمی سالم برخوردارند یا به بیماری‌هایی از قبیل ایدز مبتلا هستند اما وضعیت پایداری دارند و در معرض ابتلا به بیماری کووید-۱۹ هستند، ثبت نام کرده‌اند.

به گزارش شبکه خبری سی ان ان، این شرکت داروسازی اعلام کرده هدف آن است که از بیش از ۵۰ هزار داوطلب در سراسر جهان از جمله ۳۰ هزار نفر در آمریکا همچنین شرکت کنندگانی از آمریکای لاتین، آسیا، اروپا و آفریقا ثبت نام به عمل آید.

 

روزنامه صبح نو 

نظرات بینندگان