arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۲۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۴ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۹

چاقی خطر ناباروری را در مردان افزایش می‌دهد

متخصص تغذیه بالینی گفت: براساس نتایج پژوهش‌های اخیر، به ازای هر ۹ کیلوگرم اضافه وزن، ۱۰ درصد خطر ابتلا به ناباوری در مردان افزایش می یابد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

متخصص تغذیه بالینی گفت: براساس نتایج پژوهش‌های اخیر، به ازای هر ۹ کیلوگرم اضافه وزن، ۱۰ درصد خطر ابتلا به ناباوری در مردان افزایش می یابد.

 

 به نقل از روابط عمومی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور،، غزاله اسلامیان افزود: کیفیت اسپرم ها به ویژه تعداد کل اسپرم ها و تعداد اسپرم های متحرک در مردان چاق در مقایسه با مردان دارای وزن مناسب، پایین تر است. این افت کیفیت اسپرم ها و اختلالات در ترشح هورمون های جنسی در مردان چاقی که مبتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت هستند، بیشتر است.

 

عضو هیئت علمی گروه تغذیه بالینی و رِژیم درمانی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: مردان چاقی که برای کاهش وزن از رژیم های غیراصولی پیروی می کنند، در نتیجه گرسنگی سلولی به سراغشان می آید و بنابراین اسپرم ها نیز این گرسنگی را تجربه خواهند کرد و کاهش کیفیت اسپرم ها هم به دلیل اضافه وزن و هم به دلیل کاهش وزن غیر اصولی دوچندان می شود.

 

وی گفت: مردان چاق با مراجعه به متخصصان تغذیه، پس از ارزیابی وضعیت تغذیه با دریافت یک رژیم غذایی کاهش وزن متعادل، متنوع و متناسب با نیازهایشان و همچنین اصلاح عادت های غلط غذایی، می توانند نقش مهمی سلامت فرزند آینده خود داشته باشند. در صورتی که به دلیل شرایط سنی پدر و مادر، زمان کافی برای کاهش وزن و رسیدن به وزن مناسب وجود ندارد، توصیه می شود از حدود سه ماه قبل از اقدام به فرزند آوری ابتدا ۵ تا ۱۰ درصد وزن فعلی را کاهش داده و سپس اقدام کنند.

 

اسلامیان اظهار داشت: نصف بشقاب غذای مصرفی در هر وعده غذایی، باید متشکل از سبزی های تازه باشد، یک چهارم آن، از انواع پروتئینی (ترجیحا گوشت های سفید مانند مرغ و ماهی یا جایگزین های گیاهی آن مانند حبوبات) و یک چهارم باقیمانده از انواع غلات کامل (سبوس دار) تشکیل شده است. لبنیات کم چرب، روغن های مایع گیاهی سالم مایعات نیز به میزان نیاز، بخش دیگری از این برنامه را تشکیل می دهند.

 

 

نظرات بینندگان