کد خبر: ۵۷۲۴۸
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۰۰ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۱

خبرهای خوش کاپیتان: فاتحه توپولوف ها را خواندیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری سال گذشته را سال رشد کمی و کیفی صنعت هوایی دانست.


به گزارش خبرنگار ما، کاپیتان رضا نخجوانی روز گذشته و در نشستی خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر تأثیر تحریمهای اخیر بر صنعت هوایی کشور، این تحریمها را بی اثر توصیف و اضافه کرد: با وجود تشدید تحریمها بخصوص در حوزه حمل و نقل هوایی و اتخاذ سیاستهای خصمانه به واسطه ممانعت از فروش هواپیما، قطعه و سرویس های مختلف اطلاعاتی مانند نرم افزار، صنعت هوایی کشور توانست با بهره گیری از قدرت متخصصان داخلی بر مشکلات چیره شود.
وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ما متوسط عمر ناوگان هوایی کشور را 20 تا 21 سال اعلام و خاطرنشان کرد: در حال حاضر 209 فروند هواپیمای مسافربری داریم که 43 فروند آن MD است و امور تعمیراتی سنگین و نیمه سنگین آن در کشور انجام می شود.

نخجوانی سیاست سازمان هواپیمایی کشوری را استفاده صد درصدی از خلبان های ایرانی دانست و گفت: با تمهیدات سازمان شاهد ارتقای ایمنی در صنعت هوایی کشور هستیم.

نرخ های متفاوت با رتبه بندی شرکتها

به گفته وی رتبه بندی شرکتهای هواپیمایی در اردیبهشت سال جاری اعلام می شود.
وی اضافه کرد: این رتبه ها ترکیبی از توانمندی، زیرساخت، عمر ناوگان، انجام تعهدات در قبال مسافران و میزان جلب رضایت مردم خواهد بود و از آنجا که برنامه پنجم توسعه، سال 91 را سال متنوع سازی نرخ بلیت هواپیما و سال 92 را سال آزاد سازی آن می داند بحث رتبه بندی شرکتها اهمیت دارد و تأمین حقوق مسافران در یک فضای رقابتی را محقق می سازد.
نخجوانی در پاسخ به سؤالی در خصوص نحوه حمایت از ایرلاین ها در سال جاری گفت: حمایت ما از ایرلاین ها به بخش دولتی محدود نیست، چون فقط یک ایرلاین دولتی داریم، اما 13 ایرلاین دیگر متعلق به بخش خصوصی است، اما برای ارتقای وضعیت ناوگان بیش از هر چیز بر کاهش عمر ناوگان متمرکز هستیم و بدین منظور 20 تا 25 فروند هواپیما که متوسط عمرشان از حدی بیشتر است با هواپیماهای جوان تر جایگزین خواهیم کرد.

هواپیماهای روسی نه

وی در پاسخ به پرسش دیگری احتمال ورود هواپیماهای روسی بویژه توپولف به کشور را رد کرد و گفت: توپولف 154 را که فاتحه اش را خواندیم! اما به عنوان یک سازمان حاکمیتی هیچ وقت هواپیما نخریده ایم، بلکه پس از اینکه شرکتهای هواپیمایی نوع هواپیما را مشخص کردند و سازمان مشخصات فنی آن را بررسی و تأیید کرد آن هواپیما به کشور وارد می شود.رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: شرکتها با لحاظ برند هواپیما، قابلیت بازاریابی و فروش بلیت، نوع خدمات و پشتیبانی و میزان مراکز تعمیراتی، میزان مصرف سوخت و شمار صندلی ها نوع هواپیما را انتخاب می کنند.
نظرات بینندگان