arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۲۵۴۵
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۶ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۹

گزارش وزارت اطلاعات اسرائیل؛ بحرین، عمان و عربستان آماده برقراری روابط هستند

وزارت اطلاعات اسرائیل گزارشی آماده کرده که در آن مدعی است سه کشور عربی دیگر به‌جز امارات، از جمله عربستان سعودی، بحرین و عمان تمایل دارند با این رژیم همکاری نظامی، اطلاعاتی و تجاری رسمی داشته باشند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزارت اطلاعات اسرائیل گزارشی آماده کرده که در آن مدعی است سه کشور عربی دیگر به‌جز امارات، از جمله عربستان سعودی، بحرین و عمان تمایل دارند با این رژیم همکاری نظامی، اطلاعاتی و تجاری رسمی داشته باشند.

به گزارش فارس، همزمان با پیشرفت توافق رژیم صهیونیستی با امارات عربی متحده برای عادی‌سازی روابط، اکنون گفته می‌شود سه کشور عربی دیگر نیز به دنبال برقراری مناسبات رسمی با تل‌آویو هستند.

به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل»، وزارت اطلاعات رژیم صهیونیستی در گزارش جدیدی ضمن استفاده از واژه مجعول «خلیج عربی» به جای خلیج فارس، ادعا کرد: «توافق قریب‌الوقوع با امارات، درها را برای پیشبرد روابط با کشورهای بیشتری گشوده است که در صدر آنها عمان، بحرین و عربستان سعودی قرار دارند».

نسخه‌ای از این گزارش ۱۱ صفحه‌ای که به دست وبگاه تایمز اسرائیل رسیده نشان می‌دهد نگرانی‌های امنیتی ریاض همسویی نزدیکی با نگرانی‌های امنیتی تل‌آویو دارد که همین موضوع مسیر را برای همکاری در این زمینه هموار کرده است.

در این گزارش ادعا شده است: «شبکه تهدیدات [علیه] پادشاهی [سعودی]، به صورت زیادی با شبکه تهدیدات [علیه] اسرائیل همپوشانی دارد که می‌تواند به عنوان مبنایی برای همکاری نظامی و اطلاعاتی در چارچوب دوجانبه یا به عنوان بخشی از یک ائتلاف منطقه‌ای باشد».

وزارت امنیت رژیم صهیونیستی که گویا «محمد بن سلمان» ولی‌عهد کنونی را شاه سعودی در آینده نزدیک می‌داند، با اشاره به موافقت ریاض برای عبور پروازهای بین تل‌آویو و ابوظبی و همچنین حمایت از طرح آمریکایی موسوم به «معامله قرن»، نوشت: «شاه آینده [سعودی] سیاست گشایش بیشتر در قبال اسرائیل را پیشبرده است».

به نوشته این پایگاه خبری، گزارش مذکور درباره بحرین نیز مدعی است: «بحرین طی سال‌های اخیر در حوزه امنیتی، سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته‌ای خریداری کرده و ممکن است تمایل داشته باشد یکی از مشتریان فناوری‌های امنیتی اسرائیل باشد».

این وزارتخانه همچنین می‌گوید عمان نیز احتمالا تمایل زیادی را برای در اختیار گرفتن فناوری‌های غیرنظامی اسرائیلی از جمله در حوزه آب، کشاورزی، آموزش، مخابرات و امنیت سایبری نشان خواهد داد.

روز گذشته نیز رسانه‌های صهیونیستی به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه امارات گزارش دادند که این کشور به دنبال افتتاح کنسولگری در شهر ناصریه یا بندر حیفا واقع در شمال فلسطین اشغالی است.

دو هفته قبل بود که واشنگتن، ابوظبی و تل‌آویو طی بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که با وساطت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، «محمد بن‌زاید» ولی‌عهد ابوظبی و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل به توافق رسیدند که از این به بعد همکاری و روابط مشترک داشته باشند.

نظرات بینندگان