arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۳۲۰۳
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۲ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
القدس العربی:

توافق امارات با اسرائیل از جنس توافق‌ صلح اسرائیل با مصر و اردن نیست؛ چرا؟ / وقتی آمریکا پای ایران را وسط می کشد...

اظهارات پومپئو، با آنچه پیش از این در مورد «توافق صلح» بین اسرائیل و امارات خوانده شده بود، تفاوت دارد. در وهله اول، امارات از توافق خود با اسرائیل، برای توقف الحاق اراضی فلسطین به اسرائیل صحبت می‌کرد، که این امر با تکذیب تل آویو مواجه شد، تا مشخص شود یک توافق سیاسی-نظامی در کار است که به موجب آن، ابوظبی می‌تواند به جنگنده‌های اف ۳۵ دست یابد، اما این مساله نیز از سوی اسرائیل انکار شد و همچنان در مرحله توجیه و انکار از سوی سه طرف آمریکا، امارات و اسرائیل قرار دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

توافق امارات با اسرائیل از جنس توافق‌ صلح اسرائیل با مصر و اردن نیست؛ چرا؟

انتشار مطالب رسانه های خارجی با هدف اطلاع رسانی از نوع نگاه و برداشت آنان از تحولات صورت می گیرد و به منزله تایید آن از سوی «انتخاب» نیست.

القدس العربی نوشت: مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه مذاکره بین نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو و، ولی عهد ابوظبی، محمد بن زاید و نیز دونالد ترامپ را یک لحظه تاریخی توصیف کرد، که موجب ایجاد ائتلاف امارات و اسرائیل برای تشکیل «محوری علیه ایران برای حمایت از اراضی آمریکا و خاورمیانه» شده است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: این اظهارات، با آنچه پیش از این در مورد «توافق صلح» بین اسرائیل و امارات خوانده شده بود، تفاوت دارد. در وهله اول، امارات از توافق خود با اسرائیل، برای توقف الحاق اراضی فلسطین به اسرائیل صحبت می‌کرد، که این امر با تکذیب تل آویو مواجه شد، تا مشخص شود یک توافق سیاسی-نظامی در کار است که به موجب آن، ابوظبی می‌تواند به جنگنده‌های اف ۳۵ دست یابد، اما این مساله نیز از سوی اسرائیل انکار شد و همچنان در مرحله توجیه و انکار از سوی سه طرف آمریکا، امارات و اسرائیل قرار دارد.

حال، پومپئو کار را به جایی رسانده است که علنا «توافق صلح» را رد کرده و از تشکیل «ائتلافی» سیاسی و نظامی علیه جمهوری اسلامی صحبت می‌کند، به این بهانه که هدف ائتلاف مذکور، حمایت از ایالات متحده است، به نحوی که خطر به سواحل آن نزدیک نشود!

«ائتلاف» خواندن این نزدیکی، هیچ تشابهی به توافق‌های «صلح» دیگری که اسرائیل با مصر، اردن یا فلسطین داشت، ندارد و نمی‌توان آن را با روابط دیپلماتیک یا اقتصادی اسرائیل با دیگر کشور‌های عربی مقایسه کرد. این مساله همچنین با توافق‌ها و پیمان‌های قبلی امارات، عضویت آن در شورای همکاری‌های خلیج فارس و یا حتی ائتلاف دفاع از حکومت قانونی در یمن، تفاوت دارد.

قطعا امارات در این ائتلاف، وضعیت دریافت کننده اوامر و عامل اجرایی را خواهد داشت و اختیاری از خود ندارد، چرا که طبق گفته افسر عالی رتبه آمریکایی، در این معادله، هدف «حمایت از خاک آمریکا» در برابر «خطر ایران» است، اما حمایت از خاورمیانه، یک استعاره مسخره است، که باید آن را به عنوان «حمایت از اسرائیل» ترجمه کرد. در این حالت، خاک امارات، بعنوان یک کشور عربی، کجای این معادله قرار می‌گیرد؟!

به استثنای معاملات در زمینه‌های جاسوسی، مالی و حمل و نقل، توافق بین امارات و اسرائیل، کاملا به نفع اسرائیلی است، که همچنان به دنبال الحاق اراضی فلسطین است. همانطور که اخبار قطعی در مورد معامله اف ۳۵ شنیده نمی‌شود و هیچ چیز نشان دهنده آن نیست که دولت آمریکا برنامه‌های خود در جغرافیای عربی را تغییر داده است. در ادامه، شرایط امارات در این ائتلاف دروغین علیه ایران و اعراب و جهان، در صورت وقوع جنگی علیه ایران، تنها شرایط یک ضربه گیر و بازنده بزرگ خواهد بود.

ابوظبی می‌تواند اینطور وانمود کند که توان دفاع از ایالات متحده و اسرائیل را دارد، اما نمی‌تواند مردم خود را اقناع کند که با اینگونه سیاست‌های شکننده اش، توان دفاع از آن‌ها را دارد، سیاست‌هایی که تنها امارات را در جایگاهی قرار می‌دهد که وارد جنگ‌هایی به نیابت از دیگران می‌شود.

نظرات بینندگان