معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: قیمت خودرو در این دو هفته کاذب و هیجانی بوده است که یک عده سوداگر در فکر استفاده از این شرایط هستند و قطعاً این قیمتها شکسته خواهد شد. افرادی که در این شرایط وارد بازار خودرو شدند حتماً زیان خواهند کرد.
به گزارش تسنیم، مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صمت در گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه ساماندهی وضع تولید و عرضه متناوب خودرو به بازار از جمله وظایف وزارت صمت است، گفت: تولید خودرو در کشورمان تا 16 شهریور امسال رشد داشت و امسال 399 هزار دستگاه تولید کردیم در حالی که این رقم، پارسال 335 هزار دستگاه بوده است. امسال از 399 هزار دستگاه خودروی تولیدشده، 324 هزار دستگاه تحویل شده است و خودروهای ناقصی که تولید کردیم نسبت به پارسال 24 درصد کمتر بوده است.
صادقی نیارکی افزود: ورودی صنعت خودروسازی، سیال است و نهادههای تولید بهصورت روزانه خرید میشود و نرخ ارز هم سیال است و ماهیت بورس کالا، سیال و انواع نهادههای مصرفی با قیمتهای روز خریداری میشود و دیگر نهادهها هم تابعی از نرخ ارز است.
وی با تصریح به اینکه قیمت را عرضه و تقاضا مشخص میکند، گفت: هزینههای مالی در یکی از شرکتهای خودروساز, 16 درصد و در دیگری حدود 9 درصد است، اما شورای رقابت، هزینههای مالی هر کدام از این شرکتها را 5 درصد در نظر گرفت و این کمبود بالاخره در جایی خودش را نشان میدهد.
صادقی با ابراز اینکه قیمت کنونی در مقایسه با گذشته، عادلانهتر، منطقیتر و واقعیتر است، ادامه داد: روش قرعهکشی خودروها تا زمانی که عرضه و تقاضا متعادل شود ادامه خواهد داشت.
وی اضافه کرد: ناچاریم در فرآیند عادلانه، متقاضیان واقعی خودرو را شناسایی کنیم و خودروهای تولیدی را به آنها اختصاص دهیم.
معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: در سال 95 خودروسازان بدون قرعهکشی با وام پرداختی از سوی آنها باز هم شاهد استقبال نکردن مردم از خرید خودرو بودند و نهضت نخریدن خودرو ایجاد شده بود، ولی امروز در شرایطی هستیم که مؤلفههای بسیار متغیری در آن وجود دارد.
وی افزود: زمانی که قیمت خودرو واقعی و منطقی شود قطعاً متقاضیان واقعی وارد میشوند.
وی درباره تنوع تولید خودرو هم گفت: در زمان حاضر دو پلتفرم جدید در ایران خودرو و سایپا داریم که این پلتفرمها در نیمه دوم سال رونمایی خواهند شد.
صادقی با اعلام اینکه شرکت سایپا اولین سدان را تحت عنوان خودرو شاهین عرضه میکند هم افزود: این خودرو در سال آینده در کلاسهای مختلف عرضه خواهد شد و همچنین در شرکت ایران خودرو تولید خودروهای جدید در حال انجام است.
وی ادامه داد: بهواسطه این که 35 رشته فعالیت مرتبط با صنعت خودروسازی است، صنعت خودرو اولین صنعتی بود که در دور جدید تحریم شد.
معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: کل تعهدات ایران خودرو از امروز 343 هزار دستگاه و تعهدات معوق این شرکت در زمان حاضر 41 هزار دستگاه میباشد، ولی در سال گذشته در همین زمان، تعهدات این شرکت 392 هزار دستگاه بوده که معوقات آن 179 هزار دستگاه بوده است.
صادقی همچنین گفت: تلاش صنعت کشور، قطعهسازان و سیاستگذاران موجب برطرف کردن 77درصدی تعهدات خودروسازان شده است و همچنین یک ظرفیت مازاد در ششماهه دوم و سال آینده خواهیم داشت.
وی اضافه کرد: کل تعهدات شرکت سایپا در سال گذشته 450 هزار دستگاه بوده و امسال 390 هزار دستگاه میباشد و تعهدات معوق سال گذشته این شرکت 240 هزار دستگاه بوده که در زمان حاضر به 72 هزار دستگاه کاهش پیدا کرده است.
صادقی متذکر شد: قیمت خودرو در این دو هفته کاذب و هیجانی بوده است که یک عده سوداگر در فکر استفاده از این شرایط هستند و قطعاً این قیمتها شکسته خواهد شد.
وی تأکید کرد: افرادی که در این شرایط وارد بازار خودرو شدند حتماً زیان خواهند کرد.
معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: فضای مجازی دارای شورای نظارتی میباشد که با دستور قضایی سایتهای قیمتگذاری خودرو متوقف شدند، ولی در اینستاگرام بعضی از صفحات که دارای دنبالکنندگان بالا هستند هر روز اقدام به قیمتسازی میکنند.
همزمان با سقوط بازار سرمایه و منفی خوردن بسیاری از سهمها در بورس، بازار خودرو با شیب بسیار تند صعودی خریداران واقعی را غافلگیر و دلالان را ذوقزده کرده است. افزایش قیمت ۱۰ تا ۲۵ میلیون تومانی خودروهای تولید داخل اتفاقی نبود که خیلیها آن را پیشبینی کرده باشند. به ویژه اینکه بورس هم بدترین روزهای خود را دستکم در سال ۹۹ تجربه میکند و قیمت دلار در آستانه رسیدن به سقف ۲۶ هزار تومان است.