arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۳۵۹۷
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۰۹ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
القدس العربی:

آیا شکست ترامپ در انتخابات، پادشاه شدن بن سلمان را به خطر می‌اندازد؟

هر یک از شکست‌هایی که اخیرا، ولی عهد سعودی متحمل شده است، به اضافه شکست‌های قبلی او از جمله جنگ یمن و رسوایی قتل جمال خاشقچی، به تنهایی می‌تواند بی کفایتی بن سلمان برای عهده داری حکومت را ثابت کند. بویژه آنکه او جوان سبکسری است که بدون تحمل هیچ سختی، به ولایت عهدی رسیده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آیا شکست ترامپ در انتخابات، پادشاه شدن بن سلمان را به خطر می‌اندازد؟

جلبیر الأشقر در القدس العربی نوشت: هر یک از شکست‌هایی که اخیرا، ولی عهد سعودی متحمل شده است، به اضافه شکست‌های قبلی او از جمله جنگ یمن و رسوایی قتل جمال خاشقچی، به تنهایی می‌تواند بی کفایتی بن سلمان برای عهده داری حکومت را ثابت کند. بویژه آنکه او جوان سبکسری است که بدون تحمل هیچ سختی، به ولایت عهدی رسیده است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: دولت ترامپ تلاش زیادی برای عادی سازی روابط بین امارات و اسرائیل کرد و امیدوار است عربستان نیز در این مسیر از امارات تبعیت کند، اما آمریکایی‌ها و دوستشان، بن زاید بخوبی می‌دانند که بن سلمان با مخالفت پدرش برای مشارکت عربستان در این نمایش مواجه می‌شود. به احتمال زیاد، سلمان زیرکانه می‌داند که عادی سازی روابط با اسرائیل، هزینه عربی و اسلامی گزافی برای کشورش، بویژه در خصوص درگیری با ایران، دارد. از این رو، تیم کوشنر مأموریت راضی کردن ملک سلمان را به خود ترامپ واگذار کردند، تا وی در ادامه یک تماس تلفنی با پادشاه سعودی داشته و برای اقناع وی در مورد پیوستن به بازی عادی سازی، تلاش کند. اما این تلاش نیز به شکست انجامید، چرا که سلمان بر موضع قدیمی سعودی اصرار ورزید، مبنی بر اینکه راه حلی که فلسطینی‌ها برای درگیری خود با رژیم صهیونیستی بپذیرند، مقدمه اصلی اجرای توافق صلح عربی است.

این در حالی است که روز دوشنبه دادگاه سعودی حکم اعدامی که در حق پنج نفر از افراد مرتبط با قتل خاشقچی صادر شده بود را لغو کرد و حکم اعدام آن‌ها را تبدیل به زندانی کرد.

واقعیت آن است که همه معتقد بودند احکام اعدامی که در مورد این پنج نفر صادر شده بود، برای تبرئه بن سلمان، بعنوان مسئول اصلی این جنایت و دور نگه داشتن او از محاکمه بود.

اما حالا، تبدیل احکام از اعدام به زندانی شدن، ناشی از رأفت عربستان سعودی نیست، چرا که پیش از این احکام اعدام زیادی در عربستان اجرا شده است. در واقع این تصمیم، به منزله تاکیدی بود بر آنچه همه می‌دانند، مبنی بر اینکه افراد مذکور، تنها وظیفه «اجرای دستورات» را داشته اند.

روز سه شنبه روزنامه فاینشنال تایمز از یک رسوایی مربوط به، ولی عهد سعودی پرده برداشت، که براساس آن، پدرش، ملک سلمان، دستور اجرای تحقیقاتی در مورد موسسه خیریه «مسک» وابسته به بن سلمان را داده است، که توسط بدر العساکر اداره می‌شد. دادگاه آمریکا از دخالت مسک و العساکر در جاسوسی علیه کاربران سعودی توئیتر خبر داد و این مساله، در جریان دعوی مشخص شد که علیه عربستان به اتهام ترور سعد الجابری، مشاور امنیتی، ولی عهد سابق، محمد بن نایف، ارائه شده بود.

طبعا این رسوایی جدیدی برای عربستان نیست، چرا که پیش از نیز شاهد جرم‌های متعددی از سوی بن سلمان و بن زاید بوده ایم. اما مساله تازه آن است که یک مسئول سعودی که نخواسته نامش فاش شود، این خبر را برای روزنامه لندنی نقل کرده و بر این مبنا، خبر مذکور با تصمیم حکومت سعودی منتشر شده است. چرا که قطعا یک مسئول سعودی جرأت نمی‌کند چنین اخباری را بدون اجازه حکومت منتشر کند. با این حال، احتمالا آشکار شدن رسوایی «مسک» پایان کار بن سلمان نخواهد بود و این اقدام نیز به مجموعه جرمهای، ولی عهد سعودی اضافه می‌شود، اما اگر انتخابات آمریکا با خروج ترامپ از صحنه نمایش همراه باشد، تمام برگه های، ولی عهد سعودی می‌سوزد و وی به مرور، قدرت خود برای کنترل و سیطره بر پدرش را از دست خواهد داد.

نظرات بینندگان