arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۴۰۲۷
تعداد نظرات: ۴۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۹

اگر ایران از مقاومت اخیر عربستان در مقابل ایده عادی سازی روابط با اسرائیل تقدیر می کرد.... / چرا باید برای کویتی ها دسته گل بفرستیم؟

سید هادی برهانی؛ استاد مطالعات اسرائیل در دانشگاه تهران: ایران سابقه ای طولانی در محکوم کردن اقدامات این‌چنینی و فشار بر کشورهای عربی دارد. تقریبا همه این سابقه تعامل با موضوع از زاویه ای سلبی است. بعد ایجابی این سیاست ظاهرا طنین چندانی در سیاست عربی ایران ندارد. همین امر موجب شده سیاست رسمی ایران سیاستی ضدعربی به نظر برسد. گویی ایران به دنبال بهانه است تا کشورهای عربی و مواضع آنها را تقبیح و تحقیر کند. این امر موجب سوء استفاده دشمنان یا رقبای منطقه ای ایران برای معرفی سیاست منطقه ای ایران به عنوان سیاستی عرب ستیز شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

سید هادی برهانی: کویت کشوری کوچک در ساحل خلیج فارس است که توسط چند کشور بزرگ منطقه (ایران، عربستان و عراق) احاطه شده است. تمام مساحت این کشور عربی حدودا 17 هزار کیلومتر مربع است که در مقایسه با مساحت ۱.۵ و ۲ میلیون کیلومتری ایران و عربستان رقم ناچیزی است. جمعیت کویت نیز، متناسب با مساحت آن، قابل مقایسه با جمعیت کشورهای همسایه نیست. قدرت همسایگان بزرگ همواره برای این کشور کوچک مایه نگرانی بوده و این کشور را بسوی هم پیمانی با قدرتهای بزرگ جهان و اتحاد امنیتی و نظامی با آنان سوق داده است. در واقع اگر چنین اتحادی نیز وجود نداشت عراق (که این کشور را در سال۱۹۹۰ اشغال کرد) تاکنون این کشور را بلعیده و هضم کرده بود.

به رغم ابعاد کوچک و قدرت محدود کویت و آسیب پذیری آن در برابر فشار قدرتهای بزرگ (به ویژه آمریکا)، این کشور سیاست فلسطینی مستقلی را پی‌گیری و دنبال می‌کند که محل ستایش ناظران و تحلیل‌گران است. آخرین نمونه از این سیاست شجاعانه و اصولی موضع گیری کویت در قبال سازش امارات و اسرائیل است: در این برهه کویت با سیاست عادی سازی با اسرائیل و عبور هواپیماهای اسرائیلی از آسمان این کشور مخالفت نمود و اعلام کرد آخرین کشور عربی خواهد بود که با اسرائیل رابطه برقرار خواهد کرد. مجلس کویت نیز از توافق امارات- اسرائیل انتقاد کرد. موضع کویت در قبال توافق امارات را می توان بهترین موضع در شورای همکاری و احتمالا مستقل ترین موضع در تمامی جهان عرب بحساب آورد. موضع کویت در این زمینه حتی از مواضع کشورهای هم پیمان ایران و اعضای محور مقاومت، شامل عراق، سوریه و لبنان، نیز محکم‌تر و جدی تر ارزیابی می‌شود.

آیا مواضع مستقل کویت مقطعی است؟

مواضع مستقل و آزاد کویت در قبال مسئله فلسطین به این مورد محدود نمی‌شود و ریشه در تاریخ این کشور دارد: مواضع دولت کویت و مجلس این کشور در طول سالهای گذشته همواره از مواضع پیشرو و آزاد در این زمینه بشمار می آمده است. چندی پیش و پس از طرح معامله قرن از سوی ترامپ، مرزوق الغانم رئیس مجلس کویت در اجلاس مجالس عربی در اردن اظهار داشت: به نام امت عربی اعلام می کنم معامله قرن مرده به دنیا آمده و جای واقعی آن زباله دان تاریخ است. او سپس در برابر خبرنگاران و فیلم برداران نسخه ای از معامله قرن را به سطل زباله انداخت. مواضع ضد اسرائیلی رئیس مجلس کویت به این مورد محدود نشده و سابقه ای طولانی دارد. شاید بتوان مرزوق الغانم را فعالترین و جدی ترین رئیس مجلس جهان در مقابله با سیاستهای اسرائیل به‌شمار آورد.

اهمیت این سیاست کویتی آن گاه مشخص می شود که ناتوانی این کشور در تامین امنیت با استفاده از امکانات (اندک) داخلی، وابستگی اضطراری کویت به قدرت‌های غربی و آمریکا برای تامین امنیت خود و همچنین معامله (نسبتا) ناجوانمردانه بخشی از سازمانهای فلسطینی با کویت در جریان اشغال این کشور از سوی عراق در نظر گرفته شود. متاسفانه این سازمانها با حمایت از رژیم صدام در جریان اشغال کویت مرتکب خطایی زشت و شرم آور علیه این کشور شدند. کویتی که در تاریخ خود همواره از آرمان آزادی فلسطین حمایت کرده و میزبان حدود نیم میلیون مهاجر و آواره فلسطینی (بزرگترین جمعیت فلسطینی آواره پس از جمعیت آوارگان فلسطینی اردن) بود. با در نظر گرفتن این واقعیات، مقاومت کویت در برابر فشارهای آمریکا و همچنین گذشت از خطای سازمانهای فلسطینی و تداوم سیاست فلسطینی مستقلی مبتنی بر حمایت از آرمان و مردم فلسطین از سوی کویت می تواند یک شاهکار تمام عیار به حساب آید.

چرا کویت متفاوت از کشورهای عربی عمل کرد؟

یک سوال اساسی در ارتباط با سیاست فلسطینی (متفاوت) کویت چرا و چگونگی آن است. چه دلایل یا عواملی سیاست کویت را از سیاست سایر کشورهای منطقه به ویژه امارات، بحرین، عمان و عربستان متفاوت کرده است؟ پاسخگویی به این سوال به تحقیق مستقلی نیاز دارد اما به نظر می رسد تاثیر چند عامل در این ماجرا مشخص است: علاوه بر عامل تجربه، دوراندیشی و پختگی امیر کویت ( که همواره محل اعتراف و ستایش رهبران بسیاری در منطقه از جمله سید حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان بوده است) دو عامل مهم در این موضوع موثر و کارساز به نظر می رسد: اولا کویت از حیث دموکراسی و اداره دموکراتیک کشور بر همه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برتری دارد. کویت را نمی توان کشوری کاملا دموکراتیک بحساب آورد اما بطور نسبی و در مقایسه با همسایگان از ارزشهای دموکراتیک جدی تری برخوردار است. مجلس امت کویت مجلسی جدی، قدیمی و ریشه دار است که می تواند نماینده بخش قابل توجهی از مردم کویت و خواسته ها و نظرات آنها باشد. تاریخ خاورمیانه عربی به خوبی نشان می دهد هرجا نظر مردم و خواست آنها محل توجه، احترام و اثر بوده کرنش در برابر سیاستهای اسرائیلی با مقاومت روبرو شده است. عامل دوم احتمالا سطح بالای آموزش و پرورش در کویت است. کویت کشوری است که از سالها قبل به مسئله آموزش و فرهنگ توجهی جدی داشته و از اینرو بهره آن از علم، هنر، دانش، دانشگاه و تخصص بهره ای ستایش برانگیز و غیرقابل انکار است. بنابراین می توان انتظار داشت شناخت مردم کویت و نخبگان آن از تاریخ منطقه، تاریخ فلسطین و سیاستهای اسرائیل شناختی عمیق تر و دقیق تر (نسبت به سایر ملتهای منطقه) باشد. به همین دلیل کویت نویسندگان و نخبگان پرشماری را تولید کرده که در حوزه های مختلف، از جمله مطالعات فلسطین، پرکار و تاثیرگذار بوده اند. اما در مقام مقایسه امارات (برای مثال) از این دو عامل قوت برخوردار نیست. نه دموکراسی جدی دارد و نه از شناخت و آگاهی عمومی کویت در زمینه مسئله فلسطین بهره مند است.

تفاوت عرب‌ستیزی با مخالفت تهران با رژیم صهیونیستی

جمهوری اسلامی ایران پس از اقدام تاسف بار امارات در برقراری رابطه با اسرائیل، سیاست قاطع و حساب شده‌ای را برای فشار بر این موضع امارات و محکومیت آن در پیش گرفته است. این اقدام ایران لازم اما شاید ناکافی ارزیابی شود. ایران سابقه ای طولانی در محکوم کردن اقدامات این‌چنینی و فشار بر کشورهای عربی دارد. تقریبا همه این سابقه تعامل با موضوع از زاویه ای سلبی است. بعد ایجابی این سیاست ظاهرا طنین چندانی در سیاست عربی ایران ندارد. همین امر موجب شده سیاست رسمی ایران سیاستی ضدعربی به نظر برسد. گویی ایران به دنبال بهانه است تا کشورهای عربی و مواضع آنها را تقبیح و تحقیر کند. این امر موجب سوء استفاده دشمنان یا رقبای منطقه ای ایران برای معرفی سیاست منطقه ای ایران به عنوان سیاستی عرب ستیز شده است.

اسرائیل تلاش بسیاری می کند تا کشورهای عربی را قانع نماید ایران دشمن کشورهای عربی است و متاسفانه (تا حدودی) در این زمینه موفق شده است. تعامل ایجابی ایران با مواضع مثبت و سازنده کشورهای عربی، مانند سیاست فلسطینی کویت، می تواند این تلاشها را خنثی نموده و سیاست منطقه ای ایران را در مسیری معقول و متعادل قرار دهد. سیاستی که (ضمن برخورد قاطع با مواضع غیرقابل قبول) آغوشی باز و فضایی کافی برای پذیرش موضع گیریهای دوستانه و درست کشورهای عربی فراهم نماید. این سیاست می تواند سایر کشورهای عربی را تشویق کند از الگوی کویتی و قطری روابط با ایران (و موضع گیری علیه اسرائیل) پیروی نمایند.

در حال حاضر به نظر می رسد نوعی بی توجهی (یا کم توجهی) به چنین سیاستی وجود دارد و سیاست منطقه‌ای ایران بیشتر از طریق فشار و اجبار پیگیری می شود. یک مورد اخیر در این زمینه قابل تامل است: پس از سازش امارات و اسرائیل، عربستان مقاومت قابل توجهی در برابر فشار آمریکا و اسرائیل برای همراهی با امارات و پیوستن به کاروان صلح (با اسرائیل) نشان داد. شاید جا داشت این سیاست با تشویق (محدود) یا پاداش مشخصی روبرو شود. برخلاف این انتظار حملات نیروهای هم پیمان ایران (حوثی های یمن) علیه مواضع عربستان در این دوره افزایش یافت و حمله سنگینی علیه فرودگاه ابها (در عربستان) صورت گرفت. ایران می توانست به مناسبت مقاومت (قابل ملاحظه) عربستان (در برابر فشارهای آمریکا) تا زمان برگزاری نشست اتحادیه عرب صبر نماید. این صبر، همراه با ارسال پیامهای لازم، می توانست عربستان را به مقاومت بیشتر (در برابر فشار آمریکا) و ایفای نقشی مثبت در اجلاس اخیر اتحادیه عرب تشویق نماید. نویسنده اعتقاد دارد اگر چنین اقدامی صورت گرفته بود احتمال اتخاذ موضعی سخت تر در برابر فشارهای آمریکا و اتخاذ مواضعی نرمتر در برابر ایران در این اجلاس افزایش می یافت.

این مشکل (گرایش به برخورد سلبی با کشورهای عربی) در ایران البته محدود به دولت و ارگانهای رسمی نیست. آگاهی عمومی و حساسیت مناسبی در سطوح مردمی و افکار عمومی نیز مورد نیاز است. به کرات دیده شده که به محض ارتکاب خطایی از سوی یک کشور عربی حملات شدیدی علیه آن در سطوح مردمی و مطبوعاتی صورت می گیرد. به سفارتخانه های عربی در تهران حمله شده، پرچم این کشورها به آتش کشیده شده یا تجمع اعتراض آمیزی علیه آن کشور برگزار می شود اما نویسنده به یاد ندارد یکبار تجمعی یا پیامی در ستایش از یک اقدام درست یا یک موضع گیری قابل ستایش یک کشور عربی در تهران برپا شده باشد. به امید فرارسیدن چنان روزی (روز انصاف و تعادل در برخورد با کشورهای عربی)، نویسنده این متن، از طریق این مقاله دسته گلی را به مناسبت مواضع مستقل و شجاعانه کویت در قبال مسئله فلسطین، در قبال طرح آمریکایی معامله قرن و همچنین در قبال خیانت امارات به مسئله فلسطین، به سفارت کویت در تهران هدیه می نماید.

دسته گلی برای سیاست فلسطینی کویت / وقتی کویت با مخالفت قاطع با عادی‌سازی مناسبات امارات و اسرائیل ‌همگان را شگفت‌زده می‌کند

سید هادی برهانی: استاد مطالعات اسرائیل در دانشگاه تهران، دانشکده مطالعات جهان

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴۵
در انتظار بررسی: ۶۴
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
13
101
حرف به جا و درستی بود کاملا قابل دفاع . داشتن مواضع حکیمانه در مقابل کشورهای عربی میتواند حتی درد و زهر تحریمهارا کم کند
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۰۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
چراکویت چنین موضع شجاعانه ای را گرفته چون کویت راماعربهای اهل اهوازساختیم دران دوران پس باید توجه داشت که غیرت و مردانگی دران کشورکوچک وجوددارد
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
باید در نظر بگیریم که عربستان سعودی اگر هم فعلا با رژیم اشغالگر صهیونیستی رابطه آشکار برقرار نکرده اما در جریان سازش امارات متحده عربی فضای آسمانی خود را بر روی هواپیماهای اسرائیل باز گذاشته و این آغاز سازش هست
کاربر میهمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
14
98
جناب برهانی ما اصلا" سیاست داریم؟!!!!سوال
مرتضي اريحي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
7
81
سلام.از محضر استاد برهاني بهره فراوان برديم.لازم به ذكر است اينجانب بعنوان يك شهروند عرب ايراني و پيگير مناسبات سياسي منطقه و آشنا به ديدگاه هاي حكومتها و ملتها و رسانه هاي كشور هاي عربي فرمايشات استاد را تاييد كرده ،اميدوارم تاثيري در نوع نگاه مسئولان مربوطه داشته باشد.متاسفانه تاييد مي كنم كه سياست رسانه اي و شفاهي مسئولين مرتبط سازنده نبوده و بيشتر شائبه عرب ستيزي را القا ميكند تا حدي كه شهروندان شيعي مذهب كشور هاي عربي هم ابراز گله مندي مي كنند.
ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
63
34
شایدهم قضیه برعکس بباشدوحاکمان عربستان خواهان سازش باشندامافشارحوثی ها انهارمتوجه ان کرده باشد.
پاسخ ها
بهزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
نظر پخته و قابل تأملی بود. رفتار حوثی‌ها در برابر ریاض، سایه‌ای از بازخورد مخالفان آل سعود در حجاز خواهد بود.
سعید رایگان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
12
64
بسیار عالی ، تذکری منطقی ،شیوا و لازم الاجرا ..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
68
28
پیروزی ونصرت باکسی که درمقابل خواسته های مستکبرانه شیاطین غرب وشرق مقاومت کنه کشورهای منطقه هیچ گونه کم کاستی درمقابل جبهه استکبار ندارند ولی این غرب زده ها ولیبرال ها ونفوذ ونفوذی ها درمنطقه است که مقاومت مردم منطقه را بی جان کرده ، حرکت امارات مرکز شر وشرارت وآل سعود ال یهود وهابی داعشی مرکز شر وشرارت بازگشت فرد به اصلش ، جبهه مقاومت حدفاصل بین کفر وایمان، همه چی داره واضح میشه اسرائیل کافر مشرک ملحد خونخوار شمشیر از رو بسته وداره میگه هر کس آمد سمت من آمد هرکس نیومد باش برخورد میشه پس یک حرکت بیشتر درمقابل مردم منطقه نمانده وآن هم مقاومت سر سختانه در مقابل خواسته های استکبارجهانی. اللهم عجل فرجنا بقیام امام الحجه ابن الحسن صلوات الله علیه وعلی ابائه الطیبین الطاهرین المعصومین المنتجبین یاقائم آل محمد یاقائم آل محمد یاقائم آل محمد یامنصور. ظهورنزدیک است.
پاسخ ها
بهزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
احسنت
بقول رهبری حد یقف استکبار وصهیونیست هاکجاست هرجا کوتاه آمدیم جری تر وپررو تر شدند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
55
37
استاد از دو نکته روشن غافل است:
1. تبلیغ عرب ستیزی ایران توسط اسرائیل از ابتدا با شکست روبرو بوده چرا که از میان کشورها متعدد عربی تنها ایران با چهار کشور امارات، عربستان، بحرین و مصر مشکل دارد و برعکس همه میدانند که روابط ویژه ای بین ایران با عراق، سوریه، لبنان، فلسطین، یمن و عمان و اخیرا قطر وجود دارد.
2. کدام کشور از دشمن سرسخت خود - که حامی اصلی تروریست در منطقه بوده و هم اکنون نیز مشغول تجاوز به خاک همسایه خود است- به صرف یک اقدام ظاهری ( چون همه می دانند عربستان بخشی از معامله قرن است و فقط به خاطر بحران های داخلی و خارجی، جرات بیان آن را ندارد ) تمجید و تقدیر می کند.
اساتید علوم سیاسی فراموش کرده اند که جمال خاشقچی تکه تکه شد و جامعه جهانی خم به ابرو نیاورد، حال شما انتظار تمجید از قاتل وی را دارید
پاسخ ها
بهزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
احسنت عالی بود
علی بنابی زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
18
41
.... کاملا متین ، صحیح و منطقی .... طیب الله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
50
28
کویت دست پولدار های بهبهانی است غیرتش ایرانی
عطاالله پشتدار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
14
63
بنده به عنوان کسی که به عنوان باحث شرعی سه سال در کویت بودم، از نقطه نگاه جناب آقای سید هادی برهانی نویسنده مقاله فوق صد در صد حمایت می کنم ومی گویم آنچه که ایشان نوشته است حرف دل صدها و هزاران تحلیلگر منطقه ای و جهانی است، حرف حق بردل می نشیند و ایشان بدور از تعصب با نگاه ژرف و بلند وشناخت دقیق از مردم ومجالس منطقه سخن حق را گفته، ومن به ایشان وامثال ایشان دست مریضاد می گویم.
پاسخ ها
بهزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
حد یقف اونا کجاست که کوتاه بیایم؟؟؟
ناشناس
| Iraq |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
دنیای سیاست مثل شطرنج است اسراییل به خوبی توانسته ایرتن هراسی را در منطقه رواج دهد وبا وجود اشغالگری تروریست بودن خود را به عنوان فرشته نجات اعراب معرفی کند و متاسفانه سیاست نرم ما حتی در بین اعراب شبعه هم دچار رکود شده است البته این امر بیشتر به خاطر تبلیغات منفی ضهیونیستهاست که اتفاقا با کمک دلارهای سعودی هم همراه هست وکلا نقشه اسرییل اینه که ایران هراسی کند چه جمهوری اسلامی باشد یا خدای ناکرده بدون جمهوری اسلامی
داود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
سیاست ما در قبال کشورهای خلیج فارس باید بر اساس تنش زدایی شفاف و بدور از تهدید باشد،در غیر اینصورت آمریکا از سیاست ایران هراسی استفاده کامل خواهد برد،
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
بدبختی ما اینه که می خواهیم تمام افکارمون را به همه تزریق کنیم در صورتی که این افکار را هیچکس قبول نداره..در سیاست نمیشه با همه بجنگیم ما با همه سر جنگ داریم..پس چطور میگن بادوستان مروت با دشمنان مدارا...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
44
15
کویت هیچ غلطی نمیتونه بکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
معلومه صهیونیستی هستی که اینجوری یاوه گویی میکنی
الان کویت مگه چه خطایی کرده؟!!
اصلا چه ربطی داره این نظر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
40
19
کویت روی برادران شیعه خود متکی باشد. هیچ قدرتی نمی تواند برآن غلبه کند. دلیران شیعه هیچ گاه زیر بار ظلم نمی روند تا جان خویش را فدا سازند. یک نفر شجاع عرصه میدان رزم برابر هزار نفر اجنبی جنگجو هست که برای پول می جنگد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
30
16
کویت روی برادران شیعه خود متکی باشد. هیچ قدرتی نمی تواند برآن غلبه کند. دلیران شیعه هیچ گاه زیر بار ظلم نمی روند تا جان خویش را فدا سازند. یک نفر شجاع عرصه میدان رزم برابر هزار نفر اجنبی جنگجو هست که برای پول می جنگد
بهزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
24
18
نطر خوبی بود
1اول یمن در دفاع از خود ومحاصره خود اقدام‌ نظامی متقابل کرد
2منش رهبری هم همین بوده همیشه از کوچکترین حرکت به نفع مردم فلسطین وجهان اسلام حمایت کرده
3عربستان چقدر فشار تحمل کرد که لایق جایزه باشه
4عربستان بیشتر به خاطر افکار عمومی کشور خودش مقاومت کرد نه آرمان فلسطین
5طی سال‌های گذشته همواره این کشورها روابط پشت پرده با اسرائیل به خاطر وابستگیشون به آمریکا داشتند....
با همه اوصاف ایران همیشه دست دوستی دراز کرده وگفته که امنیت منطقه را کشورهای منطقه تامین کنند. که متأسفانه بدلیل وابستگی آنها این امر محقق نشده است
اگر همه کشورهای منطقه یک هفته نفت نفروشند وبا هم متحد شوند اونا به التماس می افتند حرف 40 ساله نظام
والسلام پاینده باشید
مردم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
8
28
متاسفانه در بخشی از تحلیل ایشان گروهی خودسر و فشار که حمله به سفارت را انجام دادند و پرچم کشور ها را اتش زدند و تجمع کردند را به عامه مردم نسبت و تعمیم دادند که نادرست و اشتباه است.
دهاتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
21
12
خدمت استادعزیز عرض می نمایم جنابعالی انتظلردارید در این مقاومت نمایشی عربستان تیران به مردم یمن فشاراورده ودست از مقاومت بردارند اما زای خیال باطل بحرین بخاطر زدن نیروهای یمنی با اسرائیل رابطه برقرارکرده وعربستان از ترس امت اسلامی تا حالا مقاومت کرده اتفاقا ایران می بایست فشار حداکثری به بحرین وارد می کرد به عنوان مثال به نیروهای یمنی چراغ سبز حمله به بحرین وامارات را می داداما متاسفانه تا حالابه خاطر سرمایه گزاریهای برتی از دولتمردان در امارات وبحرین این اقدام صورت نگرفته است در واقع استادعزیز شما قایل به این مسئله هستید که درقبال مقاومت عربستان در مقابل اسرایل یمن باید تسلیم شود اینکه شما مدرکتون را کجا واز دست چه کسی گرفته ایدجای تامل دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
دوست عزیز! مردم بحرین شیعه هستن و کشورشون یک وجبه! چطوری از حوثیها بخایم بحرینو بزنه؟ باید حکام بحرین رو برکنار کنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
5
13
آفرین خیلی بجا و درست
پاسخ ها
اسداله
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
اشتباه میکنید اشتباهه برادرمن تمام فحوای مقاله تمجیداز کویت بود.نه عربستان.درحاشبه گفت اگرپیامی باحداقلهای به یمن میدادیم که تااجلاس حمله رابتاخیربیندازند افکارعمومی منطقه مارا میپذیرفت فقطتاخیرکه دنیابداندسیاست ماذرقبال اعراب خلیج فارس سلبی تمام عیارنیست ولاغیر.درست گفت برادربه مدرک استادتوهین نفرما
ناخدا محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
5
22
بنده بنا به شغلم که ناخدا هستم به تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس رفته ام وخوب میدانم که اکثریت مردمان بومی آن کشورها دشمنی دیرینه خود را با رژیم غاصب اسراییل حفظ کرده اند وهمیشه از فلسطینیان حمایت کردند به خصوص کشور کویت که واقعا دولت وملتش نسبت به این موضوع رای شان یکیست. بله استاد درست میفرمایند جاداشت مسئولان محترم ما یا ائمه جمعه حداقل با بیان این موضع گیریهای آنان بر ضد اسراییل به مردم آنها میرساندند که ما قدردان مواضع آنها هستیم
علیرضا خواجه قمی س
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
8
17
سلام ایران باید خودش را به کویت عمان قطر بیشتر نزدیک شود وبا قدرت نظامی که پیدا کرده امنیت انها را تضمین کند
یوسف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
8
13
ساده لوحانه است.کشورها براساس نوازش ما سیاستشون رو تبیین نمی‌کنند آقای کارشناس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
15
11
بسم الله القاسم الجبارین باتوکل به آفرید گار توانا و توجهات ولیعصر روحی فدا قابل توجه جهان اسلام و همه ادیان الهی دوستی با مشترکین تسلیم شیطان وخیانتی نا بخشودنی از سوی خداوند قاهر و جبار است امید است بفضل الهی وزرای خارجه جهان اسلام مسعله پیش رو را بدون هیچ قید و شرطی منتفی و شجاعانه با این ترفند شیطانی مقابله ودر نطفه مهو بنمایند انشاءالله وبالله توفیق رب صل علی محمد و آل محمد و عجل لولیک فرج
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
7
8
با تائید و تقدیر از کلام استاد برهانی ، همانطور که دوست و همشهری عزیزم مرتضی اریحی هم ذکر کردند ، متاسفانه مسئولین سیاست خارجی کشور و شاید حتی در سطوح بالاتر مکررا“ بدنبال نقاط ضعف از نظام‌های عربی منطقه و بلاخص کشورهای ضعیف جنوب خلیج فارس تا این کشورها را تحقیر و سرکوب کند ، من خودم که عرب خوزستانی هستم کاملا" با سیاست‌های این کشورها هستم ولی ما چه انتظاری از این کشورهای میکروسکوپی داریم مثلا همین کویت در دهه 90 هم ما دیدیم که ظرف فقط چند ساعت صدام این کشور را اشغال و مردم آنرا در کل مره زمین فراری و پراکنده کرد و تمام زیر ساخت‌ها این کشور را زیر تانکهای له و تمام ثروت‌های منقول شان را به تاراج برد ، هیچکس و هیچ کشوری کاری نتوانست بکند یا نمی‌خواستند که بکنند ، لذا تا زمانی که مسئولین کشورمان این سیاست‌ها را دنبال کنند این کشورهای ظعیف ناچار به کوچ به سمت مقابل می‌کنند و این کمکی به ایران نمی‌کند و کوچ کردن به سمت مقابل لاقل اگر کمک نظامی به دشمنان ما نباشد ولی می‌تواند دشمنان ما را از موقعیت و ثروت این کشورها بهرمند سازد ، در آخر میخواهم بگویم که رسانه هم بشکلی تبلیغ منفی کرده که حتی بعضی از هموطنان ما مستقیم یا غیر مستقیم به ما که ایرانی هستیم و به زبان عربی تکلم میکنیم توهین و در نوشته هایشان کل اعراب را به باد فهش و اهانت‌های خود قرار می‌دهند که با تاسف فراوان اینها را نتیجه روانی تبلیغ منفی و غیر لازم مسئولین و رسانه ها میدانم
کیوان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
1
2
فعلا ما به فکر فلاکت خودمون هستیم تا گلو گیر کردیم تو گرونی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
0
1
حرف بسیار منطقی
علیرضا نیکرو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
0
0
جمهوری کویت ؟؟؟
نظام پادشاهی کویت
مهدی مهربد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
0
1
بسیار شیوا بود، تاکنون از این منظر به این موضوع مهم پرداخته نشده بود، سپاس جناب استاد.
Hafez
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
1
1
البته من نیز معتقدم روابط سیاسی ما با کشورهای همسایه باید حساب شده باشد اما این روابط باید به فراخور نوع حکومت و سیاستهای اعمال شده توسط آن کشورها تنظیم شود که بنابراین اساس روابط سیاسی با برخی کشورها باید ایجابی و با برخی دیگر ضرورت دارد سلبی باشد فرضا در شرایط کنونی تائید هر عمل سیاسی حکام سعودی مشروعیت دادن به سایر اعمال آنها محسوب میگردد و برخورد ایجابی برای این رژیم خونخوار اشتباه محض است ولی در مورد کشور کویت با اوصافی که بیان شد و وجود جمعیت قابل ملاحظه ایرانی و بهبهانی‌های با نفوذی که در کویت هستند اتخاذ سیاست ایجابی قابل تأمل است
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
0
1
استاد عزیز فراموش کرده اند که جناب ظریف بنا به گفته خودشان بارها دست دوستی به سمت عربستان دراز کرد ولی مشکل اینجاست که این ۴کشور عربی سیاستی کاملا وابسته به امریکا دارند و از زمان روی کار آمدن رییس جمهور روحانی شمشیر را از رو بسته اند چون خوب می دانند موفقیت برجام مساویست با ورود ایران به بازار جهانی نفت و سرازیر شدن شرکتهای نفتی به سمت ایران .....
آقای ظریف در یک مورد که به وزیر خارجه عربستان پیشنهاد وساطت در جنگ یمن را داده بود با شدیدترین لحن پاسخ داده بودن و گفتند شما دخالت نکنید.
اینها کشورهایی مستیل و در نتیجه با سیاستی مستقل نیستند و اجازه تغییر منش را ندارند مگر امریکا دستورش را بدهد.
هموطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
2
0
اصلا به ما چه زندگی خوش خودمونو صرف اعراب منطقه میکنیم خودمون داریم نابود میشیم امروز وضع دانش آموز مولیر رو ببینید ؟ما ناراحت هموطن خود مو نیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
1
0
کاملا درست ومنطقی است . متاسفانه ما نسلی تربیت کرده ایم که فقط پرخاشگر وجنگ طلب و بی متطق وبیسواد است . درعالم سباست کاری کرده ایم که کل جهان مشکل منطقه را دخالت ایران و تسلیم اعراب منطقه در مقابل صهیونیستها ترس از ایران میدانند. شعار وحمایت ما از همپیمانان عربی مان بیش از اندازه هرینه بردار وبی نتیجه هم بوده است. عراق تسیلم امریکاست و سوریه تسلیم روسبه است و لبنان تسلیم فرانسه وغربه و یمن هم بین امارات وقطر وعربستان وایران تسلیم شده وسهم ما هم کوچک است .. راه کار منطقی نداریم تا با کشورهای عربی وحاشیه خلیج فارس دوستی کنیم و اسراییل را نزدیک مرزهای ابی و خاکی خود اورده ایم و بیشتر از گذشته خطر الان ما را تهدید میکند.
بی بی جون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
0
2
خیلی نمی خواهد تحلیل و تحلیلگر بیاورید من کل ماجرا را می گویم . کشورهای عربی یکی یکی با اسرائیل مراوده پیدا میکنند و حتی کویت و عراق و بقیه کشورها که همه عرب هستند این کار را می کنند تا بجای اتحادیه عرب ضد اسرائیل ان را ضد ایران نمایند چون ایران دائم دارد انها را تهدید به جنگ میکند مثلا شهرهای امارات که در مورد ان سخنانی گفته شد که باعث ترس انها شد و متحد اسرائیل شد از ترس جنگ حال بنشینید و ببینید ایا نظر من درست از اب در می اید یا نه .
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
2
0
این استاد محترم گویی عرب ها را مخصوصا عربستان را نمی شناسند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
3
2
نظر استاد کاملا اشتباه هست اگر یمنی ها چند موشک مثل عربستان به امارات زده بودند هیچ وقت جرات علنی سازی روابط با اسرائیل را نمی کردند .ودر مقابل ظلمهای عربستان و امارات فقط زبان زور جواب میدهد وبس .
کویت هم وظیفه اش را نصفه و نیمه انجام داده است .کاری که مستحق تشویق باشد انجام نداده است
نظرات بینندگان