پوشاک یکی از صنایع مهم و بزرگ در تجارت امروز محسوب می شود. مارک یا برند در دنیای مد از سوی علاقه مندان به این صنعت اهمیت زیادی دارد. تا آنجا که بخش بزرگی از بهای هر لباس در برند های معروف دنیا بابت نام تجاری آن صرف می شود تا متریال آن.
رقابت و نام آوری در دنیای پوشاک از دغدغه های تولید کنندگان است که همواره سعی دارند از رقبای خود پیشی بگیرند. به همین خاطر نیاز به برند سازی و ثبت لوگو برای آنها از اهمیت بالای برخوردار است.
اگر علاقه مند به ارتقا در این صنعت هستید، با ما همراه باشید که زیر و بم ثبت برند پوشاک را به شما نشان دهیم.
ثبت علامت تجاری پوشاک چرا اهمیت دارد؟
ثبت علامت تجاری برای پوشاک چه در فعالیت ها و فروش داخلی و چه خارجی نقش اساسی را ایفا خواهد کرد. دلایل اهمیت آن را در این بخش به شما خواهیم گفت.
• جلوگیری از کپی برداری طرح های تولید پوشاک؛
• معرفی پوشاک تولید شده توسط یک شرکت به بازار؛
• ایجاد حق قانونی برای جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی؛
• ایجاد زمینه فعالیت در بازار جهانی؛
• دریافت تسهیلات بانکی به واسطه ثبت برند تجاری؛
• امکان بهره گیری از شیوه های مختلف تبلیغاتی.
برای ثبت برند پوشاک چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟
برای ثبت نشان تجاری قوانینی در نظر گرفته شده که به طور مختصر به آنان اشاره می کنیم:
• نام انتخابی برای برند تکراری نباشد؛
• در ثبت لوگو از علائم دولتی استفاده نشده باشد؛
• از اسامی عام برای علامت تجاری استفاده نشود؛
• از اسامی که گمراه کننده باشد یا انسان را به اشتباه بیاندازد نباید استفاده شود؛
• از علامت ها یا الفاظی که مغایر با عفت و انظباط اجتماعی است، پرهیز شود؛
مدارک لازم برای ثبت لوگو و نام تجاری پوشاک چیست؟
مدارکی را که برای ثبت نشان تجاری به آن نیاز داریم در ادامه آورده ایم. بهتر است کلیه مدارک را بررسی کنید تا در روند ثبت نشان تجاری دچار مشکل نشوید.
در صورت ثبت از طریق متقاضی حقیقی
• تکمیل دو نسخه اظهارنامه ثبت برند؛
• تصویر و کپی برابر اصل کارت ملی و شناسنامه؛
• تصویر و کپی برابر اصل مجوز های قانونی مربوطه؛
• تصویر و کپی برابر اصل وکالتنامه (در صورت وجود)؛
• تصویر اسکن و چاپ شده ده نمونه از علامت تجاری برای ثبت لوگو؛
• تصویر و اسکن مدارک مرتبط با حق تقدم.
در صورت ثبت از طریق متقاضی حقوقی
• تکمیل دو نسخه اظهارنامه ثبت برند؛
• تصویر و کپی برابر اصل کارت ملی و شناسنامه امضاداران؛
• تصویر و کپی برابر اصل آگهی تاسیس شرکت حقوقی؛
• تصویر و کپی برابر اصل آگهی آخرین تغییرات شرکت حقوقی؛
• تصویر و کپی برابر اصل مجوزات قانونی مربوطه؛
• تصویر و کپی برابر اصل وکالتنامه (در صورت وجود)؛
• تصویر اسکن و چاپ شده ده نمونه از علامت تجاری برای ثبت لوگو؛
• تصویر و اسکن مدارک مرتبط با حق تقدم.
مراحل ثبت نشان تجاری پوشاک چگونه است؟
انتخاب نام مناسب برای نشان تجاری پوشاک اولین قدم برای این کار مهم است. باید شناخت بازار هدف و خلاقیت هر چه بیشتر در جذاب بودن نام برند خود بکوشیم. حتما نام های انتخابی خود را در سامانه استعلام برند تجاری وارد کنید تا از تکراری نبودن آن اطمینان حاصل کنید. عدم موفقیت شما در ثبت اولین نام پیشنهادی ممکن است شما را به دردسر بیاندازد.
برای انجام مراحل ثبت علامت تجاری ابتدا باید به سایت مرکز مالکیت معنوی بروید و فرم اظهارنامه را تکمیل کنید.
فرم گواهی امضا را بعد از تکمیل مراحل از سامانه بگیرید و چاپ کنید. گواهی امضا و تایید هویت را در دفاتر اسناد رسمی به انجام برسانید و اطلاعات آن را در سامانه ثبت کنید و نام کاربری خود را از سامانه دریافت کنید.
هزینه های ثبتی را مطابق مراحل خواسته شده پرداخت کنید و منتظر تایید ثبت برند پوشاک بمانید. در صورت تایید مدارک کد تایید برای شما ارسال خواهد شد.
در این حالت شما باید برای تکمیل پرونده فیزیکی به اداره مالکیت معنوی مراجعه کنید. همه مدارکی را که در سامانه مالکیت معنوی بارگذاری کردید، در این مرحله باید به صورت فیزیکی و برابر اصل شده در پرونده درج نمایید.
آگهی درخواست ثبت برند شما باید در روزنامه رسمی برای اطمینان از نقض حقوق دیگران منتشر شود. در صورتی که آگهی در دو مرحله انتشار یابد و اشخاص ثالث به ثبت لوگو و نشان تجاری شما اعتراضی نداشته باشند، علامت تجاری برای شما منظور خواهد شد.
تمدید ثبت علامت تجاری پوشاک چگونه است؟
پس از انجام مراحل فوق یک ماه فرصت دارید که با مدارک مربوطه به مرکز مالکیت معنوی مراجعه و گواهی ثبت برند را دریافت کنید. حقوق استفاده از برند تجاری به مدت 10 سال برای شما محفوظ خواهد بود. در صورتی که پس از مدت مذکور قصد تمدید برند پوشاک را داشته باشید باید ظرف مدت 6 ماه اقدامات لازم را به عمل آورید.
اگر از تولید کنندگان پوشاک هستید و می خواهید برای ثبت برند و ثبت لوگو خود اقدام کنید، مطالب بالا به شما کمک می کند که زیر و بم آن را بسنجید.
البته برای طی بهتر مسیر از انجام مشاوره غافل نشوید. همانطور که ثبت علامت تجاری در ظاهر آسان به نظر می رسد، به همان مقدار مهارت در چگونگی تشکیل پرونده و راه های سریع داشتن نشان تجاری نیازمند مهارت بالا است. وکلا و مشاوران مجموعه ثبت فردا برای یاری شما آمادگی و مهارت لازم را دارند.