arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۴۷۹۴
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۲۱ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۹

سخنگوی پوتین: هیچکس در کرملین قصد دیدار با ناوالنی را ندارد

در پی اعلام تصمیم الکسی ناوالنی سرشناس ترین مخالف پوتین برای بازگشت به روسیه پس از برگشتن از کما، سخنگوی رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که هیچکس در کاخ کرملین قصد دیدار با ناوالنی را ندارد. رسانه های روسی امروز یک مقام امنیتی عالیرتبه آلمانی اعلام کردند که ناوالنی قصد ماندن در آلمان را ندارد و می خواهد به روسیه بازگشته و به کار خود در این کشور ادامه دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در پی اعلام تصمیم الکسی ناوالنی سرشناس ترین مخالف پوتین برای بازگشت به روسیه پس از برگشتن از کما، سخنگوی رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که هیچکس در کاخ کرملین قصد دیدار با ناوالنی را ندارد.

به گزارش ایرنا، دمیتری پسکوف روز سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت: هیچ نیازی به دیدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه یا اعضای کاخ کرملین با الکسی ناوالنی نیست.

رسانه های روسی امروز به نقل از گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز و یک مقام امنیتی عالیرتبه آلمانی اعلام کردند که ناوالنی قصد ماندن در آلمان را ندارد و می خواهد به روسیه بازگشته و به کار خود در این کشور ادامه دهد.

به گفته مقام آلمانی، ناوالنی هنگام گفت وگو با نماینده دادستانی المان اعلام کرد که از مشارکت در تحقیقات مشترک آلمان و روسیه خودداری می کند.

پسکوف در ادامه سخنان خود در مورد امکان دیدار ناوالنی با پوتین گفت که دلیل و نیازی برای برگزاری چنین دیداری نمی بیند.

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه گفت: روسیه همچنان برای همکاری برای یافتن علل آنچه که بر ناوالنی گذشت آمادگی دارد اما نمی داند که چرا از متخصصان آلمانی در مورد مساله ناوالنی پاسخی دریافت نمی کند.

وی در مورد امکان بازگشت ناوالنی به روسیه گفت: وی (ناوالنی) مانند هر شهروند دیگر روسیه این اجازه را دارد که به کشور بازگردد.

در همین حال امروز الکسی ناوالنی برای اولین بار پس از به هوش آمدن در بیمارستان برلین مطلبی در اینستاگرام با عکس خود و خانواده اش منتشر کرد.

وی در پینوشت این عکس نوشت: سلام این ناوالنی است. دلم برایتان تنگ شده است. من همچنان نمی توانم کاری انجام دهم اما دیروز تمام روز را توانستم بدون کمک دیگران نفس بکشم.

وی ادامه داد: هیچ کمکی از دیگران نگرفتم و حتی از دستگاه تنفس مصنوعی هم استفاده نکردم، خیلی حس خوبی بود.

الکسی ناوالنی اواسط مرداد ماه در حالی که از تومسک در سیبری به مسکو پرواز می کرد در هواپیما دچار حمله عصبی شد و در حالی که به کما رفته بود در بیمارستانی در شهر اومسک سیبری بستری شد.

طرفداران وی پس از مدتی از پوتین درخواست کردند که اجازه اعزام او به آلمان برای درمان را بدهد که با موافقت پوتین همراه بود.

مقام‌های آلمانی به تازگی مدعی شدند که ناوالنی با ماده ای سمی به نام نوویچوک که دو سال پیش در مسمومیت سرگئی اسکریپال سرهنگ سابق روسی پناهنده به انگلیس و دخترش یولیا بکار گرفته شده بود، مسموم شده است.

عوامل نوویچوک یا گاز نوویچوک به دسته‌ای از عوامل عصبی اطلاق می‌شود که بین سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۹۳ در شوروی و روسیه تولید شده‌اند.

تنش در روابط روسیه و آلمان بر اثر مساله اتهام برلین به مسکو در مورد مسمومیت الکسی ناوالنی تشدید شده است و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه امروز سه شنبه به همین دلیل سفر برنامه ریزی شده خود به برلین را لغو کرد.

رئیس جمهوری روسیه نیز روز گذشته در گفت وگوی تلفنی با رئیس جمهوری فرانسه، متهم کردن روسیه به مسموم کردن الکسی ناوالنی را غیرقابل قبول خواند.

به گزارش دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، گفت وگوی تلفنی ولادیمیر پوتین و امانوئل مکرون به ابتکار طرف فرانسوی صورت گرفت و دو طرف بطور مشروح درباره وضعیت پیش آمده پیرامون پرونده الکسی ناوالنی مذاکره کردند.

پوتین متهم کردن روسیه در این مساله بدون ارائه شواهد را بیجا خواند و یادآوری کرد که برای روشن شدن وضعیت پیرامون ناوالنی نیاز به تحویل مواد بیولوژیکی مربوط به (بیماری) ناوالنی از طرف متخصصان آلمانی به روسیه، نتایج آنالیزهای گرفته شده از ناوالنی و همکاری طرف آلمانی با پزشکان روسیه، وجود دارد.

نظرات بینندگان