arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۴۹۳۶
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۵ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۹

سینمای ایران با دست پُر راهی جشنواره بوسان شد

سینمای ایران با ۸ نماینده در بیست‌وپنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان کره‌جنوبی شرکت می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سینمای ایران با ۸ نماینده در بیست‌وپنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان کره‌جنوبی شرکت می‌کند.

بیست‌وپنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان به دلیل شیوع کرونا دو هفته به تعویق افتاد و حالا قرار است از ۲۱ تا ۳۰ اکتبر (۳۰ مهر تا ۹ آبان) به صورت حضوری برگزار شود.

در این دوره از این رویداد سینمایی ۱۹۲ فیلم از ۶۸ کشور جهان روی ۵ پرده سینماسنتر بوسان نمایش داده می‌شود. سینمای ایران نیز با ۸ اثر در بخش‌های مختلف این جشنواره حاضر خواهد شد.

از «خورشید» تا «فرزندان شب»؛ تلالو سینمای ایران در بوسان

فیلم خورشید ساخته مجید مجیدی که جایزه فانوس جادویی هفتادوهفتمین جشنواره فیلم ونیز را از آن خود کرد و جایزه مارچلو ماستریونی برای بهترین بازیگر جوان پدیده را برای روح الله زمانی جوان به ارمغان آورد، در بخش اسطوره‌های این دوره از جشنواره بوسان و در کنار آثار برخی از کارگردانان مطرح سینمای جهان به نمایش گذاشته می‌شود.

خورشید آخرین ساخته مجیدی، زندگی کودکان بی سرپرست و بدسرپرست افغان را به تصویر می‌کشد. کودکان و نوجوانانی که به واسطه موقعیتشان به شدت در معرض سوءاستفاده‌ها و آسیب‌های مختلف قرار دارند و نیاز است دیده شوند؛ نوجوانان و کودکانی که به‌رغم تمام ناملایمات زندگی همچنان می‌دوند و امید خویش (اگرچه واهی) را حفظ می‌کنند و هر روز می جنگند.

ایران در بخش پنجره‌ای به سینمای آسیا نیز سه نماینده دارد؛ در این بخش فیلم مردن در آب مطهر ساخته نوید محمودی محصول مشترک ایران و افغانستان، فیلم عنکبوت به کارگردانی ابراهیم ایرج زاد و شیطان وجود ندارد از محمد رسول اف به نمایندگی از سینمای ایران روی پرده خواهند رفت.

شادی کرم رودی با فیلم هرگز، گاهی، همیشه تنها نماینده ایران در بخش فیلم کوتاه آسیایی جشنواره بوسان است. این فیلم درباره دختری به نام ترنج است که با دانستن رازی درباره خواهر دبیرستانی‌اش، در برزخ تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد.

دو مستندساز نیز در کاروان نمایندگان سینمای ایران در این دوره از جشنواره فیلم بوسان حضور دارند. مستند فرزندان شب ساخته بهروز نورانی پور در اولین حضور بین‌المللی خود موفق شد به فهرست فیلم‌های منتخب جشنواره بوسان راه یابد. فرزندان شب که زندگی کودکان سرباز در جنگ‌ها را روایت می‌کند، در اولین نمایش ملی خود آذرماه ۹۸ در بخش مسابقه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت روی پرده رفت.

هنر زندگی در خطر ساخته مینا کشاورز نیز دیگر نماینده ایران در بخش مسابقه مستند این رویداد سینمایی است.

بوسان قدیمی‌ترین جشنواره فیلم در کره‌جنوبی است که از سال ۱۹۹۶ پایه‌گذاری شده و طی این ۲۵ سال، به یکی از معتبرترین جشنواره‌های آسیایی تبدیل شده است.

امسال با شیوع کرونا قرار بود این جشنواره از ۷ تا ۱۶ اکتبر ۲۰۲۰ (۱۶ تا ۲۵ مهر ۹۹) به شکل آنلاین برگزار شود و تنها در چند سالن محدود نمایش داشته باشد اما حالا با دو هفته تاخیر و به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

ایرنا

نظرات بینندگان