arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۴۹۷۴
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۸ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۹

آغاز دومین جلسه رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا در لاهه

دومین جلسه استماع از مرحله جدید رسیدگی به پرونده شکایت جمهوری اسلامی ایران از آمریکا نزد دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه بخاطر نقض معاهده مودت سال ۱۹۵۵ از سوی واشنگتن، عصر چهارشنبه آغاز شد.  این مرحله از رسیدگی به پرونده یاد شده در چهار جلسه برگزار می شود و جلسات سوم و چهارم روزهای جمعه و دوشنبه آینده برگزار خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دومین جلسه استماع از مرحله جدید رسیدگی به پرونده شکایت جمهوری اسلامی ایران از آمریکا نزد دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه بخاطر نقض معاهده مودت سال ۱۹۵۵ از سوی واشنگتن، عصر چهارشنبه آغاز شد.

 این مرحله از رسیدگی به پرونده یاد شده در چهار جلسه برگزار می شود و جلسات سوم و چهارم روزهای جمعه و دوشنبه آینده برگزار خواهد شد.

نخستین جلسه فاز جدید رسیدگی به این پرونده حقوقی روز دوشنبه ۲۴ شهریور برگزار شد. این روند گرچه ممکن است تا صدور رای نهایی زمان‌بر باشد اما به عنوان یک اقدام حقوقی موثر از سوی دولت تدبیر و امید در مقابله با یکجانبه گرایی‌ و ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی آمریکا، دولت واشنگتن را در عالی‌ترین نهاد حقوقی جهان سخت به چالش کشیده است.

جمهوری اسلامی ایران به دلیل نقض معاهده مودت سال ۱۹۵۵ بین تهران و واشنگتن از سوی طرف آمریکایی، سال گذشته نزد دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرد که به صدور دستور موقت به نفع ایران منتهی شد و در همان آغاز روند رسیدگی، دستاورد مهمی برای تهران رقم زد.

براساس گزارش تارنمای رسمی سازمان ملل متحد، دیوان بین المللی دادگستری از ۱۴ الی ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۰ جلسات استماع عمومی خویش را راجع به «ایرادات مقدماتی» (exceptions préliminaires) آمریکا برگزار می کند که به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت ویدئویی برگزار خواهد شد. پیش تر این رکن اصلی قضایی سازمان ملل متحد علیه اقدام غیرقانونی دولت آمریکا در بازگرداندن تحریم های یکجانبه با اتفاق آراء دستور موقت خویش را به نفع ایران صادر کرده بود که دستاوردی مهم در تایید حقانیت جمهوری اسلامی و مؤید غیرقانونی و ظالمانه بودن تحریم‌های آمریکا است.

دولت جمهوری اسلامی ایران در تاریخ سوم خرداد ۱۳۹۸ لایحه تفصیلی خود مربوط به شکایت از تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده را به دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه تسلیم کرد. این لایحه مشتمل بر ۷ جلد ادله و مستندات و بالغ بر حدود ۳ هزار صفحه است که دلایل نقض معاهده ۱۹۵۵ توسط ایالات متحده به علت وضع مجدد تحریم‌ها علیه کشورمان و همچنین آثار زیانبار تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده بر اقتصاد و تجارت و زندگی روزمره مردم ایران را تشریح می‌کند که اینک به دنبال طرح ایرادات مقدماتی آمریکا مقرر است دلایل این کشور از سوی قضات دیوان مورد استماع و بررسی قرار گیرد.

جمشید ممتاز و چارلز براور حقوقدانان صاحب نام ایران و آمریکا، قضات اختصاصی دو طرف در جلسه استماع -بررسی صلاحیت دیوان بین المللی دادگستری در رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا هستند.

منبع: ایرنا

 

نظرات بینندگان