arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۵۱۸۰
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۰۸ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۹

اعتراضات علیه نژادپرستی به کلمبیا رسید / مجسمه فاتح اسپانیایی بخش‌هایی از قاره آمریکا به زیر کشیده شد

پس از سرنگونی مجسمه شخصیت‌های مشهور نژاد پرستی در آمریکا و اروپا، این بار مردم معترض کلمبیا به نژاد پرستی نیز مجسمه بلالکازار، فاتح اسپانیایی بخش‌هایی از قاره آمریکای جنوبی را به زیر کشیدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پس از سرنگونی مجسمه شخصیت‌های مشهور نژاد پرستی در آمریکا و اروپا، این بار مردم معترض کلمبیا به نژاد پرستی نیز مجسمه فاتح اسپانیایی بخش‌هایی از قاره آمریکای جنوبی را به زیر کشیدند.

به گزارش ایرنا از رویترز، ساکنان بومی "میساک" در کلمبیا با الگو قرار دادن فعالان رنگین پوست در ایالات متحده، این هفته مجسمه " بلالکازار، سباستیان د"( Belalcázar, Sebastián de) فاتح اسپانیایی قرن ۱۶ میلادی را در شهر پوبایان در جنوب غرب کلمبیا به زیر کشیدند.

بلالکازار، نیکاراگوا، اکوادور و جنوب غربی کلمبیا را تصرّف کرد و شهرهای گوایاکیل در اکوادور و پوپایان در کلمبیا را بنیان نهاد.

این نخستین حادثه از این دست در کلمبیا است که طی آن یکی از اهالی بومی این منطقه اقدام به زیرکشیدن تندیس یک فاتح اسپانیایی کردند.

مردم اصلی این منطقه از کلمبیا و حامیان آن در شبکه‌های اجتماعی از این اقدام به مقاومت مردم بومی و عمل آزادسازی تعبیر کردند.

"ویولت مدینا" فعال حقوقی کلمبیا که به مردم بومی "ناسا" تعلق دارد، به رویترز گفت: اشغال اسپانیا در قرن پانزدهم برای ساکنان اصلی کلمبیا بیماری، خشونت و بردگی را به ارمغان آورده بود که مجسمه بلالکازار، نماد این پدیده است.

پلیس مانع اقدام معترضان نشد، هرچند که "خوان کارلوس لوییز" شهردار شهر پوبایان این حرکت را محکوم کرد و گفت که بار دیگر مجسمه را در جای خود نصب خواهد کرد.

خانم "کارمین واسکز" وزیر فرهنگ کلمبیا نیز این اقدام را محکوم و از آن به اقدام خشونت‌آمیز تعبیر کرد و افزود: این گونه مجسمه‌ها بخشی از میراث فرهنگی کلمبیاست و باید از آن حفاظت کرد.

پس از کشته شدن یک شهروند سیاه‌پوست توسط پلیس در شهر بوگوتا؛ پایتخت کلمبیا، این کشور هفته گذشته شاهد اعتراضاتی مشابه اعتراضات مردم آمریکا بود که علیه کشته شدن "جورج فلوید" توسط پلیس سفیدپوست آمریکایی به خیابان‌ها آمده بودند.

خردادماه گذشته نیز مجسمه کریستف کلمب کاشف قاره آمریکا در ادامه اعتراض‌های سراسری در ایالات متحده به نژادپرستی، پایین کشیده شد و در پارکی در شهر ریچموند ایالت ویرجینیا به آب انداخته شد.

به دنبال کشته شدن فلوید که ۲۶ می (۶ خردادماه) بدست "درک شاوین" افسر پلیس آمریکا در شهر مینیاپولیس روی داد، ایالات متحده و بسیاری از کشورهای جهان شامل آلمان، فرانسه، بلژیک، هلند و پرتغال شاهد تظاهرات در اعتراض به نژادپرستی و خشونت پلیس بود.

افسر پلیس پس از بازداشت فلوید، زانویش را روی گردن وی گذشت و با وجود مشاهده مشکل فلوید برای نفس کشیدن، زانویش را بر گردن او فشار داد.

فلوید براثر شدت فشارهای وارده در بیمارستانی در آمریکا جان سپرد و در پی مرگ وی، موجی از اعتراض‌های گسترده این کشور را فرا گرفت.

نظرات بینندگان