arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۵۲۶۹
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۹ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۹

ترفند جدید آمریکا برای فشار به اعضای شورای امنیت در مورد ایران

«مارک واکر»، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده به همراه چند نفر دیگر از همکارانش در نامه‌ای به پومپئو «مانع‌تراشی» برخی از کشورهای عضو شورای امنیت در تلاش‌های آمریکا برای بازگرداندن ممنوعیت‌های مبادلات تسلیحات با ایران را محکوم کرده‌اند. این قانونگذار آمریکایی نوشته است: «اقدامات اخیر اندونزی و نیجر در جلوگیری از این تلاش‌ها در شورای امنیت به شدت نگران‌کننده‌ بوده و ضروت بحث درباره اینکه آیا آمریکا باید برای کشورهای تضعیف‌کننده منافع ما و حامیان اصلی‌ترین پشتیبان تروریسم دولتی کمک مالی ارسال کند یا خیر را پیش می‌کشد.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چند نفر از نماینده‌های جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا طی نامه‌ای خواستار قطع کمک آمریکا به کشورهایی شده‌اند که در تلاش آمریکا برای احیای محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران مانع‌تراشی می‌کنند.

به گزارش فارس، شماری از نماینده‌های جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال نامه‌ای به «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا اقدام برخی کشورها در مانع‌تراشی علیه تلاش‌های واشنگتن برای تمدید محدودیت‌‌های تسلیحاتی علیه ایران را محکوم کرده و خواستار برخورد با آن شده‌اند.

«مارک واکر»، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده به همراه چند نفر دیگر از همکارانش در نامه‌ای به پامپئو «مانع‌تراشی» برخی از کشورهای عضو شورای امنیت در تلاش‌های آمریکا برای بازگرداندن ممنوعیت‌های مبادلات تسلیحات با ایران را محکوم کرده‌اند.

واکر در این بیانیه به مواضع اندونزی و نیجر به عنوان روسای دوره‌ای شورای امنیت در مخالفت با تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران اشاره کرده است. 

این قانونگذار آمریکایی نوشته است: «اقدامات اخیر اندونزی و نیجر در جلوگیری از این تلاش‌ها در شورای امنیت به شدت نگران‌کننده‌ بوده و ضروت بحث درباره اینکه آیا آمریکا باید برای کشورهای تضعیف‌کننده منافع ما و حامیان اصلی‌ترین پشتیبان تروریسم دولتی کمک مالی ارسال کند یا خیر را پیش می‌کشد.»

«دیان دجانی»، نماینده مالزی در سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت اوایل ماه جاری ضمن اشاره به عدم اجماع نظر در این شورا در خصوص طرح آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران گفت که این شورا در جایگاهی نیست که اقدام بیشتری درباره درخواست آمریکا انجام دهد.

رئیس شورای امنیت در پاسخ به پرسش نمایندگان روسیه و چین برای اعلام موضع درباره درخواست آمریکا برای پیشبرد مکانیسم بازگشت تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرد این شورا در جایگاهی نیست که اقدامات بیشتری در این خصوص انجام دهد.

او گفت: «پس از رایزنی با اعضای این شورا، برای من روشن است که یک عضو شورا موضع خاصی درباره این موضوعات دارد در حالی که شمار زیادی از اعضا نظر متفاوتی دارند.»

دجانی اضافه کرد: «از نظر من، اجماعی در شورا وجود ندارد، این به معنای آن است که شورا در جایگاهی نیست که اقدامات بیشتری انجام دهد.»

چند روز بعد از این اعلام موضع، نماینده نیجر که در حال حاضر ریاست دوره‌ای شورای امنیت را به عهده گرفته هم با تلاش آمریکا در این راستا مخالفت کرد. 

دولت آمریکا روز۳۰ مرداد (۲۱ اوت) با ارائه نامه‌ای به رئیس شورای امنیت رسماً این شورا را از خواست خود برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران مطلع کرد.

آمریکا در این نامه ایران را به «نقض اساسی» تعهداتش در «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) متهم کرده است.

چنانچه آمریکا از برجام خارج نشده بود، این نامه، روند ۳۰ روزه‌ای را آغاز می‌کرد که می‌توانست به «بازگشت خودکار» تحریم‌ سازمان ملل علیه ایران منجر شود.

در آن حالت، تمامی تحریم‌های سازمان ملل نیمه شب ۲۰ سپتامبر به وقت گرینویچ (برابر با ۰۴:۳۱ بامداد ۳۰ شهریورماه) علیه ایران از سر گرفته می‌شدند. این تاریخ، چند روز قبل از سخنرانی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد است.  

با این حال، آمریکا اردیبهشت سال ۱۳۹۷ به مشارکتش در برجام خاتمه داده و طبق گفته اعضای شورای امنیت نمی‌تواند از حقوق تصریح‌شده در این توافق و متن قطعنامه صادرشده برای تأیید آن استفاده کند.

به همین دلیل، تلاش آمریکا از همان آغاز با مخالفت‌های جدی روبرو شده است. خبرگزاری رویترز ۱ شهریورماه گزارش داد ۱۳ عضو شورای امنیت با نگارش نامه‌هایی مخالفت خودشان را با خواست آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرده‌اند.

نظرات بینندگان