arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۵۳۶۴
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۲ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۹

کشف یک اسکلت با تدفین اسلامی در آذربایجان غربی

سرپرست هیئت باستان‌شناسی گفت: در حین اجرای پروژه گمانه‌زنی به منظور تعیین حریم و پیشنهاد عرصه گوک تپه استان آذربایجان غربی یک اسکلت انسانی که به شیوه اسلامی تدفین شده است، کشف شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرپرست هیئت باستان‌شناسی گفت: در حین اجرای پروژه گمانه‌زنی به منظور تعیین حریم و پیشنهاد عرصه گوک تپه استان آذربایجان غربی یک اسکلت انسانی که به شیوه اسلامی تدفین شده است، کشف شد.

ایمان روناسی با اعلام این خبر گفت: گوک تپه در میان بافت روستایی (ساخت و سازهای بی رویه و بدون نقشه) با مالکیت شخصی و دارای سند رسمی در استان آذربایجان غربی، جنوب دریاچه ارومیه و در بخش مرکزی شهرستان مهاباد قرارگرفته است.

او با بیان این نکته که با تصویب هیئت وزیران در تاریخ ۱۳۹۶/۴/۲۵ این روستا مرکز دهستان مکریان شرقی بخش مرکزی شهرستان مهاباد در استان آذربایجان غربی به شهر تبدیل شد، تصریح کرد: عرصه ظاهری تپه کاملا در تصرف منازل مسکونی قرار گرفته و چنان ضربه جبران ناپذیری به بافت و حرمت تاریخی تپه وارد آمده که هرگز قابل جبران نخواهد بود.

این باستان شناس افزود: وسعت مخدوش شده این تپه با ۷۵ متر طول تقریبی در جهت شمالی- جنوبی و عرض تقریبی ۹۰ متر در جهت شرقی- غربی، مساحتی در حدود۱ هکتار را در بر می گیرد.

روناسی با بیان اینکه سطح تپه (راس تپه) غیر قابل رویت و غیر قابل دسترسی است گفت: قسمتی از یال غربی تپه از دست ساخت و ساز در امان مانده و این دامنه با شیب تند ۳۰ درجه، تنها قسمتی از تپه است که میتوان سطح تپه (عاری از ساخت و ساز) را مشاهده کرد.

این باستان شناس اظهار داشت: طی مدت ۷ روز کاری در قالب پروژه گمانه زنی به منظور تعیین حریم و پیشنهاد عرصه گوک تپه، ۲۰ گمانه به ابعاد ۱۰۰ در ۱۰۰ سانتیمتر در اطراف تپه و با فاصله از عرصه ظاهری تپه، در معابر و یا حیاط خانه های اهالی اطراف تپه ایجاد شد که رینگ اول گمانه های تعیین حریم پروژه را کامل کرد.

او خاطرنشان ساخت: تمامی گمانه های رینگ اول به لایه باستانی (لایه برجا) برخورد کرد و در نتیجه، کاوش در همان سطح متوقف و گمانه دیگری در همان راستا با فاصله مشخص ایجاد شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، این باستان شناس گفت: در رینگ اول و در گمانه شماره ۲ در عمق ۱۶۲- سانتیمتری نسبت به BM یک اسکلت انسانی به شیوه تدفین اسلامی (سمت راست صورت به سمت غرب و سر در راستای جنوب) مشاهده شد.

او با اشاره به اینکه تپه در میان بافت روستایی و عرصه ظاهری آن کاملا در تصرف منازل مسکونی قرار گرفته و ضربه جبران ناپذیری به بافت تاریخی تپه وارد آورده است، افزود: سازه های ۲ و یا ۳ طبقه روی عرصه تپه ساخته شده که بعضاً برای ساخت این منازل عمقی بیش از ۳ متر روی سطح تپه حفر شده که در نتیجه لایه های فرهنگی تپه را کاملاً از بین برده است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با مشخص شدن عرصه و حریم تپه و تهیه نقشه از ساخت و ساز های مخرب و بی رویه و تخریب بیشتر تپه جلوگیری شود.

نظرات بینندگان