arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۵۳۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۳ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۹

حوصله کنید و ماسک بزنید

 این روزها که کم‌کم به فصل پاییز و تداخل شیوع آنفلوآنزا و کرونا و سختی‌های قابل پیش‌بینی آن نزدیک می‌شویم، توصیه ها و هشدارها نیز جدی تر می شود، تا جایی که رنگ تمام کشور را قرمز و موج بعدی کرونا را مرگبارتر اعلام می کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 این روزها که کم‌کم به فصل پاییز و تداخل شیوع آنفلوآنزا و کرونا و سختی‌های قابل پیش‌بینی آن نزدیک می‌شویم، توصیه ها و هشدارها نیز جدی تر می شود، تا جایی که رنگ تمام کشور را قرمز و موج بعدی کرونا را مرگبارتر اعلام می کنند.

با تغییر رفتار مردم و نادیده گرفتن دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی ستاد ملی کرونا، طی مدت اخیر مدام متخصصان این حوزه از بازگشت مجدد و شدیدتر کرونا و افزایش آمار مرگ و میر و مبتلایان به این ویروس هشدار می دهند.

با پشت سر گذاشتن تعطیلات تابستانی و کم رنگ شدن کرونا در برخی مناطق مردم تصور می‌کنند ویروس کرونا تمام یا ضعیف شده است، از طرفی آمارهایی که از سوی وزارت بهداشت روزانه اعلام می‌شود جدی گرفته نمی‌شود و مردم همانند روزهای عادی قبل از شیوع کرونا بیرون می آیند و فکرمی کنند همه چیز به روال سابق برگشته است.

اگرچه در استانی همچون کردستان که در تیرماه امسال موج شدید و مرگبار کرونا را تجربه کرد و با از دست دادن بسیاری از همشهریان در این ماه عزادار و سیاه پوش شد، اما فرهنگ سازی بسیار مناسبی برای رعایت پروتکل های بهداشتی و زدن ماسک صورت گرفت، با این حال باز مشاهدات نشان می‌دهد که به هشدارها توجه نمی شود و گویا نوعی عادی انگاری بین افراد جامعه شکل گرفته است.

اکنون با نزدیک شدن به فصل سرما موضوع متفاوت تر به نظر می رسد و آنچه در این بین یک‌بار دیگر به اثبات می رسد، اهمیت نقش و جایگاه عمل به مسئولیت و وظیفه فردی و اجتماعی همه آحاد مردم است. عمل به این مسئولیت اجتماعی یا بی‌توجهی به آن در همه عرصه‌های جامعه اثرگذار خواهد بود اما در مواردی مثل کرونا ملموس‌تر دیده می‌شود.

اگرچه حوصله‌تان سر رفته و خسته شده اید اما خستگی برای نجات جان معنا ندارد و این وضعیت در همه جای دنیا حاکم است، به همین خاطر باید تحمل کنید و در بیرون از خانه ماسک بزنید تا از ابتلای خود و دیگران به ویروس کرونا جلوگیری کنید.

چه حال بدی دارد اگر انسان بداند بر اثر بی‌توجهی به ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین توصیه‌های بهداشتی باعث انتقال بیماری و از دست رفتن سرپرست یا فرزند و عزیز یک یا چند خانواده شده است؟!

شاید اگر امکان رصد و تجسم بخشیدن به نقش کسانی که با بی‌توجهی خود و زیر پا گذاشتن مسئولیت اجتماعی‌شان باعث گسترش شیوع بیماری و در نهایت قربانی شدن دیگران شده‌اند فراهم بود خیلی‌ها عمل به این وظیفه اجتماعی را جدی‌تر می‌گرفتند.

برای نقش داشتن و حضور در زنجیره انتقال این بیماری لزوماً نباید بیمار یا ناقل بود بلکه بسیاری از افراد هم بدون ناقل بودن می‌توانند با رعایت نکردن موارد بهداشتی عامل انتقال و جابه‌جایی ویروس باشند.

آنچه واقعیت است این است که تا ساخت واکسن و دارو، تاخت و تاز بیماری کرونا ادامه دارد و اگر چه خبرهایی امید بخش در راه هستند اما زمان لازم است و حداقل پاییز را بدون واکسن باید گذراند.

کرونا اگرچه جهش‌های کوچکی را به نظر درتحقیقات نشان داده و سرعت انتشار آن را بیشتر کرده است، ولی ماهیت ویروس و کشندگی آن تغییری فاحش نداشته و همچنان باقدرت قربانی می‌گیرد. نه سرما و نه گرما آنچه را انتظار می‌رفت، برآورده نکرد.

امروز تمام کشور در وضعیت قرمز یا هشدار قرار دارد! کرونا بیخ گوش همه است و هیچ کس درامان نیست و هنوز بهترین و موثرترین راه پیشگیری پوشیدن ماسک است، تا ساخت واکسن و دارو، تاخت و تاز بیماری ادامه دارد و اگرچه خبرهایی امید بخش در راه است اما زمان لازم دارد و همه می دانند که حداقل پاییز را بدون واکسن باید گذراند.

پس باید واقعیت ها را دید و پذیرفت؛ ماسک بزنید، فاصله اجتماعی رارعایت کنید تا به عقب برنگردیم.

ایسنا

نظرات بینندگان