arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۵۴۰۲
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۴ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۹

امکان انتقال کرونا در هواپیما چقدر است؟

بررسی‌ها حاکی از آن است که کروناویروس می‌تواند در حین پروازهای هواپیمایی بین سرنشینان شیوع یافته و محدودیت برای فاصله‌گذاری بین افراد در سفرهای طولانی، آن‌ها را در برابر ابتلا به این بیماری آسیب‌پذیر می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بررسی‌ها حاکی از آن است که کروناویروس می‌تواند در حین پروازهای هواپیمایی بین سرنشینان شیوع یافته و محدودیت برای فاصله‌گذاری بین افراد در سفرهای طولانی، آن‌ها را در برابر ابتلا به این بیماری آسیب‌پذیر می‌کند.

به تازگی خبری منتشر شده مبنی بر اینکه در آغاز همه‌گیری کرونا یک زن با علائم خفیف بیماری در یک پرواز از لندن به ویتنام منجر به ابتلای ۱۵ نفر دیگر در این پرواز شده است.

در حادثه دیگر به نظر می‌رسد مسافران پرواز از بوستون به هنگ کنگ دو مهماندار هواپیما را مبتلا کرده‌اند.

هر دو مورد مربوط به پروازهای طولانی در اوایل همه‌گیری قبل از آن است که شرکت‌های هواپیمایی الزام به استفاده از ماسک صورت داشته باشند.

یک تیم از ویتنام یک گروه از موارد مربوط به پروازی را که در ۲ مارس از لندن وارد هانوی شد، پیگیری کرد.

طبق اعلام انستیتوی ملی بهداشت و اپیدمیولوژی در هانوی، یک زن تاجر ۲۷ ساله از ویتنام که به عنوان مورد شاخص احتمالی شناسایی شده است، از اوایل فوریه در لندن مستقر بود.

در ۲۲ فوریه، این فرد و خواهرش به میلان ایتالیا بازگشتند و متعاقباً به پاریس سفر کردند و سپس در ۲۵ فوریه به لندن بازگشتند.

در این زمان، کرونا در ایتالیا به سرعت در حال شیوع بود اما موارد بسیار کمی در انگلیس گزارش شده بود.

این زن در تاریخ ۱ مارس سوار پرواز هانوی شد.

به گفته کارشناسان، او در قسمت بیزینس کلاس هواپیما نشسته بود و در طول پرواز دچار گلو درد و سرفه شده بود.

وی سه روز پس از فرود هواپیما به بیمارستان رفته و آزمایش کرونای او مثبت شد. مقامات بهداشتی ۲۱۷ مسافر و خدمه را که با او در پرواز بوده‌اند، ردیابی کرده و اعلام کردند ۱۲ مسافر بیزینس کلاس، دو مسافر کلاس اقتصادی و یک خدمه نیز به کرونا مبتلا شده‌اند.

محققان در عین حال تاکید کردند که به غیر از قرار گرفتن در معرض بیمار در پرواز به هیچ وجه امکان آلوده شدن هر ۱۵ نفر از طرق دیگر وجود نداشته است.

آن‌ها می‌گویند که محتمل‌ترین راه انتقال در طول پرواز، انتقال آئروسل یا قطرات به ویژه برای افرادی که در کلاس تجاری نشسته‌اند، است.

در نتیجه خطر انتقال کووید-۱۹ در هواپیما در طول پروازهای طولانی واقعی بوده و احتمال ایجاد خوشه‌های کروناویروس با اندازه‌ای قابل توجه حتی در کلاس تجاری با فضای مناسب برای نشستن وجود دارد.

تا زمانی که کووید-۱۹ با عدم انجام آزمایش دقیق و مراقبت، تهدیدی جهانی است، اقدامات ایمنی در هواپیما و اقدامات غربالگری پیش از ورود برای ایمنی پرواز لازم است.

در حادثه دوم نیز یک زن و شوهر در ۹ مارس با کلاس تجاری از بوستون به هنگ کنگ پرواز کردند. هر دو پس از ورود علائم خود را نشان دادند و ویروس کرونا در آن‌ها تشخیص داده شد.

با ردیابی تماس، تست کرونای دو مهماندار پرواز نیز مثبت شد.

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، به گفته محققان، هواپیما تنها مکانی بود که هر چهار نفر برای مدت طولانی در مجاورت هم بودند. بنابر نتایج آزمایشات توالی ژنتیکی ویروس در هر چهار مورد به هم مربوط بوده و ژنوم ویروسی هر چهار بیمار ۱۰۰ درصد یکسان بوده است.

نظرات بینندگان