arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۵۴۲۴
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۶ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۹

كرونا در موج‌های بعدی

براساس آمارها، شمار افراد شناسایی شده مبتلا به کووید‌۱۹ در جهان از ۳۰‌میلیون نفر عبور کرده است. تاکنون بیش از ۹۴۰‌هزار نفر نیز پس از ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

براساس آمارها، شمار افراد شناسایی شده مبتلا به کووید‌۱۹ در جهان از ۳۰‌میلیون نفر عبور کرده است. تاکنون بیش از ۹۴۰‌هزار نفر نیز پس از ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

آمریکا، هند و برزیل کشورهایی هستند که به لحاظ آماری بالاترین تعداد مبتلایان و جان‌باختگان را دارند، این در حالی است که مجددا موج تازه‌ای از شیوع کرونا در اروپا و دیگر كشورها آغاز شده است و بیشتر کشورهای نیم کره شمالی زمین همزمان با فرا رسیدن فصل سرما خود را برای موج دوم شیوع کووید‌۱۹ آماده می‌کنند.

در ایران نیز مسوولان از آغاز موج سوم كرونا خبر می‌دهند؛ بی‌توجهی مردم به هشدارهای بهداشتی ازجمله رفتن به سفرهای آخر تابستان موجب شده كل كشور به وضعیت قرمز كرونایی برسد. وضعیتی كه خطر مرگ‌و‌میر در آن از موج‌های قبلی بیشتر است.آخرین اخبار و شرایط كرونایی در ایران و جهان را در این گزارش بخوانید.

آخرین وضعیت كرونا در ایران

ابتلا به كرونا در كشور در شیبی ملایم رو به افزایش است و 28 استان در وضعیت قرمز و هشدار بسر می‌برند؛ هرچند كه بنا به گفته ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، «دیگر رنگ‌بندی کرونایی معنایی ندارد... کل کشور در وضعیت قرمز قرار گرفته است.»

3 عامل در پیدایش این افزایش كه به اعتقاد برخی از مسوولان نظام بهداشت، نشانگر آغاز موج سوم این بیماری در كشور است، دخالت داشته‌اند؛ اول از همه سفرهای تفریحی مردم در تعطیلات شهریور و آخرین روزهای تابستان به خصوص به استان‌های شمالی، دیگری بی‌توجهی برخی افراد كه بدون رعایت نكات بهداشتی در عزاداری‌های محرم شركت داشتند و سومین مورد، بازگشایی مدارس.

یكی از پزشكان عفونی بیمارستان امام خمینی؟ره؟ تهران دراین‌باره اظهار داشت كه همه مراجعان هفته گذشته به این مركز درمانی كه به كرونا مبتلا شده بودند، یا در چند روز قبل به سفر رفته یا در مراسم عزاداری شركت داشتند. اما بودند خانواده‌هایی كه بیماری را از كودك خردسال‌شان گرفته بودند كه به مدرسه رفته بود.

 

هشدار بازگشت كرونا به خوزستان

رضا نجاتی، سخنگوی ستاد مدیریت بیماری کرونا در خوزستان: متاسفانه شرایط گذشته در حال تکرار شدن است و نگران بازگشت دوران تلخ و پراضطراب اوج بیماری در استان خوزستان هستیم. از مردم عزیز استان خوزستان انتظار داریم توصیه‌ها را جدی گرفته و شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

با توجه به شرایطی که در کشور و استان حاکم است، همه ما موظفیم پروتکل‌ها را رعایت کنیم تا جان خود و دیگران را حفظ و از این مرحله سخت و نفس‌گیر عبور کنیم.اهمیت و تاثیر استفاده از ماسک در کنترل شیوع این اپیدمی بركسی پوشیده نیست و گرچه استان خوزستان استانی با آب و هوای گرم است اما تحمل گرما قابل تحمل‌تر از این بیماری و از دست رفتن عزیزان است.

در رابطه با اربعین با توجه شیوع بیماری در منطقه و در ایران و عراق نشست‌هایی میان مسوولان دو کشور برگزار شد و مسوولان عراق اعلام کردند امسال با توجه به شیوع کرونا اجازه برگزاری اربعین و مراسم پیاده‌روی به سوی کربلای معلی را نمی‌دهند لذا از مردم عزیز انتظار داریم به هیچ عنوان به سمت پایانه‌ها حرکت نکنند چرا که اجازه خروج به آنها داده نمی‌شود.

همچنین موکب‌ها امکان فعالیت در مسیرهای به سمت پایانه‌های مرزی را ندارند و تنها برخی از موکب‌ها درون شهرها با رعایت موازین بهداشتی اجازه خواهند داشت مواد بهداشتی توزیع کنند. امسال برنامه پیاده‌روی‌هایی که در سال‌های قبل در سطح شهرستان‌ها برگزار می‌شد را نیز نداریم و مراسم سوگواری سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش در سطح مساجد با رعایت تهویه، فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک برگزار می‌شود.

 

موج سوم

در تهران دکتر علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران: آمار مبتلایان به کووید ۱۹ در تهران با شیبی ملایم رو به افزایش است. در استان تهران ورود موج سوم کرونا بسیار زودتر از سایر استان‌ها شکل خواهد گرفت و در هفته‌های پیش رو با افزایش آمار بیماران کرونایی، تهران شرایط جدیدی را تجربه می‌کند.با افزایش آمار مبتلایان، بستری‌شدگان و فوتی‌های با تشخیص کرونا در مقایسه با هفته‌های قبل، ضرورت دارد اعمال محدودیت‌ها ادامه یابد. دورکاری کارکنان ادارات علاوه‌بر کاهش حضور کارمندان، از تولید سفرهای درون‌شهری و افزایش بار ترافیک می‌کاهد.

بنابراین کماکان پیشنهاد ستاد عملیات مقابله با کرونا، استمرار محدودیت در ترددهاست.متاسفانه آمار مبتلایان به کووید ۱۹ در مقایسه با هفته گذشته در تهران رو به افزایش است؛ مجموعا در ۲۴ ساعت گذشته بالغ بر ۶۵۹ بیمار دراستان تهران با تشخیص کرونا بستری شده‌اند که این آمار در مقایسه با هفته گذشته سیر صعودی داشته‌است.

۱۴۳ نفر از مبتلایان قطعی به کرونا در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و از مجموع افرادی که به عنوان بیمار بیمارستانی نیز به مراکز درمانی تهران با تشخیص کرونا مراجعه کرده‌اند، ۲۱ درصد در بخش‌های مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار گرفته‌اند.پیش‌بینی می‌شود تهران به سمت موج سوم کرونا در حرکت باشد. در استان تهران ورود موج سوم کرونا بسیار زودتر از سایر استان‌ها شکل خواهد گرفت و در هفته‌های پیش رو با افزایش آمار بیماران کرونایی، تهران شرایط جدیدی را تجربه می‌کند.

 

افزایش كرونا با قهرمانی تراكتور

عباسعلی درستی، معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز: ۹ شهرستان استان در وضعیت قرمز قرار دارد. تعداد مبتلایان و فوتی‌ها طی روزهای اخیر افزایش یافته است. هر تجمعی باعث افزایش آمار مبتلایان می‌شود و قطعا طی روزهای آتی در مدارس موارد مثبت کرونا مشاهده خواهد شد. با وجود رعایت ۷۰ درصدی پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، اتفاقات هفته‌های گذشته از جمله افزایش مسافرت‌ها به استان، عدم رعایت پروتکل‌ها از سوی برخی مردم در روزهای گذشته و حوادث مرتبط با قهرمانی تراکتور دلیل افزایش آمار ابتلا به کرونا در استان است.

 

آخرین آمار كرونایی كشور تا ظهر دیروز

۳۰۴۹ بیمار؛ تعداد مبتلایان جدید

416,198؛ مجموع بیماران کووید۱۹در کشور

۱۵۹۳ نفر؛ بیماران بستری شده در 24 ساعت گذشته

۳۸۶۹ نفر، تعداد بیماران مبتلا به کووید۱۹ كه در وضعیت شدید این بیماری و تحت مراقبت قرار دارند

144 نفر؛ تعداد فوت ناشی از كرونا در 24 ساعت گذشته

23,952 نفر مجموع جان باختگان ناشی از كرونا

355,505 نفر؛ مجموع بهبودیافتگان از بیماری كوید

193,691,399 آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور

همه‌جا قرمز!

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: دیگر رنگ‌بندی کرونایی معنایی ندارد، نارنجی و زرد نداریم، کل کشور در وضعیت قرمز قرار دارد و در صورت ادامه این روند آمار کشته‌های کرونا به ۴۵ هزار نفر هم خواهد رسید. انفجار کرونایی در برخی شهرها اتفاق افتاده است. در شهر تبریز از زیر ۴۰ بستری روزانه به ۱۶۰ بستری رسیده ایم و در قم نیز از ۱۰ بستری روزانه به ۱۶۰ بستری رسیدیم. درصورت استفاده ۹۵ درصدی از ماسک و کاهش ۵۰ درصدی ترددها میزان مرگ کاهش خواهد یافت.

 

رنگ‌بندی جدید كرونا در كشور

سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت: بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استانهای تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند.همچنین استانهای آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

فراموش نکنیم همه‌گیری این ویروس در جهان همچنان رو به شتاب بوده و همچنان رعایت بهداشت فردی، فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک مهمترین اصل حفاطت از خود در برابر این ویروس است. امیدواریم با رعایت این اصول و خودداری از حضور درهرگونه تجمع غیر‌ضروری گام‌های موثری در جهت کنترل این بیماری در کشور برداریم.

 

كرونا در جهان

آمریکا، هند و برزیل همچنان بالاترین تعداد مبتلایان در جهان را دارند اما سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که ویروس کرونای‌۲۰۱۹ در اروپا هم به میزان نگران‌کننده‌ای در حال گسترش است.دکتر هانس کلوئه، مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی در اروپا گفته‌است حتی اگر افزایش تعداد مبتلایان به این ویروس در اروپا نتیجه تست‌های تشخیصی بیشتر باشد بالارفتن آمار مبتلایان در ماه سپتامبر باید زنگ خطری برای اروپا محسوب شود.

وی در یک کنفرانس خبری گفت هفته گذشته شمار هفتگی مبتلایان در اروپا به ۳۰۰‌هزار نفر رسیده است. در انگلیس در پی طرح تست و ردیابی ، میزان موارد ابتلای تأیید شده در تست‌های تشخیصی 165‌درصد افزایش داشته است؛ برای همین دولت این کشور در فکر ایجاد محدودیت‌هایی برای جلوگیری از شیوع مجدد کروناست.

در جمهوری چک برای اولین بار شمار مبتلایان در یک شبانه روز از ۲۰۰۰‌نفر فراتر رفته است. موارد تازه ابتلا در این کشور ۲۱۳۹‌نفر گزارش شد که ۱۶۷۴‌مورد بیشتر از روز قبل بوده است. شورای امنیت ملی اوکراین از ثبت ۳۵۸۴‌مورد جدید مبتلا به کرونا خبر داده که شمار مبتلایان در این کشور را به ۱۶۶‌هزار و۲۴۴‌نفر رسیده است.

تاکنون ۳۴۰۰‌نفر در این کشور از ابتلا به ویروس کووید‌۱۹ جان باخته‌اند. در فرانسه که آمار مبتلایان رو به افزایش است، وکلای خانواده جان‌باختگان ویروس کرونا در حال تشکیل دادخواستی علیه ژان کاستکس، نخست‌وزیر این کشور هستند. این عده مدعی‌اند که وی از زمان به عهده گرفتن قدرت در تابستان هیچ استراتژی برای مبارزه با این همه‌گیری نداشته است.

در آمریکا درز مکاتبات داخلی دولت نشان داده است که ایالات متحده طی یک هفته شاهد افزایش ۱۷‌درصدی مرگ بر اثر ویروس کرونای‌۲۰۱۹ بوده‌است. این یادداشت که توسط شبکه خبری‌ای بی سی، گزارش شده، نشانگر ۵۹۰۶‌مورد مرگ ناشی از ویروس کرونا در فاصله نهم تا پانزدهم سپتامبر (19 تا 25‌شهریور) است.

بر‌اساس این گزارش کاهش موارد تست مثبت کرونا در آمریکا بسیار پایین یعنی حدود هفت دهم درصد بوده است. هند با بیش از پنج میلیون مبتلای تأیید شده به کرونا، دومین کشور پرمبتلا در جهان پس از ایالات متحده است. در حالی که هند به ماه نهم همه‌گیری ویروس کرونا در این کشور نزدیک می‌شود و مرگ‌و‌میر بر اثر کرونا در آن به ۸۰‌هزار نفر رسیده است.

این کشور شاهد جهش در موارد ابتلا به کرونا نیز هست و در روز پنج‌شنبه از ابتلای 97‌هزار و 894‌نفر در ۲۴‌ساعت گذشته خبر داده است. با وجود این جهش‌ها تنها مورد رضایت بخش برای این کشور میزان مرگ‌و‌میر است که در حال حاضر ۱.۶۳‌درصد است که کمتر از بسیاری از کشورها به نسبت جمعیتش تلقی می‌شود.

با این حال سرعت انتشار ویروس باعث نگرانی کارشناسان در این کشور شده، به این معنا که رسیدن به اولین یک میلیون مورد مثبت در این کشور در ابتدا ۱۷۰‌روز طول کشید اما آخرین یک میلیون مورد فقط ۱۱‌روز زمان برده است. میزان متوسط موارد روزانه ابتلا به ویروس از ۶۲نفر در اوایل بهار به بیش از‌۸۷،۰۰۰ در ماه سپتامبر (شهریور)رسیده است.

در قاره آفریقا براساس گزارش‌ها تاکنون بیش از یک میلیون نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند اما این تنها آمار رسمی است و دقیقاً مشخص نیست که در این قاره چه تعداد افراد به کووید‌۱۹ مبتلا شده باشند. براساس گزارش‌های موجود تعداد تست‌های تشخیص ویروس کرونا در این قاره بسیار کم بوده و همین امر بر میزان صحت آمار فعلی شک و تردید وارد می‌کند. در برزیل تاکنون بیش از ۴‌میلیون ۴۰۰‌هزار نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و بیش‌از ۱۳۴‌هزار نفر نیز قربانی گرفته است.

روز پنج‌شنبه در آرژانتین نزدیک به ۱۳‌هزار مبتلای جدید شناسایی شد که تعداد کل مبتلایان در این کشور را به ۶۰۰‌‌هزار نفر رساند. در مکزیک بیش از ۳‌هزار مبتلای جدید، تعداد کل مبتلایان را به ۶۸۰‌هزار نفر رساند. در اندونزی تا به امروز نزدیک به ۲۳۰‌‌هزار نفر مبتلا به کرونا شده و حداقل ۹۱۰۰‌نفر جان باخته‌اند.

همزمان با اوج گرفتن موارد ابتلا به کرونا در ماه‌های اخیر، دولت اندونزی قانونی تصویب کرد که مردم را ملزم به ماسک زدن در اماکن عمومی می‌کند اما تعیین مجازات‌های عدم رعایت قانون را به مقامات محلی سپرد. یک تیم مشترک به نام سه ستون، که متشکل از نیروهای مسلح ملی اندونزی، پلیس ملی اندونزی و اجرای قانون محلی است، اجرای قوانین زدن ماسک در سراسر کشور را بر عهده دارند.

سه ستون در برخی مناطق افرادی را که ماسک نمی‌زنند به پرداخت ۱۵۰هزار روپیه (۱۰‌دلار) جریمه نقدی یا آنچه دولت مجازات اجتماعی، می‌خواند، مجبور می‌کند. در یک مورد، سه‌ستون، روستاییانی را که از زدن ماسک خودداری کردند، برای آنکه همدلی با قربانیان، آن‌ها را به رعایت قوانین برای مهار کرونا متقاعد کند، مجبور به کندن قبور برای جان‌باختگان کرونا کردند. البته هیچ‌‌یک از مجازات شدگان هنگام دفن قربانیان حضور نداشتند.

 

 روزنامه صبح نو 

نظرات بینندگان