arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۵۴۸۵
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۲۳ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۹

فرانسه: هیچ سندی برای ذخیره مواد شیمیایی منفجره حزب‌الله در اروپا وجود ندارد

آگنس واندرمول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه اظهارات مقامات آمریکایی در ارتباط با ذخیره مواد شیمیایی منفجره توسط حزب‌ا‌لله در اروپا را رد کرده و به خبرنگاران گفته است که فرانسه ادعای ذخیره مواد شیمیایی در اروپا را تایید نمی‌کند. آگنس واندرمول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه این سخنان را در واکنش به اظهارات ناتان سلز، مشاور وزارت خارجه آمریکا در امور ناظر بر مقابله با حملات تروریستی بیان کرد که گفته بود از سال ۲۰۱۲ حزب‌الله در اروپا مواد شیمیایی ذخیره می‌کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد هیچ سند ملموسی وجود ندارد که بتواند نشان دهد حزب‌الله لبنان مواد شیمیایی ذخیره می‌کرده است تا مواد منفجره تولید کند. فرانسه برخلاف آمریکا حزب‌الله را به عنوان یک سازمان تروریستی نمی‌شناسد.

به گزارش دویچه وله، آگنس واندرمول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه اظهارات مقامات آمریکایی در ارتباط با ذخیره مواد شیمیایی منفجره توسط حزب‌ا‌لله در اروپا را رد کرده و به خبرنگاران گفته است که فرانسه ادعای ذخیره مواد شیمیایی در اروپا را تایید نمی‌کند.

فرانسه بر خلاف آمریکا، آلمان، بریتانیا و بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی گروه حزب‌الله لبنان را به عنوان یک سازمان تروریستی ارزیابی نمی‌کند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، حزب‌الله یک گروه مسلح و قدرتمندی است که نقش سیاسی مشروع و قانونی دارد.

آگنس واندرمول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه این سخنان را در واکنش به اظهارات ناتان سلز، مشاور وزارت خارجه آمریکا در امور ناظر بر مقابله با حملات تروریستی بیان کرد که گفته بود از سال ۲۰۱۲ حزب‌الله در اروپا مواد شیمیایی ذخیره می‌کرده است.

به گفته ناتان سلز، حزب‌الله این مواد که نیترات آمونیوم است را ظرف سالیان گذشته از بلژیک به کشورهای فرانسه، یونان، ایتالیا، اسپانیا و سوئیس منتقل کرده است.

بنا بر ادعای سلز، این مواد همچنان در انبارهایی در اروپا ذخیره شده‌اند. او گفته است، حزب‌الله هرگاه جمهوری اسلامی ایران تشخیص دهد، از این مواد برای حملات تروریستی خود استفاده خواهد کرد.

نیترات آمونیوم ماده‌ای است که از آن به عنوان کود شیمیایی استفاده می‌شود. اما همین ماده از قابلیت انفجار بسیار بالایی برخوردار است.

ذخیره و انبار نیترات آمونیوم در بندر بیروت که گفته می‌شود تحت کنترل حزب‌الله لبنان است سبب انفجار مهیبی در این بندر شد. در انفجار بندر بیروت که در چهارم اوت اتفاق افتاد بیش از ۱۸۰ نفر کشته و بیش از شش هزار نفر زخمی شدند.

برخی رسانه‌های آلمانی نیز پیش از این درباره احتمال ذخیره مواد شیمیایی توسط حزب‌الله لبنان گزارش داده بودند.

روزنامه آلمانی "دی‌ولت" روز پنجشنبه ۲۰ اوت (۳۰ مرداد) خبر از سه محموله نیترات آمونیوم داده بود که در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ توسط حزب‌الله لبنان سفارش داده شده و توسط سپاه قدس و زیر نظارت قاسم سلیمانی تحویل داده شده است.

بر اساس اخباری که تا کنون توسط مقامات لبنان منتشر شده است، نیترات آمونیوم انبار شده در بندر بیروت نیز به سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ بازمی‌گردد. انبار بیش از ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم، فاجعه روز چهارم اوت سال جاری بندر بیروت را سبب شده بود.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در سفر اخیر خود به لبنان با نمایندگان حزب‌الله لبنان نیز ملاقات کرد. سیاست فرانسه در لبنان و "مماشات" این کشور با حزب‌الله لبنان انتقاد مقامات آمریکایی را برانگیخته است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با انتقاد از سیاست امانوئل مکرون در قبال حکومت جمهوری اسلامی گفت که "فرانسه باید در کنار آزادی بایستد، نه در کنار رژیم تهران".

پمپئو انتقاد کرد که فرانسه برخلاف برخی کشورهای اروپایی از شناسایی حزب‌الله لبنان به عنوان یک سازمان تروریستی امتناع می‌ورزد و پاریس همچنان  به باور این افسانه که حزب‌الله یک جناح سیاسی است، ادامه می‌دهد.

نظرات بینندگان