arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۵۶۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۶ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۹

همه چیز درباره کنسول PS5؛ پلی‌استیشن ۵ چه بازی‌هایی دارد؟

پلی استیشن ۵ به صورت رسمی در تاریخ ۲۹ آبان ۱۳۹۹ در جهان عرضه می‌شود. این کنسول یک هفته زودتر یعنی در تاریخ ۲۲ آبان در کشور قاره آمریکا عرضه خواهد شد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شرکت سونی بعد از مدت‌ها انتظار و حدس و گمانه‌زنی‌ها، بالاخره از پلی‌استیشن ۵ و پلی‌استیشن ۵ دیجیتال خود، با ظاهری جدید و بدون درایو نوری رونمایی کرد.

شرکت سونی در مراسم رونمایی از بازی‌های PS۵، پس از مدت‌ها انتظار، به‌صورت رسمی از ظاهر پلی‌استیشن ۵ و نسخه بدون درایو نوری آن رونمایی کرد. این در حالی است که این شرکت پیش‌ازاین نیز دریکی از مراسم‌های خود اقدام به رونمایی از دسته پلی‌استیشن ۵ بانام «دوال سنس» کرده بود.

نکته جالب‌توجه این است که کنسول پلی‌استیشن ۵ دارای ترکیبی از دورنگ مشکی و سفید است که به‌هیچ‌عنوان شباهتی به پتنت‌های رونمایی شده در روز‌های گذشته ندارد. سونی در این مراسم علاوه بر پلی‌استیشن ۵، از هدفون این پلی‌استیشن بانام پلاس D۳، مدیا ریموت، HD Camera نیز رونمایی کرد. طبق اعلام رسمی این شرکت تاریخ عرضه پلی‌استیشن در تعطیلات ۲۰۲۰ خواهد بود.

نکته قابل‌توجه دیگر اینکه اجرای بازی‌های پلی‌استیشن ۴ بر روی کنسول پلی‌استیشن ۵ امکان‌پذیر خواهد بود چراکه این کنسول قابلیت Backward Comoatibility را دارا می‌باشد.


مشخصات فنی و ویژگی‌های پلی‌استیشن ۵ سونی

پلی‌استیشن ۵، (play Station 5) که به‌اختصار PS5 نامیده می‌شود پنجمین کنسول بازی از پلی‌استیشن است که توسط شرکت سونی ساخته‌شده است. نخستین گزارشات مربوط به توسعه این بازی کنسول در سال ۲۰۱۹ توسط مارک سرنی، معمار و سازنده ارشد آن منتشر شد. شرکت سونی در مراسم رونمایی از این پلی‌استیشن اعلام کرد که قصد دارد تا پایان ۲۰۲۰ این پلی‌استیشن را در سراسر جهان عرضه کند. البته هنوز روز مشخصی برای عرضه این کنسول اعلام‌نشده و باید منتظر بمانیم تا این شرکت تاریخ دقیقی را اعلام کند.
 
 پردازنده مرکزی (CPU): پردازنده ۸ هسته‌ای zen ۲ با فرکانس متغیر پردازشی ۳/۵ گیگاهرتز
• پردازنده گرافیکی (GPU): باقدرت پردازشی ۲۸/۱۰ ترافلاپس، مجهز به ۳۶ واحد محاسباتی (CU) با فرکانس متغیر ۲۳/۲ گیگاهرتز و معماری RDNA۲
• توان پردازشی: ۲۸/۱۰ ترافلاپس
• حافظه رم: ۱۶ گیگابایت (حافظه GDDR۶ و ۲۵۶ بیتی)
• پهنای حافظه: ۴۴۸ GB/S
• فضای ذخیره‌سازی داخلی: ۸۲۵ گیگابایت از نوع SSD سفارشی‌سازی شده
• فضای ذخیره‌سازی خارجی قابل ارتقاء: مجهز به درگاه خارجی SSD از نوع VVMe برای ارتقاء فضای ذخیره‌سازی است
• درایو نوری: درایور بلوری K UHD۴
• خروجی تصویر: ۴K-۸K
• اقلام موجود: کابل برق، کابل HDMI، یک دسته
• رنگ: مشکی و سفید
• سایر امکانات: پشتیبانی از هارد اکسترنال USB
• تاریخ عرضه: پایان ۲۰۲۰

با توجه به مشخصات فنی پلی‌استیشن ۵ و استفاده SSD، مارک سرنی عضو ارشد تیم توسعه این پلی‌استیشن مزایای استفاده از SSD را لودینگ سریع‌تر بازی‌ها و آزادی عمل بیشتر به بازی‌سازان و از بین رفتم محدودیت‌های موجود برای ساخت و توسعه بازی‌ها را عنوان می‌کند.
 

تفاوت نسخه پلی‌استیشن ۵ و پلی‌استیشن ۵ دیجیتال چیست؟

با توجه به اینکه شرکت سونی در مراسم رونمایی خود دو نسخه این پلی‌استیشن را معرفی کرد، اما تنها تفاوت این دو نسخه، در پشتیبانی از دیسک فیزیکی بازی‌ها است. این بدان معناست که پلی‌استیشن ۵ از دیسک بازی‌ها پشتیبانی می‌کند و دارای بلوری اولترا K۴ است این در حالی است که پلی‌استیشن ۵ دیجیتال، تنها از بازی‌های دیجیتال پشتیبانی می‌کند، و نمی‌توان روی آن دیسک قرارداد.

نکته دیگر اینکه پلی‌استیشن ۵ معمولی به دلیل داشتن درایو بلوری از قیمت بالاتری نسبت به پلی‌استیشن دیجیتال برخوردار خواهد بود.


قیمت پلی‌استیشن ۵

قیمت پلی استیشن 5 و تاریخ عرضه آن به‌طور رسمی اعلام شد. سونی قیمت PS5 را ۵۰۰ دلار اعلام کرد.


پلی‌استیشن ۵ چه بازی‌هایی دارد؟

سونی در رونمایی خود از پلی‌استیشن ۵ چندین بازی نیز برای آن رونمایی کرد. از بازی‌های شاخص پلی‌استیشن ۵ می‌توان به (اسپایدرمن، هورایزن ۲، رچت اند کلنک و چند بازی دیگر) اشاره کرد. نکته قابل‌تأمل اینکه تمام بازی‌های پلی‌استیشن ۴ نیز بر روی این کنسول قابل‌اجرا خواهند بود.
نظرات بینندگان