arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۵۷۴۳
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۲ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۹

داشتن دوست خوب در زندگی چه فوایدی دارد؟

دوستان یکی از بزرگترین منابع حمایتی هستند که در طول زندگی خود پیدا خواهید کرد. گاهی در زندگی مشکلاتی به وجود می‌آید که با حساب باز کردن بر روی دوستانتان می‌توانید برخی از آن مشکلات را برطرف کنید. همچنین داشتن دوست به زندگی شما شور و هیجان می‌بخشد؛ علاوه بر اینها، علم ثابت کرده است که داشتن دوست مزایای دیگری دارد که در این یادداشت به آنها می‌پردازیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

دوستان یکی از بزرگترین منابع حمایتی هستند که در طول زندگی خود پیدا خواهید کرد. گاهی در زندگی مشکلاتی به وجود می‌آید که با حساب باز کردن بر روی دوستانتان می‌توانید برخی از آن مشکلات را برطرف کنید. همچنین داشتن دوست به زندگی شما شور و هیجان می‌بخشد؛ علاوه بر اینها، علم ثابت کرده است که داشتن دوست مزایای دیگری دارد که در این یادداشت به آنها می‌پردازیم.

 مطالعات مختلف ثابت کرده است که داشتن دوستان خوب سلامت افراد را از نظر جسمی و ذهنی بهبود می‌بخشد اما برای برقراری یا حفظ دوستی‌ها لازم است اهمیت دوستی‌ها را بفهمید و بدانید که برای ایجاد و پرورش دوستی‌ها چه کاری می‌توانید انجام دهید.

داشتن دوست چه فوایدی دارد؟
تحقیقات نشان می‌دهد که داشتن دوست خوب می‌تواند تأثیرات مثبتی بر سلامتی داشته باشد. در حقیقت، مطالعات نشان داده که داشتن دوست می‌تواند از نظر جسمی، روحی و عاطفی دارای مزایای زیر باشد:

1-استرس پایین‌تر
محققان معتقدند که دوستی در روند استرس بدن نقش دارد؛ چنانچه وقتی شما افکار و آنچه در ذهنتان وجود دارد را با دوستانتان به اشتراک می‌گذارید، بدن شما مقدار کمتری هورمون کورتیزول(هورمون استرس) تولید می‌کند که می‌تواند اثر آرام‌بخشی داشته باشد.

2-بهبود اعتماد‌به‌نفس
حمایت و تعریف و تمجید دوستان می‌تواند در اعتماد‌به‌نفس شما نقش به سزایی داشته باشد. همچنین حضور در کنار دوستان می‌تواند به ایجاد یک زندگی شادی‌آفرین کمک کند.

3- بهبود روحیه
مطالعات نشان داده است که معاشرت با دوستان تأثیر زیادی در تقویت روحیه شما دارد و شما نیز می‌توانید با ایجاد دوستی ضریب خوشبختی خود را تقویت کنید.

4- سلامت جسمی بهتر
متخصصان پزشکی معتقدند که دوستی‌های پایدار باعث تقویت عادت‌های سالم می‌شود. چنانچه دوستان می‌توانند شما را ترغیب کنند تا عادت‌های سالم مانند رژیم غذایی بهتر و ورزش بیشتر را در خود ایجاد کنید. همچنین ارتباط با دوستان می‌تواند به کاهش بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله فشارخون بالا، چاقی و افسردگی کمک کند.

اهمیت دوستی برای کودکان
دوستان برای رشد سالم کودکان بسیار حیاتی است. تحقیقات نشان داده است که عدم داشتن دوست در دوران کودکی می‌تواند باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی در بزرگسالی شود. فواید داشتن دوست برای کودکان چیزی فراتر از

 

مطالعات نشان داده است که معاشرت با دوستان تأثیر زیادی در تقویت روحیه شما دارد و شما نیز می‌توانید با ایجاد دوستی ضریب خوشبختی خود را تقویت کنید.
سرگرمی و بازی است؛ چنانچه دوستی در دوران کودکی می‌تواند از اهمیت زیادی برخوردار باشد:
همدلی - درک احساسات دیگران، یادگیری مهربان بودن، دلسوزی نسبت به دیگران
تعامل اجتماعی - برقراری ارتباط با دیگران،گوش دادن، همکاری و حل مشکلات
آزاد اندیشی و پذیرش تفاوت‌ها- خصوصاً اگر آنها با كودكانی با شخصیت و توانایی‌های متفاوت، یا از زمینه‌ها و فرهنگ‌های مختلف اجتماعی دوست شوند.
یادگیری-افزایش انگیزه یادگیری، بهبود عملکرد درسی

نقش والدین:
والدین نقش اساسی در رشد اجتماعی فرزندشان دارند. قطعاً هیچ کودکی با مهارت‌های اجتماعی متولد نمی‌شود بنابراین والدین نقش مهمی در تقویت مهارت اجتماعی کودکان ایفا می‌کنند. مهمترین کاری که والدین می‌توانند انجام دهند این است که رابطه دوستانه و محترمانه‌ای با فرزندشان برقرار کنند، اعتماد‌به‌نفس کودک را تقویت کنند و زمینه دوستی با همسالان را به روش‌های مختلفی مثل دعوت از دوستان کودک، ثبت نام در کلاس‌های آموزشی و... فراهم کند تا کودک نحوه تعامل و دوستی با دیگران را بیاموزد.

اهمیت دوستی بعد از ازدواج
ارتباط با دوستان بعد از ازدواج نه تنها مهم است بلکه باعث بهبود روابط زناشویی می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که استرس زنان و مردان هنگام هم‌نشینی با هم‌جنس خود نسبت به زمان بیرون رفتن با جنس مخالف یا صرف وقت با خانواده کاهش چشمگیری پیدا می‌کند که این امر می‌تواند کیفیت زندگی زناشویی را افزایش دهد. علاوه بر این، ارتباط با دوستان در زنان و مردان تأثیرات دیگری نیز دارد.

تأثیر ارتباط با دوستان بر زنان بعد از ازدواج:
زنانی که دوستانی ندارند یا زمانی را با آنها سپری نمی‌کنند، احساس خلأ و تنهایی زیادی دارند که پر کردن آن با چیزهای دیگری دشوار است. همچنین دوستی زنان بعد از ازدواج، تأثیر بسزایی در سلامت جسمی و روانی آنها دارد زیرا زنان در ملاقات با دوستانشان به راحتی با آنها صحبت کرده و از این طریق،حمایت و تشویق مورد نیاز برای غلبه بر مشکلات خود را پیدا می‌کنند.

تأثیر ارتباط با دوستان بر مردان بعد از ازدواج:
براساس مطالعات روانشناسان، مردان در رابطه با دوستان خود کمتر دچار استرس و عصبانیت می‌شوند؛ دلیل این امر این است که مردان زمانی که در کنار همسر خود قرار می‌گیرند، بیشتر انرژی‌شان را صرف جلب رضایت او می‌کنند؛ د‌رحالی‌که ارتباط با دوستان باعث می‌شود تا مردان، ساعتی از دغدغه‌ها و وظایف خانوادگی فارغ شده و با سپری کردن اوقات خوش در کنار دوستان، شادی و نشاط‌شان را به زندگی مشترک منتقل کنند. بنابراین ایجاد و حفظ دوستی برای مردان بسیار اهمیت داشته و مانند یک مسکن در زندگی عمل می‌کند.

توصیه به همسران:
همسرتان را برای بیرون رفتن با دوستانش محدود نکنید چراکه این محدویت‌ها می‌تواند به مرور زمان باعث انزوای زوجین شده و هویت و استقلال همسرتان را زیر سؤال ببرد.
-همدیگر را درک کنید؛ همانطور که شما با بیرون رفتن با دوستانتان روحیه‌تان عوض می‌شود، همسرتان هم مثل شما نیاز به ارتباط با دوستانش دارد.

اهمیت دوستی برای سالمندان
یکی از برجسته‌ترین امتیازاتی که در نتیجه دوستی با دیگران حاصل می‌شود این است که احساس تنهایی شخص را از بین می‌برد. در دوران سالمندی به دلیل تغییرات جسمی، از دست دادن عزیزان و بازنشستگی، افراد احساس تنهایی بیشتری می‌کنند که این احساسات می‌تواند برای سلامتی آنها مضر باشد؛ چنانچه تحقیقات نشان می‌دهد که تجربه تنهایی برای مدت طولانی به اندازه کشیدن 15 نخ سیگار در روز، خطر مرگ را افزایش می‌دهد. علاوه‌بر‌این، تنهایی می‌تواند منجر به افسردگی و اضطراب در سالمندان شود. با این حال، برقراری ارتباط با دوستان می‌تواند باعث افزایش اعتماد‌به‌نفس و غلبه بر احساسات منفی شود. همچنین یکی ازمهمترین مزایای دوستی در دوران سالمندی، تقویت توانایی شناختی(تمرکز، حافظه، یادگیری) و تحریک مغز است.

نحوه پیدا کردن دوست در دوران سالمندی
یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود زندگی سالمندان، فراهم کردن شرایط برای ارتباط با گروه همسالان است. دقت کنید که نوع دوستی در سالمندی با بزرگسالی متفاوت است. دوستی در سالمندی صرفاً به معنای برقراری ارتباط و هم‌صحبت شدن است. حال اگر فردی از نزدیکان شما سالمند است و احساس تنهایی می‌کند، می‌توانید به طرق مختلف زمینه‌های ارتباط او با گروه همسالانش را فراهم کنید. مثلاً می‌توانید او را به مراکز خانه سالمندان برده تا با افراد جدید آشنا شده و از هم‌صحبتی با آنها لذت ببرد. همچنین پارک‌ها مکان مناسبی هستند که سالمندان می‌توانند در آنجا با یکدیگر آشنا شوند. دورهمی‌های فامیلی افراد مسن یکی‌دیگر از روش‌های عالی برای رفع تنهایی سالمندان است که می‌توانید تدارک ببینید.

 

 

نظرات بینندگان