arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۵۷۷۷
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۴ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۹

جای اجباری کردن تشخیص ناشنوایی بدو تولد در قانون خالی است

مسوول کمیته مطالعات کم شنوایی و ناشنوایی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: جای قانون «اجباری کردن تشخیص و مداخله زودهنگام کم شنوایی و ناشنوایی در بدو تولد» خالی است که امید است مجلس شورای اسلامی برای پیشگیری از کم شنوایی و ناشنوایی در جامعه و مداخلات ضروری به این مهم توجه ویژه داشته باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مسوول کمیته مطالعات کم شنوایی و ناشنوایی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: جای قانون «اجباری کردن تشخیص و مداخله زودهنگام کم شنوایی و ناشنوایی در بدو تولد» خالی است که امید است مجلس شورای اسلامی برای پیشگیری از کم شنوایی و ناشنوایی در جامعه و مداخلات ضروری به این مهم توجه ویژه داشته باشد.

به گزارش روز دوشنبه دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گیتا موللی افزود: در سه سال گذشته پویش ملی «آگاه سازی جامعه نسبت به کم شنوایی و ناشنوایی» برای اطلاع رسانی هرچه بیشتر به مردم و خانواده ها برای پیشگیری از تولد نوزادان با کم شنوایی و ناشنوایی و تشخیص و مداخله زودهنگام برای بهبود کیفیت زندگی کودکان کم شنوا و ناشنوا برای موفقیت آنان مطابق با همسالان شنوای شان فعالیت کرد.

وی افزود: امسال نیز هم زمان با هفته جهانی ناشنوایان (۲۱ تا ۲۶ سپتامبر مصادف با ۳۱ شهریور تا ۵ مهر)، کمیته مطالعات ناشنوایی و کم شنوایی مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با همکاری انجمن پروانه ها که متشکل از والدین کودکان ناشنوا و کم شنوای ایران است، این پویش را برگزار می کند.

عضو هیات علمی و مسئول کمیته مطالعات کم شنوایی و ناشنوایی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ادامه داد: فراخون این همایش چند روز پیش اعلام شد و در این مدت، مراکز و نهادهای مختلفی به این پویش پیوسته اند تا سهمی در اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه نسبت به مسایل کم شنوایان و ناشنوایان داشته باشند.

محقق حوزه کم شنوایی و ناشنوایی اظهار داشت: اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت از این فعالیت کشوری حمایت کردند و استارتاپ هلیکس (دانشگاه علوم پزشکی تهران)، کانون ناشنوایان ایران، استارتاپ اپلیکیشن هاناپ، شبکه توانبخشی ایران، انجمن آوا ( والدین کودکان آسیب دیده شنوایی کرمانشاه )، و شرکت آوا اندیش روژ زاگرس (طرح شنوبین) ناشنوایان " ، به این پویش مردمی و ملی پیوسته اند.

وی همچنین از " گروه های آموزشی رشد و پرورش کودکان پیش از دبستان و روانشناسی کودکان استثنایی، کمیته آموزش اوان کودکی مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، مفدا (معاونت فرهنگی - دانشجویی) و انجمن دانشجویان کودکان استثنایی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی" به عنوان دیگر همراهان این پویش ملی نام برد.

موللی با اشاره به اینکه حدود ۵۰ درصد کم شنوایی ها قابل پیشگیری است، تاکید کرد: یکی از مهمترین عوامل کم شنوایی در همه کشورها که قابل پیشگیری است، ازدواج های فامیلی است. بطوری که ۶۰ تا ۷۰ درصد کودکان کم شنوا حاصل ازدواج های فامیلی هستند. حتی اگر در آن خانواده و یا فامیل، فرد کم شنوایی وجود نداشته باشد، ژن مربوطه، سبب تولد نوزاد کم شنوا می شود. درصورتی که اگر آگاه سازی در جامعه گسترش یابد، خانواده ها از مشاوره های پیش از بارداری استفاده می کنند و با اقدامات پیشگیرانه، از تولد نوزاد مبتلا به کم شنوایی یا ناشنوایی جلوگیری خواهند کرد.

وی درباره بیماری های ژنتیکی، سندرمی و حوادث به عنوان دیگر عوامل کم شنوایی گفت: آنچه که در کم شنوایی بسیار حائز اهمیت است، نقش اقدامات پیشگیرانه و همچنین " تشخیص و مداخلات زودهنگام در بدو تولد " است که بسیار ساده است، اما در عین حال، در سرنوشت و آینده تحصیلی و فعالیت اجتماعی کودک بسیار تاثیرگذار است.

این عضو هیات علمی دانشگاه تصریح کرد: اگر در بدو تولد، تشخیص به موقع انجام و برای نوزاد، سمعک استفاده شود و آموزش های مناسب براساس اصول علمی به والدین داده شود، نوزاد می تواند رشد طبیعی داشته باشد و مانند همسالان شنوای خود، زبان آموزی و خواندن و نوشتن بیاموزد.

وی ادامه داد: کم شنوایی و ناشنوایی، شایع ترین اختلال مادرزادی است؛ بطوری که از هر هزار تولد زنده، یک تا سه نوزاد حتما دچار کم شنوایی عمیق دوطرفه دائمی هستند. اگر نوزادان با کم شنوایی خفیف تر و یا یک طرفه را به آن اضافه کنیم، تعداد نوزادان کم شنوا به ۱۶ در هزار تولد افزایش می یابد.

این فعال حوزه کم شنوایی و ناشنوایی افزود: در کنار تمام اقدامات علمی، آموزشی و همچنین بهداشتی و درمانی، جای قانون «اجباری کردن تشخیص و مداخله زودهنگام کم شنوایی و ناشنوایی در بدو تولد» خالی است. امید است مجلس شورای اسلامی برای پیشگیری از کم شنوایی و ناشنوایی در جامعه و مداخلات ضروری در بدو تولد، به این مهم توجه ویژه داشته باشد.

ایرنا

نظرات بینندگان