arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۵۹۳۹
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۲ - ۰۱ مهر ۱۳۹۹

ضربه حقوقی تازه به تیم ترامپ / قاضی‌های سه ایالت، شکایت‌ها علیه رأی‌دهی پستی را رد کردند

جمهوری‌خواهان آمریکا در بسیاری از ایالت‌ها در تلاش برای مبارزه با گزینه رأی‌پستی در انتخابات ریاست جمهوی ۲۰۲۰ هستند. قاضیان سه ایالت اکنون به شماری از این تلاش‌ها پاسخ منفی داده و شکایت‌های ارائه‌شده را رد کرده‌اند. در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا نزدیک به یک چهارم آرا از طریق پستی داده شده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جمهوری‌خواهان آمریکا در بسیاری از ایالت‌ها در تلاش برای مبارزه با گزینه رأی‌پستی در انتخابات ریاست جمهوی ۲۰۲۰ هستند. قاضیان سه ایالت اکنون به شماری از این تلاش‌ها پاسخ منفی داده و شکایت‌های ارائه‌شده را رد کرده‌اند.

به گزارش دویچه وله، امکان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا از طریق دادن رأی پستی از جمله موضوعات محوری است که بر سر آن میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها اختلاف نظری اساسی وجود دارد.

در حالی که دموکرات‌ها و نامزد آنها جو بایدن، با توجه به خطرات و محدودیت‌های ناشی از پاندمی کرونا رأی‌دهی پستی را بدیلی مطمنئن برای محل‌های اخذ رأی می‌دانند، جمهوری‌خواهان و به ویژه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، با این شیوه مخالف است.

تیم کارزار انتخاباتی ترامپ که در این راستا شکایت‌های گوناگونی به دادگاه‌های ایالت‌های مختلف ارائه کرده، اکنون در سه مورد با شکست روبرو و متحمل ضربه‌ای سخت شده است.

یک قاضی ایالت نوادا یکی از این شکایت‌ها را که در مخالفت با ارسال برگه‌های رأی پستی به تمامی واجدان رأی‌دهی ارائه شده بود، رد کرد.

در ویسکانسین نیز یک قاضی ایالتی مهلت شمارش برگه‌های پستی را که تاریخ مهر آن‌ها اعتبار دارد، به مدت شش روز تمدید کرده است.

به این ترتیب اگر برگه‌های ارسالی در چارچوب تاریخ معتبر ارسال شده باشند، باید تا تاریخ ۹ نوامبر امکان شمارش و احتساب آن‌ها وجود داشته باشد. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سوم نوامبر سال جاری (۲۰۲۰) برگزار می‌شود.

طبق آخرین نظرسنجی‌ها، جو بایدن در ایالت ویسکانسین از ترامپ پیشی گرفته است. ۴۸ درصد از واجدان شرایط رأی‌دهی گفته‌اند که به بایدن رأی می‌دهند. این در حالی است که میزان حامیان ترامپ در این ایالت ۴۳ درصد است.

ویسکانسین از ایالاتی است که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نقشی مهم بازی می‌کند، چون از رأی الکترال بالایی برخوردار است.

در نیویورک نیز یک قاضی ایالتی حکمی به اداره پست آمریکا ابلاغ کرد که این اداره طبق آن باید برای نامه‌های مربوط به رأی‌دهی پستی اولویت قائل شود و با اضافه‌کاری کارمندان خود در این راستا موافقت کند.

پیش از آن نیز احکامی مشابه در رد شکایت‌های جمهوری‌خواهان در رابطه با انتخابات پستی صادر شده و دموکرات‌ها به موفقیت‌هایی دست یافته بودند.

مشاجرات و کشمکش‌های دو جناح بر سر این موضوع اکنون چندین ماه است که جریان دارد. در حال حاضر به نظر می‌رسد که اقدامات و تلاش‌های حقوقی جمهوری‌خواهان برای جلوگیری از انتخابات پستی نتایج دلخواه آنان را به دنبال ندارد.

دونالد ترامپ تا کنون بارها مخالفت خود را با این شیوه ابراز کرده و از "بالا بودن خطر جعل و تخلفات انتخاباتی" در صورت استفاده از این شیوه سخن گفته است. کارشناسان ادعاهای ترامپ را بی‌اساس خوانده و آن را رد کرده‌اند.

با توجه به پیامدها و محدودیت‌های مرتبط با پاندمی کرونا در آمریکا بسیاری از روسای شعبه‌های اخذ رأی در این کشور شهروندان را فراخوانده‌اند تا از طریق پستی رأی دهند.

در یکی از تازه‌ترین نظرسنجی‌هایی که خبرگزاری رویترز در ماه اوت امسال انجام داد، نزدیک به نیمی از هواداران حزب دموکرات گفته بودند که از طریق پستی رأی خواهند داد. این در حالی بود که تنها ۲۵ درصد طرفداران جمهوری‌خواهان قصد انجام چنین کاری را داشتند.

در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا نزدیک به یک چهارم آرا از طریق پستی داده شده بود.

نظرات بینندگان