arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۵۹۶۲
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۴ - ۰۱ مهر ۱۳۹۹

ژاپن برای عضویت دائم در شورای امنیت اعلام آمادگی کامل کرد

وزیر خارجه ژاپن ضمن درخواست برای ایجاد اصلاحات در ترکیب شورای امنیت و بسط یافتن آن، از آمادگی کامل کشورش برای پیوستن به این نهاد بین‌المللی خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«توشیمیتوسو موتگی»، وزیر خارجه ژاپن امروز سه‌شنبه از تمایل کشورش برای مشارکت در حاکمیت جهانی به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل خبر داد.

او در بیانیه‌ای به مناسبت هفتادوپنجمین سالگرد تاسیس سازمان ملل، ضمن درخواست برای افزایش تعداد اعضای دائمی شورای امنیت، چنین اقدامی را در جهت تبدیل این شورا به نهادی موثر و نماینده که می‌تواند واقعیات جامعه جهانی را در قرن بیست و یکم منعکس کند، توصیف کرد.

به گزارش «ایژین ریویو»، این مقام ژاپنی با اعلام تمایل کشورش برای به عهده گرفتن نقش رهبری در مقابله با مسائل مهمی مانند همه‌گیری جهانی کرونا، گفت: ژاپن کاملاً اماده است این مسئولیت‌ها را به عنوان عضو دائم شورای امنیت انجام دهد و به تامین صلح و ثبات جهان کمک کند.

وی در پیامی ویدئویی افزود کشورهای عضو سازمان ملل نمی‌توانند از وضع موجود راضی باشند و خواستار اقدامات جدی برای اصلاح شورای امنیت برای دوران پساکرونا شد.

در حال حاضر کشورهای انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آمریکا، ۵ عضو دائمی شورای امنیت را تشکیل می‌دهند که نشان‌دهنده ساختار قدرت جهان در زمان ایجاد سازمان ملل بعد از جنگ جهانی دوم است. ژاپن از زمان پیوستن به سازمان ملل در سال ۱۹۵۶ یکی از جایگاه‌های چرخشی این نهاد را برای ۱۱ دوره در اختیار داشته است.

وزیر خارجه ژاپن گفت: متقاعد شده‌ام که کشورهای عضو که توانایی و تمایل برای برعهده گرفتن مسئولیت‌های اصلی را دارند، باید در شورای امنیت گسترده‌تر، کرسی داشته باشند.

او یادآور شد سال ۲۰۲۰، هفتادوپنجمین سالگرد بمباران هیروشیما و ناگازاکی است و قول داد کشورش با کشورهای دیگر همکاری کند تا از تکرار فجایع جنگ جلوگیری شود.

موتگی این اظهارات را یک روز قبل از جلسه مجازی با همتایان هندی، آلمانی و برزیلی خود درباره اطلاح شورای امنیت، مطرح کرد. به گفته مقامات وزارت خارجه ژاپن، انتظار می‌رود این ۴ کشور که به آن‌ها گروه ۴ می‌گویند، بر تمایل خود برای عضویت دائم در شورای امنیت تاکید کنند.

منبع: فارس

 

نظرات بینندگان