arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۶۰۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۰۸ - ۰۲ مهر ۱۳۹۹

السیسی: دخالت مستقیم مصر در لیبی قانونی است / با هرگونه عبور از خط قرمزهای خود در لیبی مقابله می کنیم

رییس جمهوری مصر بر مقابله با هر گونه عبور از خط قرمزهای اعلام شده از سوی کشورش در شهرهای سرت و الجفره در لیبی تاکید کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس جمهوری مصر بر مقابله با هر گونه عبور از خط قرمزهای اعلام شده از سوی کشورش در شهرهای سرت و الجفره در لیبی تاکید کرد.

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، عبدالفتاح السیسی روز سه شنبه در سخنانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل که امسال به دلیل شیوع کرونا به صورت مجازی برگزار شد گفت: مصر به راه حل سیاسی در لیبی پایبند است، چرا که بحران لیبی بر امنیت کشورهای همسایه تاثیر می گذارد و ما با هرگونه عبور از خط قرمز مشخص شده از سوی قاهره در سرت و الجفره، مقابله خواهیم کرد.

سخنان رییس جمهوری مصر در حالی است که وی چند ماه پیش در بازدید از یک پایگاه نظامی دریایی در نزدیکی مرز لیبی گفت: هر گونه دخالت مستقیم مصر در لیبی قانونی است.

به نوشته روزنامه الاهرام مصر، «عبدالفتاح السیسی» افزود: هرگونه دخالت مستقیم از سوی کشور مصر، خواه برای دفاع از خود یا بنا به درخواست حاکمیت قانونی و منتخب لیبی باشد که همان مجلس نمایندگان لیبی بوده، قانونی است.

السیسی ادامه داد: شهرهای سرت واقع در شمال لیبی و پایگاه هوایی الجفره (واقع در مرکز لیبی) خط قرمز است و ما آماده‌ایم که به مردم لیبی کمک و از آنها حمایت کنیم.

رییس جمهوری مصر در هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل افزود: ما از لیبی در جنگ علیه تروریسم و دخالت های برخی طرف های منطقه ای حمایت خواهیم کرد.

السیسی با تاکید بر مجازات کشورهایی که به قول او قطعنامه های بین المللی را نقض کنند گفت: مصر حامی تحقق صلح و امنیت بین المللی و خواهان اتخاذ روشی است که امنیت و ثبات را محقق سازد.

رییس جمهوری مصر همچنین به حمایت خود از حق ملت فلسطین در ایجاد کشور مستقل اشاره و بر حمایت خود از روند صلح بر اساس راه حل مربوط به ایجاد دو کشور تاکید کرد.

وی همچنین در اعتراض به احداث سد النهضه بر روی رودخانه نیل و بیان اینکه مذاکرات کشورش با اتیوپی نتایج مطلوبی در پی نداشته است تاکید کرد که نیل در انحصار هیچ طرفی نیست.

السیسی همچنین از نگرانی شدید مردم مصر در باره طرح احداث سد النهضه خبر داد که به گفته وی توسط یک کشور همسایه و دوست بر روی رودخانه ای بنا شده که در طول هزاران سال به میلیون ها انسان زندگی بخشیده است.

وی افزود: تلاش های آمریکا و آفریقای جنوبی برای انجام مذاکرات به منظور حل و فصل اختلافات موجود، متاسفانه نتیجه مطلوبی در پی نداشته است.

منبع: ایرنا

نظرات بینندگان