arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۶۲۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۸ - ۰۳ مهر ۱۳۹۹

ناتو: پیشرفت خوبی در گفت‌وگوهای یونان و ترکیه حاصل شده

دبیرکل ناتو چهارشنبه شب گفت که ترکیه و یونان در مذاکرات فنی در مورد مدیترانه شرقی پیشرفت خوبی داشته‌اند. استولتنبرگ همچنین از توافق میان دو کشور برای انجام گفت‌وگوهای اکتشافی استقبال کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دبیرکل ناتو چهارشنبه شب گفت که ترکیه و یونان در مذاکرات فنی در مورد مدیترانه شرقی پیشرفت خوبی داشته‌اند.

به گزارش ایرنا از آناتولی، "ینس استولتنبرگ" در یک کنفرانس مطبوعاتی با "پدرو سانچز" نخست وزیر اسپانیا گفت: جلسات ادامه دارد و پیشرفت خوبی نیز حاصل شده است. این مذاکرات فنی نظامی است.

استولتنبرگ افزود: نیمی از نشست‌ها در مقر ناتو با یونان و ترکیه برگزار شده است. هدف از این نشست ایجاد یک مکانیسم رفع اختلافات با هدف جلوگیری از حوادث در دریا یا هوا است.

استولتنبرگ همچنین از توافق میان دو کشور برای انجام گفت‌وگوهای اکتشافی استقبال کرد.

دبیرکل ناتو تاکید کرد که آنها تلاش‌های دیپلماتیک به رهبری آلمان برای حل اختلافات اساسی را تکمیل می‌کنند. تلاش‌های آلمان منجر به توافق روز سه‌شنه برای انجام گفت‌وگوهای اکتشافی شد که من از آن استقبال می‌کنم.

دبیرکل ناتو همچنین از نقش نخست وزیر اسپانیا در حمایت از تلاش‌های برای رفع اختلافات تشکر کرد.

ریشه اختلاف میان ترکیه با یونان و قبرس در خصوص بهره برداری از منابع زیرزمینی مناطقی از شرق دریای مدیترانه است که با اقدام اخیر ترکیه در اعزام کشتی‌های تحقیقاتی برای عملیات اکتشاف نفت و گاز در شرق دریای مدیترانه در نزدیکی ساحل جزیره قبرس شدت گرفته است.

در این میان، اتحادیه اروپا خواستار حل و فصل مسالمت آمیز اختلاف شده و به درخواست یونان و قبرس از ترکیه خواسته است تا عملیات اکتشاف و حفاری در آب‌های مورد مناقشه شرق مدیترانه را متوقف کند در غیر این صورت، با واکنش این اتحادیه روبه رو خواهد شد.

نکته قابل توجه، عضویت ترکیه و یونان در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است و به همین جهت، "ینس استولتنبرگ" دبیرکل این سازمان خواهان ایجاد سازوکاری برای جلوگیری از درگیری میان دو کشور شده است.

پس از دیدار استولتنبرگ با "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه در چهار هفته پیش، مذاکرات فنی میان آنکارا و آتن در مقر ناتو آغاز و روز سه شنبه پنجمین دور این مذاکرات برگزار شد.

نظرات بینندگان