arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۶۳۴۳
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۲۰ - ۰۳ مهر ۱۳۹۹

آیا مصرف زینک (روی) به مبارزه با کرونا کمک می‌کند؟

پژوهشگران اسپانیایی در کنفرانس اروپایی کروناویروس این یافته را گزارش کردند که بیماران بستری‌شده کووید-۱۹ با میزان پایین روی یا زینک در خون نسبت به بیماران با میزان طبیعی این ماده معدنی وضعیت بدتری دارند. به گفته این پژوهشگران در بیمارستان «دل مار» در بارسلونای اسپانیا بیماران با میزان‌های پایین‌تر روی در هنگام پذیرش دچار التهاب بیشتری در دوره عفونت می‌شوند و پیامدهای بالینی بدتری دارند. این بررسی نشان داد که میزان‌های روی در خون بیمارانی به علت کووید-۱۹ درگذشته بودند، بسیار پایین‌تر از بیمارانی است که از این بیماری جان سالم به در برده بودند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مصرف مکمل‌های «زینک» یا «روی» برای کاهش علائم سرماخوردگی رواج دارد، اما یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که این ماده معدنی ممکن است به مبارزه با کووید-۱۹ هم کمک کند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی نیوز پژوهشگران اسپانیایی در کنفرانس اروپایی کروناویروس این یافته را گزارش کردند که بیماران بستری‌شده کووید-۱۹ با میزان پایین روی یا زینک در خون نسبت به بیماران با میزان طبیعی این ماده معدنی وضعیت بدتری دارند.

به گفته این پژوهشگران در بیمارستان «دل مار» در بارسلونای اسپانیا بیماران با میزان‌های پایین‌تر روی در هنگام پذیرش دچار التهاب بیشتری در دوره عفونت می‌شوند و پیامدهای بالینی بدتری دارند.

کارشناسان می‌گویند خواص روی در تقویت دستگاه ایمنی از قبل شناخته شده است و یک توضیح احتمالی درباره نتایج این بررسی هم این است که اثر ضد التهابی روی ممکن است باعث حفاظت بیماران شده باشد.

این بررسی نشان داد که میزان‌های روی در خون بیمارانی به علت کووید-۱۹ درگذشته بودند، بسیار پایین‌تر از بیمارانی است که از این بیماری جان سالم به در برده بودند.

همچنین به گفته این پژوهشگران میزان‌های بالاتر روی در خون بیماران با میزان پایین‌تر پروتئین‌های التهاب‌زا در بیمارن دچار عفونت کرونا همراهی داشت.

این بررسی نشان داد که در مجموع به ازای هر واحد افزایش روی در خون احتمال مرگ ناشی از کرونا در مدت بستری ۷ درصد کاهش می‌یابد.

البته این پژوهشگران می‌گویند یافته‌هایشان رابطه سببی میان میزان روی و شدت بیماری کرونا را ثابت نمی‌کند و با توجه به کوچک بودن این بررسی (که در ۲۴۹ بیمار انجام شد)ِ لازم است بررسی‌های بیشتری برای ارزیابی اثر درمانی احتمالی مکمل‌های روی انجام شود.

نظرات بینندگان