arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۶۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۲ - ۰۵ مهر ۱۳۹۹

مسکو: در صورت تحریم روسیه از سوی سنای آمریکا، تلافی خواهیم کرد

یکی از قانون‌گذاران ارشد روسیه گفت در صورت تصویب تحریم این کشور در سنای آمریکا، سناتورهایی که به آن رأی دهند مورد تحریم قرار خواهند گرفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یکی از قانون‌گذاران ارشد روسیه گفت در صورت تصویب تحریم این کشور در سنای آمریکا، سناتورهایی که به آن رأی دهند مورد تحریم قرار خواهند گرفت.

به گزارش فارس، «ولادیمیر جباروف» معاون اول کمیته امور خارجه شورای فدراسیون روسیه گفت، تحریم‌های جدید احتمالی آمریکا علیه مسکو بدون پاسخ نخواهند ماند.

به نوشته نشریه «نیوز ویک»، جباروف گفت: «شخصاً چنین پیشنهادی را به همکارانم خواهم داشت؛ ضروری است که تحریم‌های فرد به فرد مشابهی را علیه سناتورهایی که این قانون را [در آمریکا] پیشنهاد کرده‌اند و کسانی که به آن رأی بدهند اعمال کنیم».

این قانون‌گذار روس با بی پایه خواندن این تحریم‌ها که به بهانه مسمومیت «الکسی ناوالنی» از مخالفان دولت روسیه مطرح شده‌اند گفت: «چنین چیزی با هیچ کدام از قوانین بین‌الملل سازگار نیست. این فرد زنده و سالم است و هنوز بیمارستان گزارشی درباره دلایل مسمومیت او ارائه نکرده است و فقط بیانیه‌هایی از سوی شخصیت‌های سیاسی در این باره منتشر شده است».

جباروف با محکوم کردن تلاش سناتورهای آمریکایی برای تصویب این تحریم‌ها گفت: «این‌ها تحریم هستند؟ این‌ها بی‌قانونی هستند».

روز پنجشنبه یک گروه فراحزبی از سناتورهای آمریکایی به بهانه «نقض قوانین بین‌المللی از سوی روسیه» تحریم‌هایی را تحت عنوان «مسئول دانستن روسیه برای فعالیت‌های مخرب روسیه در سال ۲۰۲۰» تهیه کرده‌اند.

گرچه این تحریم‌ها طیف وسیعی از اتهامات از تلاش برای مداخله در انتخابات تا انباشت ثروت توسط حلقه نزدیکان «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه را شامل می‌شوند اما مسئله بیماری ناوالنی به بهانه‌ای برای معرفی آن تبدیل شده است.

«میت رامنی» از سناتورهای معرفی کننده این تحریم‌ها در این باره مدعی شد: «حمله صورت گرفته علیه آلکسی ناوالنی نورافکنی بر فساد و بی‌قانونی رژیم پوتین انداخته است».

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته مدعی شده بود که آمریکا ممکن است به دلیل ماجرای ناوالنی، تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کند.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین ادعا کرد که آمریکا روند پیشرفت پروژه انتقال گاز «نورد استریم۲» را به خاطر این ماجرا متوقف خواهد کرد. این در حالی است که برلین بار‌ها تأکید کرده که این پروژه تکمیل خواهد شد.

«دیمیتری پِسکوف»، سخنگوی کرملین روز سه‌شنبه به ادعای پامپئو برای اعمال تحریم علیه روسیه به دلیل ماجرای مسمومیت ادعایی ناوالنی واکنش نشان داد و گفت، واشنگتن «به تحریم اعتیاد دارد» و این موضوع شناخته شده است اما دیگر کشور‌ها آن را تشخیص نمی‌دهند.

سخنگوی کرملین در ادامه همچنین گفت مسکو در بررسی ماجرای مسمومیت ادعایی ناوالنی دچار مشکل شده است، زیرا برخی شواهد از روسیه خارج شده‌اند و برلین نیز اطلاعاتی را درباره این ماجرا ارائه نکرده است.

الکسی آناتولیویچ ناوالنی یکی از رهبران تظاهرات‌های اعتراضی علیه دولت روسیه در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲، روز ۲۰ آگوست هنگام پرواز از شهر «تومسک» در روسیه به سمت مسکو، پایتخت این کشور علائم بیماری از خود نشان داد و بعد از فرود اضطراری هواپیما در شهر «امسک» به بیمارستانی در این شهر منتقل شد.

از همان روزهای اول این حادثه و پیش از آن که آزمایش و تحقیقی انجام شود، غرب علیه روسیه موضع‌گیری کرد و انگشت اتهام را به سمت مسکو نشانه رفت.

ناوالنی پس از چند روز به درخواست آلمان به بیمارستانی در برلین منتاقل شد. دولت آلمان ۱۲ شهریور اعلام کرد یک آزمایشگاه متعلق به ارتش این کشور شواهد انکارناپذیری در اختیار دارد که نشان می‌دهند ناوالنی توسط عامل اعصاب مسموم شده است.

روز پنجشنبه ناوالنی از بیمارستانی که در آن بستری شده بود مرخص شد و گفت، روسیه باید لباس‌هایی که وی روز مسموم شدنش بر تن داشته، برای انجام تحقیقات به او تحویل دهد.

نظرات بینندگان