arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۶۶۰۳
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۴ - ۰۵ مهر ۱۳۹۹

آماده باش نیروهای امنیتی عراق برای دور تازه اعتراضات مردمی

رسانه های عراق امروز شنبه یک سند رسمی منتشر کردند که در آن از آماده باش دستگاه های انتظامی و نظامی این کشور برای دور تازه از اعتراضات اجتماعی در بغداد و تعدادی از استان های جنوب و مرکز این کشور خبر داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

طبق این سند رسمی که دفتر نخست وزیری برای «سازمان مبارزه با تروریسم» و «مرکز فرماندهی اطلاعات عراق» ارسال کرده، از این نیروها خواسته است که به حالت آماده باش سطح «جیم» که عالی ترین سطح آماده باش نیروهای امنیتی و نظامی است، قرار بگیرند.

در این سند که هنوز دفتر نخست وزیری عراق درباره صحت و سقم آن اظهار نظر نکرده آمده است که بغداد و استان های «ذی قار، نجف، دیوانیه، بابل و کربلا» در حال آماده شدن برای دور جدید اعتراضات در پنجشنبه آینده یکم اکتبر ۲۰۲۰ (دهم مهرماه ۹۹) هستند.

یکم اکتبر ۲۰۲۰ مصادف با نخستین سالگرد اعتراضات پنج ماهه در عراق است که از یکم اکتبر ۲۰۱۹ آغاز شد و تا فوریه ۲۰۲۰ ادامه یافت و در نهایت منجر به استعفای دولت «عادل عبدالمهدی» شد.

در این سند رسمی آمده است که گروه های معترض درصدد دست زدن به خشونت و بستن خیابان ها و آتش زدن لاستیک هستند و به احتمال در استان های جنوب و مرکز عراق تعدادی از مقرهای احزاب شیعی را به آتش بکشانند.

 در همین راستا برخی گزارش ها حاکی است که تعدادی از طرفداران «مقتدی صدر» در بغداد از امروز شنبه اقدام به برپایی خیمه های جدید در «میدان تحریر» کرده تا در این دور جدید از اعتراضات شرکت کنند.

این در حالی است که مقتدی صدر اخیرا بارها  برای حفظ آرامش در کشور و عدم تنش آفرینی فراخوان داده است.

نظرات بینندگان