arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۶۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۱ - ۰۹ مهر ۱۳۹۹
الاخبار:

آیا برنامه عربستان هم عادی سازی روابط با اسرائیل پس از انتخابات آمریکاست؟

روز به روز، نقش عربستان برای حرکت به سمت توافق‌های عادی سازی عربی با دشمن اسرائیلی؛ رنگ بیشتری به خود می‌گیرد، بدین معنا، سعودی‌ها به دنبال هموار کردن راه برای خود هستند، تا پیش از انتخابات آمریکا، به سمت عادی سازی حرکت کنند. این در حالی است که به نظر می‌رسد سودان اولین دولتی باشد که همین روز‌ها به امارات و بحرین می‌پیوندد، البته در صورتی که مشکلی پیش نیاید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آیا برنامه عربستان هم عادی سازی روابط با اسرائیل پس از انتخابات آمریکاست؟

یحیى دبوق در الاخبار نوشت: روز به روز، نقش عربستان برای حرکت به سمت توافق‌های عادی سازی عربی با دشمن اسرائیلی رنگ بیشتری به خود می‌گیرد، بدین معنا، سعودی‌ها به دنبال هموار کردن راه برای خود هستند، تا پیش از انتخابات آمریکا، به سمت عادی سازی حرکت کنند. این در حالی است که به نظر می‌رسد سودان اولین دولتی باشد که همین روز‌ها به امارات و بحرین می‌پیوندد، البته در صورتی که مشکلی پیش نیاید.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: به موازات تاکید تل آویو بر اینکه تماس‌ها با ریاض به سمت تفاهم‌های سیاسی، بدون روابط دیپلماتیک پیش می‌رود، منابع عبری احتمال می‌دهند که طی چند روز آینده، سودان و پادشاهی عمان نیز وارد عادی سازی روابط خود با اسرائیل شوند. این مساله البته به موازات نزدیکی انتخابات آمریکا بوقوع می‌پیوندد، انتخاباتی که یکی از دلایل سرعت گرفتن عادی سازی است.

براساس اطلاعات منتشر شده از سوی اسرائیل، روزنامه معاریو روز گذشته فاش کرد که در هفته آینده، توافق‌های بیشتری در مورد عادی سازی اعلام می‌شود. طبق گزارش این روزنامه، دو دولت دیگری که قرار است به اسرائیل نزدیک شوند، سودان و عمان هستند، که طی روز‌های گذشته مذاکراتی با اسرائیل داشته اند و این مهم، با نظارت ایالات متحده انجام شده است.

به احتمال زیاد، منابع آگاه معاریو تاکید کردند که دولت جدیدی که اعلام عادی سازی می‌کند، سودان، سومین کشور بزرگ در قاره آفریقاست. این در حالی است که قرار بود عادی سازی روابط سودان با اسرائیل، در هفته‌های گذشته اعلام شود، اما حاکمان سودان ترجیح دادند که این اقدام را به تاخیر بیندازند، تا زمانی که دولت موقت، جای خود را به حکومت و پارلمان دائمی داده و قبل از آنکه آمریکایی‌ها فشار‌های خود بر خرطوم را افزایش دهند.

همزمان، دوری گولد، مدیر کل وزارت خارجه سابق اسرائیل، در گفتگو با شبکه رادیویی عبری «کان» افشا کرد که اسرائیل و عربستان هم به سمت توافق‌های سیاسی حرکت می‌کند. ضمن آنکه وی تاکید می‌کند بحرین بدون چراغ سبز سعودی، اقدام به عادی سازی نمی‌کرد. با این حال، گولد بعید دانست که به زودی شاهد روابط دیپلماتیک علنی بین اسرائیل و عربستان باشیم.

علاوه بر این، سه منبع نزدیک به خاندان حاکم سعودی در ریاض، احتمال می‌دهند که، ولی عهد، محمد بن سلمان از ارائه یک دستاورد سیاسی به ترامپ تا قبل از انتخابات، خودداری کند، ولو اینکه مذاکراتی بین کوشنر و بن سلمان در این باره، جریان داشته باشد. این منابع تصریح می‌کنند که حکومت سعودی در این مرحله ترجیح می‌دهد به ایفای نقش محرّک برای توافق‌های عادی سازی بین دولت‌های عربی و اسرائیل، اکتفا کند، همانطور که در مورد بحرین و امارات چنین شد.

دو منابع آگاه از این موضوع، افشا کردند که بن سلمانی که به دنبال توافقی است که به او اجازه همکاری تجاری و ایجاد ائتلاف‌های مشترکی علیه ایران را بدهد، تا حد زیادی تحت تاثیر دیدار‌های خود با کوشنر که از سال ۲۰۱۷ اغاز شده، قرار گرفته است.

این در حالی است که روزنامه هآرتص به وجود اختلاف علنی بین ملک سلمان و فرزندش، در خصوص عادی سازی روابط با اسرائیل، به دلیل ارتباط آن با مساله فلسطین اشاره می‌کند، که البته این مهم، بخشی از معادلات جدید منطقه است، که پس از انتخابات آمریکا مشخص شده و در ادامه، هویت برنده تحرکات اخیر را هویدا خواهد کرد.

این روزنامه اسرائیلی در خصوص اختلاف نظر بین ملک سلمان و بن سلمان در رابطه با عادی سازی روابط با اسرائیل، این سوال را مطرح می‌کند که آیا پادشاه سعودی به دنبال اثبات این مساله است که همچنان اختیار امور را در کشورش در دست دارد و او کسی است که گرایش‌های مربوط به سیاست خارجی عربستان را مشخص می‌کند؟ یا اینکه موضوع به اختلاف نظر نسل ها، بین پدر و پسر مربوط است؟ و یا مساله اساسا بیانگر انتظار تاکتیکی برای نتایج انتخابات آمریکا و تعیین رئیس جمهور آینده این کشور است؟

نظرات بینندگان