arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۶۹۱۶
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۲۰ - ۰۷ مهر ۱۳۹۹
روزنامه‌گردی در «انتخاب»؛

روایتی از تصمیم برای انتقال مراکز اداری تهران به عباس آباد در ۴۶ سال پیش / یک مجموعه شبیه مجموعه تخت‌جمشید ساخته می‌شود / دو دریاچه ایجاد می‌شود / از طریق یک خط مسافربری به وسیله هلی‌کوپتر با فرودگاه مهرآباد ارتباط خواهد یافت

خیابان سی‌متری نظامی در منطقه عباس‌آباد به صورت یک بزرگ‌راه ساخته می‌شود... از پایین این بزرگ‌راه تونلی کشیده می‌شود که تا میدان انقلاب در عباس‌آباد امتداد خواهد یافت. این میدان وسیع‌ترین میدان جهان خواهد بود... در شمال میدان انقلاب همچنین کتابخانه پهلوی، مرکز بزرگ هنری تهران، نمایشگاه‌های متعدد، موزه و اُپرای تهران آینده و کاخ شهرداری، و در جنوب آن سالن انجمن شهر پایتخت و ساختمان‌های لازم برای استقرار ۱۴ وزارتخانه احداث خواهد شد. به طور کلی به امر شاهنشاه آریامهر یک مجموعه شبیه مجموعه تخت‌جمشید در عباس‌آباد ساخته می‌شود، با این تفاوت که دیگر اسکندری قادر به نابودی این تخت‌جمشید نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»؛ در جلسه شامگاه یکشنبه هفتم مهر ۱۳۵۳ انجمن شهر پایتخت غلامرضا نیک‌پی، شهردار وقت تهران، مشخصات کامل طرح عباس‌آباد را برای نمایندگان انجمن شهر تشریح کرد، توضیحات نیک‌پی درباره طرح بلندپروازانه عباس‌آباد که فردای آن روز در روزنامه اطلاعات منتشر شد به این شرح بود:

پس از آن‌که شهرداری ۱۵.۵۰۰ قطعه از املاک عباس‌آباد را خرید، برای ساختمان‌سازی در این شهرک از منابع مالی داخلی کمک خواست اما موفق به دریافت کمک نشد. ناگزیر اقدام به جلب همکاری خارجیان کردیم. دو شرکت خارجی نمایندگانی به تهران فرستادند و مذاکراتی انجام شد که متاسفانه به سبب پیش‌آمد تورم جهانی به نتیجه نرسید. ما هنوز ناامید نیستیم و در صدد پیدا کردن همکارانی برای مشارکت در طرح عباس‌آباد هستیم.

خیابان سی‌متری نظامی در منطقه عباس‌آباد به صورت یک بزرگ‌راه ساخته می‌شود. اراضی جنوبی این خیابان که اراضی نظامی بود خریداری شده و اراضی شمالی آن نیز به زودی خریداری می‌شود. از پایین این بزرگ‌راه تونلی کشیده می‌شود که تا میدان انقلاب در عباس‌آباد امتداد خواهد یافت. این میدان وسیع‌ترین میدان جهان خواهد بود. در شمال همین میدان دو بلوار ۱۲۰ متری تا داودیه کشیده خواهد شد و در همین مسیر دویست هزار متر مربع زمین برای منطقه تجاری عباس‌آباد اختصاص داده شده است. بلوارها که شبیه خیابان چهارباغ اصفهان ساخته خواهد شد به نام نامی شاهنشاه و شهبانو نام‌گذاری می‌شود. طرحی از خیابان شانزلیزه پاریس هم در این منطقه پیاده می‌شود.

در شمال میدان انقلاب همچنین کتابخانه پهلوی، مرکز بزرگ هنری تهران، نمایشگاه‌های متعدد، موزه و اُپرای تهران آینده و کاخ شهرداری، و در جنوب آن سالن انجمن شهر پایتخت و ساختمان‌های لازم برای استقرار ۱۴ وزارتخانه احداث خواهد شد. به طور کلی به امر شاهنشاه آریامهر یک مجموعه شبیه مجموعه تخت‌جمشید در عباس‌آباد ساخته می‌شود، با این تفاوت که دیگر اسکندری قادر به نابودی این تخت‌جمشید نیست.

۲۳۰ هزار متر از اراضی عباس‌آباد برای استقرار سفارتخانه‌های ممالک مختلف اختصاص داده شده است و ساختمان‌هایی که روی تپه‌های جردن و فرح شمالی بنا می‌گردد بین ۸ تا ۴۰ طبقه خواهد داشت. به طور کلی یک میلیون و پانصد هزار متر از اراضی عباس‌آباد برای فضای سبز و یک میلیون متر هم برای احداث معابر پیش‌بینی شده است.

در عباس‌آباد دو دریاچه ایجاد می‌شود و به هیچ وجه اجازه حفاری به کسی داده نخواهد شد.

عباس‌آباد از طریق یک جاده ۷۶ متری و یک خط مسافربری به وسیله هلی‌کوپتر با فرودگاه مهرآباد ارتباط خواهد یافت.

نظرات بینندگان