arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۷۰۱۴
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۰۰ - ۰۸ مهر ۱۳۹۹

یادداشت‌های محمدعلی فروغی، سه‌شنبه ۷ مهر ۱۲۹۸؛ نایب‌ حسین کاشی گرفتار شده و در طهران او را به دار زده‌اند

چرچیل [دبیر اول سفارت بریتانیا در تهران - انتخاب] هم آمد و با ما ناهار خورد... خلاصه در بین صحبت معلوم شد نایب‌ حسین کاشی گرفتار شده و در طهران او را به دار زده‌اند. ماشاءالله‌خان هم گرفتار است خوب است اقلا اشرار برطرف شدند و امید است که امنیتی در مملکت برقرار شود. نیز صحبت از کمیته مجازات شد. از قتل اسمعیل‌خان اظهار تاسف کرد و صریحا گفت این واقعه صدمه‌ای به شخص من بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»؛ صبح به سیاحت «گرین‌ پارک» و «سنت‌جمز پارک» و آن نواحی رفته دور بکینگم‌گاردن هم گردش کرده، وقت ناهار بر حسب وعده به کلوب غفارخان و فریدالسلطنه رفتم. چرچیل [دبیر دوم سفارت بریتانیا در تهران - انتخاب] هم آمد و با ما ناهار خورد. چون روز مهمانی علاءالسلطنه او هم بود و پهلوی من واقع شده و تکلیف کرد اگر کاری با طهران داشته باشم انجام دهد خواهش کردم احوال‌پرسی از فامیل من بکند. امروز می‌گفت «تلگراف کرده‌ام اما هنوز جواب نیامده.» خیلی غریب است! این مسئله بیش‌تر مرا مشوش می‌دارد. خلاصه در بین صحبت معلوم شد نایب‌ حسین کاشی [سردسته اشرار اطراف کاشان - انتخاب] گرفتار شده و در طهران او را به دار زده‌اند. ماشاءالله‌خان [پسر نایب حسین کاشی – انتخاب] هم گرفتار است خوب است اقلا اشرار برطرف شدند و امید است که امنیتی در مملکت برقرار شود. نیز صحبت از کمیته مجازات شد. از قتل اسمعیل‌خان اظهار تاسف کرد و صریحا گفت این واقعه صدمه‌ای به شخص من بود.

بعد از ناهار بیرون رفته تا کتابخانه تایمز رفتم، بعضی کتاب‌ها سفارش دادم. غفارخان پی کار خود رفت. فریدالسلطنه مرا به کلوب برگرداند که چای بخوریم. همان جا ماندیم و شام هم مهمان او شدم.

امروز با غفارخان صحبت کردم که ترتیب مراجعت مرا به پاریس بدهد؛ چون چرچیل می‌گفت راه‌آهن کار می‌کند.

 

منبع: یادداشت‌های روزانه محمدعلی فروغی، به کوشش محمدافشین وفایی و پژمان فیروزبخش، تهران: سخن، چاپ هفتم، ۱۳۹۸، ص ۲۳۰.

نظرات بینندگان