arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۷۲۴۴
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۰۸ - ۰۹ مهر ۱۳۹۹

حاشیه های نخستین مناظره؛ اخم‌های ترامپ و لبخندهای بایدن

نخستین مناظره انتخاباتی دونالد ترامپ و جو بایدن نامزدهای جمهوری خواه و دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا با حاشیه هایی همراه بود؛ اخم های ترامپ، لبخندهای معنادار بایدن به رقیب جمهوریخواهش و مزاحمت های مکرر ترامپ برای بایدن با هدف برهم زدن تمرکز او از جمله حاشیه های این مناظره بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نخستین مناظره انتخاباتی دونالد ترامپ و جو بایدن نامزدهای جمهوری خواه و دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا با حاشیه هایی همراه بود؛ اخم های ترامپ، لبخندهای معنادار بایدن به رقیب جمهوریخواهش و مزاحمت های مکرر ترامپ برای بایدن با هدف برهم زدن تمرکز او از جمله حاشیه های این مناظره بود.

به گزارش ایرنا، نخستین مناظره انتخابات ترامپ و بایدن از ساعت ۲۱ سه شنبه شب به وقت محلی (۴ و ۳۰ دقیقه بامداد چهارشنبه به وقت تهران) آغاز شد.

بسیاری از شبکه های خبری مطرح آمریکا و جهان و نیز برخی شبکه های معاند فارسی زبان نخستین مناظره ترامپ و بایدن را بطور مستقیم پوشش دادند. شبکه های خبری آمریکا از ساعتی قبل از شروع مناظره، اقدام به پخش مستقیم صحنه های محل مناظره و ورود افرادی که قرار بود از نزدیک شاهد این مناظره باشند، کردند.

ملانیا ترامپ همسر رئیس جمهوری آمریکا دقایقی قبل از شروع مناظره در حالی ماسک سفید به صورت داشت، وارد سالن محل مناظره شد و در ردیف اول در میان حاضران نشست.

شبکه های خبری مطرح آمریکا از جمله سی ان ان به عنوان شبکه منتقد دولت ترامپ و شبکه فاکس نیوز به عنوان حامی او پیش از شروع مناظره، مصاحبه هایی را با کارشناسان و تحلیل گران داشتند. در این مصاحبه، کارشناسان و تحلیل گران معتقد بودند که در این مناظره ترامپ به خاطر مسائلی چون سوء مدیریت در مهار کرونا و جو بایدن نیز به خاطر مسائل مربوط به خانواده اش از جانب رقیب خود مورد حمله قرار خواهند گرفت.

مجری مناظره قبل از شروع جلسه اعلام کرد که دو نامزد به خاطر کرونا با هم دست نخواهند داد. هر دو نامزد بدون ماسک پشت تریبون های از پیش مشخص شده قرار گرفتند اما دیگر پروتکل های بهداشتی از جمله فاصله مناسب میان محل ایستادن دو نامزد و فاصله آنها با مجری مناظره رعایت شده بود.

مناظره، با سوالی درباره دادگاه عالی آمریکا شروع شد. هر یک از نامزدها دو دقیقه فرصت داشتند تا درباره این موضوع صحبت کنند. مناظره با حرف های ترامپ شروع شد.

زمانی که بایدن توضیحاتش را درباره سوال اول ارائه داد، ترامپ بدون اینکه مجری به او اجازه بدهد، شروع به حرف زدن کرد و ترامپ باره حرف های بایدن را قطع کرد تا تمرکز او را به هم بزند. بایدن هر بار در واکنش به این رفتار ترامپ لبخند می زد و می گفت "اجازه بده حرفم را تمام کنم".

اخم های ترامپ و لبخندهای بایدن در مقابل، قابل توجه بود.

مجری مناظره کار سختی داشت. ترامپ بطور مکرر خارج از زمان خود، وسط حرف های رقیبش که به نظر آرام و بدون استرس می رسید، می پرید و اجازه حرف زدن به او نمی داد. با وجود اینکه مجری بارها تذکر داد که هر کدام از نامزدها فقط در وقت خود صحبت کنند، اما ترامپ که به زیرپا گذاشتن قواعد و مقررات عادت دارد، این عادت را در مناظره هم ترک نکرد.

به ویژه زمانی که بایدن داشت خطاب به مردم آمریکا برضرورت مشارکت گسترده در انتخابات تاکید می کرد و از آنها دعوت می کرد تا در انتخابات شرکت کنند و رای بدهند، ترامپ باز هم وسط حرفهای رقیبش پرید تا اجازه ندهد سخنان بایدن بطور واضح برای مخاطبان مفهوم باشد.

بایدن بارها در مناظره خطاب به مردم کشورش تاکید کرد که اگر می خواهند آمریکا در 4 سال آینده وضعیت بهتری از فاجعه کنونی داشته باشد و ترامپ دیگر در قدرت نباشد، فرد فرد آنها باید در انتخابات شرکت کنند و رای بدهند.

ترامپ همان گونه که از او انتظار می رفت، رفتار کرد؛ بکار بردن الفاظ و عبارات و جمله های توهین آمیز علیه رقیب دموکراتش. ترامپ خطاب به بایدن گفت: تو که حتی اسم دانشگاهی که در آن تحصیل کردی به یاد نمی آوری، چطور می خواهی کارهای بزرگ انجام دهی.

زمانی که موضوع مناظره به بحث اقتصاد داخلی آمریکا رسید، بایدن پاشنه آشیل ترامپ را پیش کشید؛ فرار مالیاتی ترامپ که این روزها نقل محافل رسانه ای آمریکا و جهان شده است. بایدن گفت ترامپ تنها ۷۵۰ دلار مالیات پرداخت کرده است.

این همان موضوعی بود که انتظار می رفت بایدن از آن علیه رقیب جمهوریخواهش استفاده کند چون یکی از داغ ترین موضوع های روز علیه ترامپ محسوب می شود.

اما ترامپ مدعی شد که او دهها میلیون دلار مالیات بر درآمد پرداخت کرده است. مجری از ترامپ خواست تا بطور مشخص و دقیق درباره زمان پرداخت مالیات خود و اسناد آن اشاره کند اما پاسخ ترامپ این بود که بعدا این مدارک را خواهید دید.

در ادامه مناظره، مجری چند بار از نامزدها و بطور مشخص از دونالد ترامپ خواست که حرف های رقیبش را قطع نکند."اگر می خواهید به مردم کشورتان کمک کنید، لطفا حرف های یکدیگر را قطع نکنید و وسط حرف دیگری نپرید."

ترامپ در جواب گفت که بایدن هم حرف های من را قطع می کند. مجری گفت: اما آقای رئیس جمهوری شما بیشتر مزاحمت ایجاد می کنید.

مجری در ادامه بار دیگر به ترامپ تذکر داد: آقای رئیس جمهور، ستاد انتخابات شما توافق کرده است که در این مناظره هر از نامزدها باید دو دقیقه برای هر موضوع زمان صحبت داشته باشند بدون اینکه طرف مقابل حرف او را قطع کند اما شما به توافقی که ستاد انتخاباتی تان انجام داده، پایبند نیستید.

باید هم بلافاصله گفت: او (ترامپ) همیشه همین طور هست و به وعده ها و قول هایش عمل نمی کند.

تقریبا در مورد تمام موضوع و سوالهایی که در طول 90 دقیقه مناظره مطرح شد، هر وقت که نوبت صحبت بایدن می شد، ترامپ حرف های او را قطع کرد و تذکرهای مجری عملا فایده ای نداشت.

زمانی موضع تبعیض نژادی در آمریکا مطرح شد، بایدن به تظاهرات مردمی در ماه های اخیر در آمریکا در اعتراض به تبعیض و تبعیض نژادی اشاره کرده و گفت که آمریکا امروز شاهد بی عدالتی سیستماتیک است.

به رغم تمام تقلای ترامپ برای بر هم زدن تمرکز بایدن در این مناظره، به نظر می رسد بایدن توانست در مناظره اول مسلط و نسبتا موفق ظاهر شود؛ موضوعی که می تواند نقشی تعیین کننده در روند و سرنوشت انتخابات 13 آبان امریکا داشته باشد.

سوال پایانی مناظره این بود: آیا از هواداران خود می خواهید که به نتیجه انتخابات احترام بگذارند، دست به خشونت نزنند و خودتان هم نتیجه انتخابات را بپذیرید؟ ترامپ قولی در این باره نداد و احتمال تقلب در انتخابات را پیش کشید اما بایدن به این سوال "بله" گفت.

مجری سی ان ان بلافاصله بعد از پایان مناظره گفت: این پر هرج و مرج ترین مناظره تاریخ انتخابات آمریکا بود. مناظره سراسر قطع شدن حرف های بایدن از سوی ترامپ بود و حملات ترامپ به پسر جو بایدن.

مجری سی ان ان درباه اینکه کدام نامزد عملکرد موفق تری در این مناظره داشت گفت: من نمی خواهم قضاوت کنم که کدام نامزد پیروز این مناظره بود، اما این مناظره یک بازنده بزرگ داشت؛ مردم آمریکا بازنده مناظره بودند چون واقعا یک فاجعه بود.

قرار است علاوه بر این مناظره، ۲ مناظره دیگر بین ترامپ و بایدن و یک مناظره هم بین کامالا هریس و مایک پنس معاونان این دو نامزد انتخاباتی برگزار شود.

مناطره بعدی، هفته آینده بین مایک پنس و کامالا هریس برگزار خواهد شد.

نظرات بینندگان